Anonym bruker Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Jeg har nettopp født nr 2 og lurer på hva slags prevensjon jeg skal velge etter 6-ukerskontrollen. Hva kan dere anbefale? Hvordan er det med p-piller for oss litt modne? Tror ikke vi skal ha flere barn nå, men ingen av oss er klare for sterilisering heller.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 P-ringen kan være et alternativ. Mye lavere hormondose. Enkel å bruke.
Ronja65 Skrevet 17. juni 2006 #3 Skrevet 17. juni 2006 Enig i at P-ringen er et godt alternativ, men den inneholder dessverre østrogen, som er veldig diskutert om det er så lurt å bruke når vi ammer. Den kan gi lit mindre melk under kort tid og forskningen på østrogenet i P-pillen og P- ringen på ammende er ikke god nok. P-pillen inneholder gestagen og østrogen og hvis man fjerner østrogenet så får man mini piller. Vet at noen leger anbefaller østrogenprep, ved amming. Men min mening er at så lenge det er diskutert og lit usikker hvirkning på lang sikt, så bør man undgå det. Østrogenet i P-pillen hemmer eggløsning og gestagenet gir en slimpropp i livmorhalsen som gjør at spermiene ikke kan svømme opp. Slimhinnen inne i livmoren blir også tynnere så at det ikke blir så lett for et egg å feste seg. Helt trygge alternativer er gestagenpreparat dvs minipiller ( må tas på samme klokkeslett hver dag, da den ikke hemmer eggløsningen) eller den lit tryggere "nye" minipillen Zerasett. (tror jeg stavet det riktig:-). Den skal ha omtrent samme sikkerhet som P-piller, men den inneholder ikke østrogen.Trenger heller ikke tas på samme klokkeslett. Vanlig kobberspiral (som mange synes er kjempefin, da den ikke inneholder hormoner, men noen kan få lengre og rikligere menstruasjoner) er et godt alternativ Hormonspiralen "Levonova" er også fin. Spesiellt hvis man har problem med blødninger og riklige menstruasjoner. Den inneholder gestagener (minipillerhormon) i veldig små mengder, som er lokalt i livmoren) (Omtrent som ringen men uten østrogen). Det er en veldig sikker prevensjon. Pesar er ikke så dumt, men ikke så vanlig i Norge. Den må prøves ut av lege eller jordmor. Kondom Håper det var til hjelp. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2006 #4 Skrevet 18. juni 2006 Tusen takk for god info. Dette var til god hjelp, tror det blir minipiller her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå