Anonym bruker Skrevet 18. juni 2006 #1 Skrevet 18. juni 2006 jeg er på jakt etter erfaringer fra dere som hadde lange og ustabile sykluser. Hvordan klarte dere å bli gravid? tok det lang tid? Jeg sliter med lange/ustabile sykluser og blir til tider helt motløs. vurderer EL-tester, men må vel teste hver dag i ukesvis for å få treff. Håper noen har en erfaring og to å dele med meg.
ladand# 02.09.06 Skrevet 18. juni 2006 #2 Skrevet 18. juni 2006 Hei, jeg hadde det. Sluttet på pilla og da gikk det helt ut av takt. Hadde ikke noe oversikt over el. De to første månedene vi prøvde gikk det ikke pga at el ikke kom når den skulle, jeg tok el tester og måtte på pakke nummer to før det slo ut. Tok ikke så lang tid, legen anbefalte meg å bruke el-test for å finne ut av min syklus eller manglende:-) Det ble bebis av det, men min termin ifølge el tester, legens termin og termin fått på Ullevål er tre forskjellige så det skal bli spennende og se hvilken dag snuppa kommer på:-). Hadde prøvd el tester, men belag deg på å bruke et par pakker!
123! Skrevet 18. juni 2006 #3 Skrevet 18. juni 2006 Hvis du har slitt med dette i lang tid ville jeg bestilt en time hos gyn. for å skjekke om du har eggløsning. har selv fått hormoner pga manglende mens, og allikevel tok det ca 2 år før jeg blei gravid. lykke til.
Mammas lille venn Skrevet 18. juni 2006 #4 Skrevet 18. juni 2006 Pga en spontanabort hadde jeg lange og uregelmessge sykluser. Strevde i 8 mnd før vi vikk det til. Skjønner godt at du skriver at du begynner å bli motløs. Det er grusomt å gå og håpe at man skal bli gravid, men så kommer den fordømte mensen. Bare stå på, det ordner seg til slutt skal du se. Lykke til. Vi klarte det ved å prøve masse...
A4 Husmor.... Skrevet 19. juni 2006 #5 Skrevet 19. juni 2006 Jeg hadde veldig lange perioder mellom og vi prøvde å bli gravide i ca. 9-10 mnd. Så prøvde jeg med EL.tester en periode. Når testen slo ut kjente jeg veldig nøye etter på symptomene. Jeg ble ikke gravid i den perioden jeg tok testene, men perioden etter ble det full klaff, da var det kun på bakgrunn av symptomene at vi traff riktig tidspunkt. Nå i ettertid har jeg lest at noen kjøper tabletter på helsekosten som gjør at man får litt mer regelmessig mens. Hadde jeg vist dette før hadde jeg defentlig prøvd de. Lykke til! Og ikke gi opp, husk at vi med lange perioder har vanskeligheter for å treffe blink...
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #6 Skrevet 19. juni 2006 Jeg ammet forsatt og var ikke kommet tilbake til normal sykluse når jeg ble gravid. Hadde overhode ikke begynt å savne mensen enda, og har nukk ide om når jeg hadde siste mens. Så de er mulig å maks flaks (el uflaks) og bli gravid likevel.
Mamman_til_A Skrevet 19. juni 2006 #7 Skrevet 19. juni 2006 Jeg tenkte akkurat det samme som deg, men fant ut at det finnes masse info om dette! Her er det masse du kan gjøre før du evnt kjøper deg fattig på eggløsningstester! Jeg hadde dette (tok fort tre måneder før jeg fikk mensen) og ble satt på utredning hos en gynekolog og tok masse hormonprøver. De ville nemlig sjekke om jeg hadde en hormonubalanse (Feks PCOS, men jeg hadde bare PCO). Samtidig leste jeg masse på Internett og benyttet spesielt denne siden: www.snartgravid.com Der lærte jeg: - hvordan ta temperaturen hver dag og tolke denne i fht eggløsning - hvordan kjenne på livmortappen hver dag for å vite om man har eggløsning - om ulike hormonforstyrrelser Jeg kjøpte også flere eggløsningstester på www.billigetester.com slik at jeg kunne sjekke med disse om jeg tolket kroppens signaler riktig, slik at jeg bare brukte en test bare når jeg hadde mistanke om eggløsning og ikke hver dag. Mye billigere enn apoteket. Jeg leste også om et naturpreparat "Don Quai" på helsekost som jeg tok siste måneden, og da fikk jeg plutselig eggløsning etter bare tre uker, dvs en syklus på fem uker, og det var ny kort rekord for meg. Alt dette til sammen gjorde at jeg fikk bekreftet at jeg faktisk hadde eggløsning og at når vi bestemte oss for å prøve, ble jeg gravid på første forsøk. Jeg vet også hvilken dag det skjeddde, som er veldig bra nå som jeg straks har termin. Ellers måtte jeg bare stolt på ultralyddterminen. Ganske hyggelig å komme tilbake til gynekologen når jeg skulle få svar på alle prøvene og si at dette fiksa vi bra selv uten noen legemidler! Med andre ord: her er det masse å lære seg om egen kropp i tillegg til hva legene kan finne ut av diverse prøver. Jo mer du kjenner kroppen din før de begynner med utredning, jo bedre er det. Klarer du å finne ut om du har eggløsning og når du har det er det meste jo gjort! Lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #8 Skrevet 19. juni 2006 Hva er egentlig forskjellen på PCOS og PCO? Jeg er gravid med termin i august, og har (hatt) PCO. Siden jeg er gravid oppstår det jo EL selv om PCO.
Mamman_til_A Skrevet 19. juni 2006 #9 Skrevet 19. juni 2006 Slik jeg skjønte det er PCO at man har Poly Cystiske Ovarier, altså mange egg som er nesten klare til å slippes. Gynekologen fant i mine eggledere minst 20 halvklare egg, mens det normalt ikke skulle være mer enn 10 tror jeg. Det er en slags "eggopphopning" eller "eggforstoppelse" som gjør at det fort ikke slippes noen egg på en stund. PCOS er det samme, bare at S'en står for "syndrom", altså en slags sykdom med tilhørende kjennetegn. De har også "eggopphopning", noen ganger ikke eggløsning i det hele tatt og andre kjennetegn som for eksempel mer behåring enn normalt +++. Les på "snartgravid.com". Uansett til hovedinnlegger: det kan vare mange andre årsaker til at du har lange sykluser, derfor ville jeg lest meg litt opp på alle mulige hormonubalanser (feks på snartgravid.com), og se om det er noe du kjenner deg igjen på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå