Anonym bruker Skrevet 18. juni 2006 #1 Skrevet 18. juni 2006 Heisann.. Har 2 jenter på 4 og 6år. Min venninne ska hele tida blande seg borti oppdragelsen min,, F eks gjør dem noe feil, det kan være at dem ikke hører etter med engang, da setter hu til dem så høyt og voldsomt at dem skvett og blir nervøs for henne.. J rekker ikke å snakke til barna mine før hu gjør det.. Sånn har hu vært i alle år.. synets det blir mer og mer frustrendes og kunne ønske at hu kun hold opp.. Jeg veit at jenta hennes ikke er så uskyldig som hu selv ska ha det til.,men j har aldri sagt noe til henne... hun mener også at unga ska gjøre seg fortjnet til mat, det er noe bare tullprat.. uansett hvor umulige unger kan være , skal mann aldri straffe dem med mat.Men mann kan ta fra dem godis og slikt ja.. men mat må dem ha ja.. hun kjører knall hardt, og forventer så mye av dem.Hennes datter er 12 år, men det er da stor forskjellig på hu og ei på 4 og 6 år.. Hu gav dem hussarrest en gang å, fordi dem ikke rydda rommet sitt,, nei veit du hva,, ??drev ikke med slikt sa jeg... hussarret er for større unger det.. kanskje når dem blir 8 år?? ikke rydder rommet sitt, så får dem heller ikke lomme penger.. Dem pleier da å være veldig flinke til det da.. men ikke alltid.De gangene dem ikke er det, veit dem at dem ikke får noe belønning hell.. Her en dag tok hu eldste å spsit en jordbær,hu fikk ikke lov før vi kom hjem sa vi,,satt i bilen til venninna mi.Da j gikk inn i barnehagen for å hente søster hennes har hu tatt en bit, da var hu meget sint hu dama..J spurte henne hvorfor hu hadde gjørt det, hu jugd å sa hu ikke hadde spist.så da fikk hu kjeft for at hu jugde å får å ha tatt en bit.. da tok j kurven fra henne... og hu fikk kjeft fra både meg og venninna mi.. Seinere på dagen fikk alle sammen jordbær .. også dattra mi.. dette mente hu venninna mi var helt feil, for j belønnet henne--Hva mener dere?? ( hu er alltids så langsint,og ska ikke så mye til før hu flyr i lufta,venninna mi ja, hu blir verre og verre. ska innrømme at dattar mi har vært vansklig. men det er da så mye som skjer da. Akkurat blitt storsøster å greier, far hennes ska ha unge med ny kjæresten sin, så det er da litt mye for hu å da..pluss at far dems ikke har hatt dem på lenge.. Her en dag spurte hu minste meg om hu fikk gå fra bordet,takk for mat, kan j få gå fra?? ja sa jeg,så hu kom å satte seg i sofan sammen med oss.Venninna mi jaga henne,og kjefta på hu..Men hu har da spurt pent om å gå fra sa j, og sia hu spurte så fikk hu lov sa jeg.. åh ja,sa hu da....kan j ikke få snakke til barna mine selv.?? det er mye mer, men j orker ikke å skrive alt.Venninna mi er grei, men hu kjefter og smeller hele tida.Unga mine er rett og slett nervøse når hu er til stedet.. Hva ska j gjøre?? HU driv å kritiserer nesten alle for barneoppdragelse. men det hu ikke veit selv er at hennes datter faktisk ikke eier respekt for henne, men er redd hu.,. det er stor forskjell på respekt og redsel.... Problemet hennes er også det at hu er vandt med store barn,sia hennes er 12 år.Så hu er ikke vandt til unger som herjer noen ganger,og er barn... det sier hu selv faktisk.hu er kjempe trivlig men j er så sliten nå. Takk for deres meninger...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2006 #2 Skrevet 18. juni 2006 Andre må bare kritsiere andre mennesker..Veit du hvorfor dem gjør det?? Dem ska heve seg selv,, de tror dem har så peiling og at unga dems og dem selv er perfekte.. men det er der dem tar grundig feil,, det er som regl dem som har problmer som tar for seg andres unger... Be henne om å passe på seg selv, ellers blir du nødt til å kutte henne ut... uff at du orker,, det må være slitsomt da.. hun hørtes da ikke helt god ut da.. be henne om å pass på sin egen unge du.. lykke til Mette
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2006 #3 Skrevet 23. juni 2006 Det høres ut som venninen din har litt problemer. Hun har ingenting med å legge seg opp i din barneoppdragelse!!! Man gir ikke små barn husarrest!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Generellt så har det lite for seg å straffe barn. Da lærer de ikke hvorfor det var galt. De skal lære at man ikke slår andre fordi det gjør vondt og er krenkende, og ikke fordi da tar mamma godteriet mitt. Da er det jo bare å slå i vei når mamma ikke er der til å ta goteriet, ikke sant..? Men man kan gi en direkte konsekvens. F.eks. hvis barnet kaster ball inne og det har fått beskjed om at det ikke er lov, så tar man bort ballen (ikke nekter de å se barne-tv...). Jeg syns du skal be venninene din om å ikke oppdra barna dine, og hvis hun ikke respekterer dette, så hold henne unna de. Etter det du forteller så er det ikke bra for de å være mye sammen med henne. Å nekte barn mat er foresten barnemisshandling!
Raven Skrevet 6. juli 2006 #4 Skrevet 6. juli 2006 Å nekte barn mat under noen omstendigheter grenser til barnemishandling, uansett hvordan man vrir og vender på det. Det spiller ingen rolle hva barna har gjort. Mat må man ha uansett. Mat fyller et behov og behovene til barna SKAL dekkes uansett. Å gi barn kjeft fordi de tar jordbær uten lov er greit synes jeg. Barn får kjeft/tilsnakk når de tar noe de ikke har lov til. Men det er ikke greit å la være å gi jordbær til dette barnet senere når alle andre og skal ha jordbær. Da gir man også dette barnet jordbær selv om det "stjal" et par jordbær tidligere på dagen. Det er ikke snakk om å belønne barnet som stjal, men faktisk at alle skal kose seg med jordbærene og ingen skal holdes utenfor. Venninnen din høres veldig streng ut med barna sine. Barn skal ikke gjøre seg fortjent til mat heller. Som jeg sa tidligere så fyller mat et behov og behovene til barna skal dekkes. Dette er snakk om barn og barn skal ikke måtte arbeide for føden sånn som voksne må. Rydder ikke barna rommet sitt, greit nok, da blir det ingen lommepenger, men mat blir det. Vi har 3 barn i alderen 2 år - 6 år. Vi har gitt 6 åringen husarrest, men da har det vært for ting som h*n ikke har holdt eller gjort uten lov, f eks gått på butikken uten lov, stjelt fra butikken/oss, løyet til oss m.m. Sånne mer "alvorlige" ting kan man si. Men da blir det bare husarrest resten av dagen. 1 gang har det skjedd at h*n fikk husarrest i 2 dager og det var fordi h*n og en venn gjorde noe veldig stygt med en annen lekekamerat. Det var veldig alvorlig det de gjorde mot lekekameraten og utfallet kunne ha blitt mye verre enn det ble. 6 åringen måtte også be om unnskyldning for det de hadde gjort. Så noen ganger synes jeg det er greit å gi barn husarrest, men man må gjerne se an alderen og litt kanskje. Å gi en 4 åring husarrest har ingenting for seg, for 4 år er litt for ungt til at de forstår hvorfor de får husarrest. Men barn er barn. Enkelte barn finner på mer tull enn andre barn. Barn herjer og prøver grenser. Men man kan ikke "straffe" dem for å være barn. Og man straffer ihvertfall ikke barn ved å si at de får ikke mat! Hvis du synes venninnen din blander seg for mye inn, så sett foten ned. Jeg hadde ikke klart en venninne som din. Jeg hadde gått på veggen for lengst. Jeg kan gjerne gi barna mine kjeft/tilsnakk, ta fra dem ting, gi husarrest hvis de har gjort noe uten lov/alvorlig, men ikke på langt nær så mye som din venninne gjør. Venninnen din bør roe ned straffingen litt og la barna få være barn. Rett og slett gi dem litt mer frihet enn det hun gjør.....
Gjest Skrevet 7. juli 2006 #5 Skrevet 7. juli 2006 de som kjefter og legger seg bort i oppdragelse på andre sine barn er ofte de som har litt problemer med egne barn. har ei tante som er kjapp med kritikk å sånt og hun har litt problemer med sine unger
Ella28 Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 Jeg ville personlig ikke latt en slik person være i nærheten av mine barn i det hele tatt. Ok,dere er "venninner"-so what? Jeg hadde kuttet henne ut TVERT-hun gjør antagelig både deg og barna dine nervøse og utilpasse,og ønsker du det for barna dine og deg selv? Ville ikke kalt henne venninne en gang-heller en plage!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Henne hadde jeg kuttet ut som venninne uten tvil. Hun minner meg veldig om en venninne jeg kuttet ut for et par år siden etter å ha vært venninner i mange år. Hun var dominerende og blandet seg opp i alt. Jeg lar ingen, absolutt ingen, behandle mitt barn på den måten. Min eksvenninne møtte jeg et par timer i sommer og da presterte hun å kjefte på sønnen min for at han plukket opp 2 små stener fra grusveien til huset hennes som han ville vise oss. Det var nok et bevis for meg på at jeg gjorde rett i å kutte henne ut. Var jeg deg ville jeg forklart henne kort og godt at du ikke lengre aksepterer at hun blander seg inn i barneoppdgarelsen din, og forklart henne at barna blir nervøse når hun er tilstede, og at du derfor ikke ønsker å ha kontakt med henne, i alle fall ikke med barna tilstede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå