Gå til innhold

Hva er viktigst for dere når dere velger navn?


Chimera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et godt spørsmål her inne!

 

Jeg personlig tenker mest på hva som høres fint ut, hva jeg vil like å rope på barnet mitt i årene fremover. Det går rett og slett ut på å finne den beste følelsen i hjertet (hørtes litt klisjé ut, men...)

Deretter kommer tanken om at det bør være et navn som barnet selv vil være fornøyd med gjennom livet, jeg vil altså ikke ha et altfor spesielt navn bare for å være spesiell, hvis du forstår.

Oppkalling og status betyr ikke noe, men håper selvfølgelig at det navnet vi peiler oss ut "passer" til barnet når det kommer ut. Derfor har vi noen alternativer...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At både mor og far synes navnet er kjempefint

-At det ikke er et typisk 'mobbenavn'

-At det klinger bra med etternavnet

-At initialene ikke lager en forkortelse barnet kan mobbes for, feks BH

 

Oppkalling og status er ikke viktig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kalle opp i nr. to navnet. Første navnet er det jeg alltid har visst at barnet mitt skal hete.. Begge blir litt spesielle og sjeldne. Jeg kjenner ingen som heter det samme som mitt førstenavn, ergo ingen assosiasjoner.. Tror ikke på at et nyfødt barn ikke passer til et navn. Status er også en ting, vil ikke kalle barnet mitt et "belastet" navn, som Ronny, Michelle +++ Da blir det lett å sette barnet i bås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke oppkalling, nei. Vet ikke helt hva du mener med status. Kjell Inge (Røkke) er jo ikke så kjekt navn, akkurat, men han er jo tung i norsk industri/finans og har en viss status.... He he, må le litt av navnet....

 

Vi har vært opptatt av at det IKKE skal være et populært navn, dvs IKKE Emma, Emilie, Thea, Sara, Mattias, Markus osv. Og for meg personlig må det IKKE være et bibelsk navn.

Og så må det ikke være et mobbenavn og må gå greit med etternavn. Og høres hyggelig ut!!!

Har også en "ting" når det gjelder staving; bruk K i stedet for C/CH, og dropp H'ene. De er jo stumme, for fanden. :-)

 

Jeg må også innrømme at jeg blir litt småkvalm at nybakte foreldre som skal "bli kjent med ungen før de kan finne navn".... PJUK, PJUK, PJUK. Hvordan gjør de det?!?!?!?!? Ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte navnet til førstemann etter å ha vært gjennom noen harde forhandlingsrunder, og slik holder vi på med andremann også uten å bli enige. Det er altså viktig for oss å finne et navn vi begge liker, som passer til etternavnet og vi bør helst ikke kjenne noen andre som heter det. Oppkalling er dermed uaktuelt. Et nyfødt barn kan hete hva som helst synes jeg. Status? Det er vel ikke like opplagt lengre at "Nikolai" og "Hermine" er rikmannsbarn, de kan like godt ha en mor som jobber på rema 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...