Gå til innhold

Han vil fortsatt ikke ha noe annet enn pupp. Sukk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortsettelsen av grøt sagaen; Han er nå snart 8 mnd og nekter å spise noe annet enn pupp. Har prøvd snart alle grøt typene som er. Han lukker munnen og øynene. He he. Ser snål ut. Prøvd middag og alt. Eneste han spiser litt av er moset pære. Dere som har gitt jerntilskudd, når har dere begynt med det? Var dere hos legen først? Når løsna det mht spisingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa mi er også veldig glad i pupp. Hun spiste grøt en stund, men bare hipp sine. så ville hun plutselig ikke ha det lenger, så da begynte vi med brød. Har du prøvd med brød? Hun er veldig glad i brødskiver.

Tror jeg hadde hørt på helsestasjonen om jerntilskudd. snuppa mi fikk det fordi hun var så liten da hun ble født og hun fikk masse vondt i magen av det.

Skrevet

Vår førstefødte tok ikke til seg fast føde før hun var 12 1/2 mnd og vi startet aldri med jerntilskudd (Helsestasjonen mente det ikke var nødvendig fordi "hun spiser nok snart, skal du se"). Har du prøvd med brødskiver, yoghurt eller noe hjemmelaget mat (middagsglassene smaker jo faktisk pyton!)? Følgende råd fikk vi fra Helsestasjonen og selv om ingen av de hjalp oss, så kanskje det hjelper dere:

-la barnet spise selv. Gi det en skje eller legg mat på bordet (erter, terninger av kokte poteter, brødskiver etc). La barnet grise og holde på.

- la barnet sitte sammen med dere når dere spiser. Legg litt mat foran det og ignorer hva det gjør for noe (mas om at "nå må du spise", kan virke mot sin hensikt)

- la andre enn mor/far mate barnet

- la mor forlate barnet en dag (kanskje 4-6 timer) og se om ikke barnet dermed er sultent nok til å ta til seg fast føde

Det jeg har troen på og som jeg tror vi skulle ha forsøkt tidligere er å gi barnet litt sterkere mat enn det en blir rådet til. I vår familie spiser vi normalt sterk mat (godt krydret, mye hvitløk, ikke akkurat standard norsk bygdekost, men indisk, meksikansk, thai osv). Disse smakene går over i morsmelken og gjør at barnet ditt derfor vil like det resten av familien spiser. Gi derfor blaffen i rådene om at en ikke skal bruke for mye krydder, men reduser saltet i forhold til hva dere ville gjort til dere selv.

Vi fikk ingen hjelp fra Helsestasjonen før datteren vår på 1-årskontrollen hadde gått ned i vekt (de ser jo helt slavisk på vektøkning) og da ble det plutselig snakk om å sende henne til spesialist. Tror hun fikk det med seg, for 14 dager senere begynte hun plutselig å spise brødskiver og yoghurt..............

Lykke til!

Skrevet

Jo da, jeg har prøvd brød også. Han sitter der og brekker seg.. Kan til nøds sutte på ei skorpe. Han virker totalt uinteressert, og begynner å sutre bare han ser grøttallerknen..

Skrevet

Har medlidenhet med deg!! Min gutt ville heller ikke ha NOE annet enn pupp til han var over 8 mnd.. Men plutselig en dag gled grøten ned. Det hjalp for oss å vente en uke eller to med å prøve å gi han fast føde, og da vi igjen forsøkte, gikk det strålende! Nå er han 11 mnd, men bruker relativt lang tid på å venne seg til nye smaker og konsistenser. Vil kun ha grøt, moset frukt, og finmoset middag,- og da kun noen få smaks-varianter.

Gi han matskjeen uten mat på hver dag, og la han leke med den så han venner seg til den. Dette hjalp også for oss.

Lykke til!!

Skrevet

venninna mi fullammet til ungen var 11 mnd uten at det hadde noen skade..så omhan er mett og glad å vokser som han skal på mm trenger du ikke stresse med det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...