Gå til innhold

bidrag/BARNETRYGD

Anbefalte innlegg

Skrevet

KAN MAN SØKE PÅ NOE AV DETTE FØR MAN FÅR SEPERASJONSPAPIRENE

OG ER DET NOE SOM HETER EKTEFELLEBIDRAG?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstra barnetrygd og barnebidrag får du fra måneden etter at dere får seperasjonspapirene. Det er visse unntak, men seperasjonssak må i så tilfelle være reist for domstolene. Bl.a. om det er mer enn 6 måneder siden faktisk samlivsbrudd.

Det er noe som heter ektefellebidrag, men dette blir gitt i svært få tilfeller. Det er særlig for eldre som hele tiden har vært hjemme og har svært liten mulighet for å komme seg inn på jobbmarkedet.

En ting å merke seg er at så lenge dere faktisk er gift, så har dere forsørgerplikt overfor hverandre. Dvs. at dere fortsatt skal dele utgiftene.

Skrevet

det vet jeg, men når jeg ikke får tak i han da?

nå er han veldig syk, han sliter med deperisjon/angst er nå i en veldig dårlig periode..

erlagt inn på syke hus , vil ikke snakke med noen

ikke ungene en gang

Skrevet

Uff, da blir det kinkig.

Det du må gjøre er å be om time på familievernkontoret asap. Du må si at det må være mekling etter barneloven. Sørg for at de forstår situasjonen. Få meklingsattest. Du trenger ikke hans underskrift for å få seperasjon. Men det tar litt lenger tid da.

Bestill også time på trygdekontoret. Forklar situasjonen. Det er ganske mange unntaksregler om dette her, så kanskje kommer din situasjon innunder noen av de.

Skrevet

hei

takk for svar . jeg fikk hastetime hos for mekling , så jeg har fått sendt inn søknaden.

skal snakke med trygdekontoret til mandag

'

såhåper jeg kan få ordnet noe da, sitter med 5 unger også da så .

går på attføring.og han bare stakk onsdag

er det noen som vet bidragssatsene, ungene er 13, 11, 8, 4, 2 år.

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på bidraget mer da det regnes ut etter begges inntekt, hvor stort samvær det er og alderen på barnet/barna.

Forskuddsbidraget er vel 1220 kroner (eller rundt der, mulig en tier mer). Dette er noe du må søke om.

Du kan sjekke bidraget på bidragsveilederen på www.trygdeetaten.no, link på høyre side.

Godt at du har fått sendt inn søknaden, da burde det nok også gå greit med trygdekontoret. De er mennesker der også ;)

I mellomtiden kan du få foreløpig støtte fra sosialkontoret om det kniper helt. De kan forskuttere en del for deg, og så får de tilbakebetaling når du får etterbetalt stønader. Dette er et oppgjør direkte mellom sosial- og trygdeetaten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...