Gå til innhold

nabogutt som ikke "vil gå".... (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor en liten gutt på 5 år litt opp i gata fra oss. Mora har iallefall bodd der så lenge vi har bodd her (2 år), men jeg vet ikke om han har bodd her hele tida. Så aldri den gutten før for ca 2 uker siden. Da kom han på besøk, og jenta mi på 5 1/2 syntes det var stas med noen ny å leke med. Men de kan krangle en del, og han er ikke akkurat enkelt å snakke til. Han kom nesten hver dag, og vil liksom ikke gå igjen før jeg nesten "kaster" han ut...

Hadde ikke vært her på noen dager, men han kom i dag i ett-tida. Da hadde jenta mi besøk av ei hun skal begynne på skolen med (dattera til en kollega). De har så vidt hilst på hverandre før, så nå tenkte vi det var litt fint de kunne bli bedre kjent. De hadde virkelig funnet tonen jentene, så jeg prøvde fint å si til gutten at han kanskje kunne komme en annen dag. Han fulgte etter jentene inne og ute, og de fikk nesten ikke være i fred. Prøvde å si de kunne leke litt med han og, men det virket litt som han helst ville plage de litt og ikke leke så veldig... Han og jenta mi lekte en stund etter den andre jenta gikk, men jeg synes det blir en del "krangling" på dem likevel...

Prøvde flere ganger å pent si han kunne komme en annen dag, og han svarte at det visste han, men han gikk ikke.... Ikke gikk han hjem for å spise, men han og jenta mi "stjal seg" to bananer hver. han var her helt til vi skulle på grillfest i barnehagen i 16 tida. Han gikk ut av huset da vi gikk ut....

Har så vidt pratet noen ord med mora en gang (vi lette etter dem begge to, de hadde gått seg en lang "tur"), men ser henne aldri ute (har visst en baby og, men jeg har aldri sett hun ute med vogn), så det blir vanskelig å snakke med henne uten å komme og ringe på. Hvordan skal jeg få gutten til å skjønne at det ikke alltid passer med besøk, uten å såre han? Kan si at han sier han ikke går i barnehage, så jeg mistenker at han kanskje har vært lite sammen med andre barn, og ikke helt har lært seg hvordan en skal være sammen med andre (bare min teori).

Jeg sier til mine barn når de skal ringe på til naboene at de skal gå hjem igjen om det ikke passer. Og de andre nabojentene (mest jenter) vet at hvis jeg sier det ikke passer, så går de hjem igjen.

Koselig at hun har fått en venn til i nabolaget, men synes de kunne lekt litt der og, og han kunne gå uten at jeg må "mase".

Ide hvordan jeg skal gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den var ikke enkel nei, stakkars gutten.

Men det er jo ikke bare bare for dere heller da.Hva med å

snakke med ham littegrann forsiktig å si det at det er kjempekoselig

å ha ham der på besøk,og at dere synes han er en grei gutt,og så

forklare ham at dere av og til skal ha litt familietid, og at da må han hjem til sin familie og ha litt familietid der, og dere avtaler å gjøre noe neste gang han kommer , hvis han er flink å gjøre som du sier?

Da får han noe å glede seg til gjerne uten å føle seg direkte avvist?

Har ikke vært bort i en sånn situasjon på hjemmefronten selv,men

har jobbet med barn i flere år,og å bruke en såkallet "gulerot"

funker ofte...Hvis du gjør sånn og sånn, får du det og det i belønning, eller vi gjør sånn og sånn neste gang du er her..Vet ikke om dette er noe godt råd, men det var det jeg kom på nå da :-))

Skrevet

Jeg ville nok vært enda tydeligere. Tar han ikke hint (har kanskje ikke så mye sosial trening) får du bare si klart ifra. Tror ikke han blir fornærmet av det. Si at "om 5 minutter må du gå, fordi..." Man kan godt være tydelig og fortsatt være hyggelig! Og så blir det hyggeligere å få besøk av ham også, når han lærer seg hvordan du vil ha det.

Lykke til!

Skrevet

han har faktisk ikke vært her siden fredag da, men så var vi borte hele lørdag og i dag mandag, så vi får se når han kommer igjen. Håpr jeg ikke har skremt han helt bort, men det ble litt mye syntes jeg. Men takk for råd, da er jeg vel ikke så "slem" som jeg trodde...hehehe

Skrevet

hm, hvis noen av nabobarna her kommer på besøk og det ikke passer, så sier vi fra med en gang om at nå passer det ikke fordi sånn og sånn, men du må komme igjen en annen dag/senere - og slipper dem ikke inn. hvis de er inne og får beskjed om at de må gå hjem, så gjøre de det....

Jeg ville selv fulgt gutten hjem til mammaen hvis han ikke hører etter, da får du en anledning til å snakke litt med mammaen også...

ellers synes jeg ikke at det er så god grunn at jenta di allerede lekte med en annen, det er veldig dumt å ekskludere noen fra en lek av den grunn.... her er vi nøye på at alle skal leke sammen, og at ikke noen skal bli "utenfor".

Skrevet

vi har stort sett vært ute når han kom, men det hender han har "smettet" inn. Var bare redd for å skremme han helt bort.

Vanligvis hadde han selvsagt fått lekt med de andre selv om hun hadde besøk, men dette var dattera til en kollega av meg og jentene kjente ikke hverandre i det hele tatt, men skal begynne i samme klasse. Derfor synes vi de kunne få bli litt bedre kjent med hverandre den dagen uten en litt "vill" gutt med.

Men tror han gikk litt "lei" oss en stund, dukker vel opp igjen når det blir varmere i været igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...