Gå til innhold

hei. spørsmål om seperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal sepeares og lurer på en ting ? det står på søknadskjema at før man søker, så må man til rådgivning.

kan jeg ikke søke på noe fra trygde kontoret før den er ferdig

mannen min skal antaglig legges inn på psykriatisk klinnik, så hva gjør jeg da

?

ellerkan jeg si at han har flyttet . hjelp

takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Du kan ikke søke på noe fra trygdekontoret før etter at du har mottatt seperasjonsbevilling. Se andre kriterier nederst på siden.

Når dere har barn under 16 år må en til obligatorisk mekling. Dere må ha 3 timer for å få meklingsattest, denne skal sendes inn sammen med søknad om seperasjon.

Du må ringe kvikt til familievernkontoret for å få time. Forklar dem situasjonen. Forklar også at det haster med å få attesten siden din mann skal legges inn og dermed ikke kan delta over lang tid. Dere kan få alle tre timene samtidig.

Om dere er enige om samværsavtale kan dere også få meklingsattest etter en time. Er dere ikke enige går det uansett tre timer. Men de pleier å være lydhøre for spesielle forhold :) Er det slik at bare en part møter til mekling, så tar det også tre timer.

Når meklingsattesten er i boks, må du for å få saken gjennom kjapt sende inn søknad med underskrifter fra begge to og krysse av for at avgjørelsen kan sendes som vanlig post. Skal den forkynnes så tar det noen uker ekstra.

I Oslo vet jeg det er 3-4 ukers behandlingstid på seperasjon til tider. Men også hos fylkesmannen går det an å få gjennom ting kjappere hvis det haster.

Det viktigste er at du setter i gang prosessen kjapt.

Ønsker deg lykke til, var nettopp gjennom det samme.

Folketrygdloven § 15-4. Ugift, separert eller skilt mor eller far

For å få rett til stønad må medlemmet være ugift, separert eller skilt. (960)

Faktisk samlivsbrudd er likestilt med separasjon fra og med den måneden et av følgende vilkår er oppfylt:

a) Det er reist separasjons- eller skilsmissesak og det er gått minst seks måneder siden saken ble reist.

B) Det er reist sak, og det er gått minst seks måneder siden det forelå begjæring om mekling for meklingsinstansen etter ekteskapsloven § 26.

c) Det er reist sak, og det er gått minst ett år siden samlivsbruddet.

d) Spesielle forhold har gjort det vanskelig å reise sak, (961) og det er gått minst ett år siden samlivsbruddet.

Sak om separasjon eller skilsmisse er tidligst reist når det foreligger stevning for domstolene eller begjæring hos fylkesmannen.

Skrevet

Så lenge dere er enige trenger dere ikke 3 timer. Vi skrev ned alt før vi skulle til mekling og da var vi ferdig med halv time. Mekleren er ikke der for at dere skal bli uenig, men han er der for at dere skal ha en samvær som alle er fornøyd med. ring i dag og avtal time og si at det haster ! separasjonen for dere nesten på dagen hvis dere vil ! det fikk vi! Og husk er separasjon i orden og han melder ( eller du ) flytting ( ikke nok å bare gjøre det i posten), hvis flytting blir registrert senest i 30 juni har du krav på stønad fra juli, venter dere til 1 juli, får du stødan fra august!

Ring idag, det går fort hvis du forklarer situasjonen din!!!

Lykke til...

Skrevet

Hvor i landet bor du siden dere får seperasjon omtrent på dagen? Her i Oslo tar det 3-4 uker med saksbehandling hos fylkesmannen.

Og det er dato for seperasjonsbevilling som gjelder i forhold til stønaden, ikke flyttedato.

Skrevet

Til oss var det flyttedato.

Han skulle melde flytting på meg gjennom nettet og han gjor en feil , og det ble ikke registrert ,og dette oppdaget vi ei mnd. senere! Aldri var det spr. om separasjonen men den faktiske flyttedatoen, men fikk heldigvis kranglet til slutt at den flytte datoen ble registrert likevel , hadde ellers ikke fått noe stønad 1. mnd. og det hadde vært litt kjedelig..

Skrevet

Jeg måtte sende med seperasjonsbevilling for å få søkt om utvidet barnetrygd. Uten denne hadde jeg ikke fått det.

Hos oss tok det nemlig lang tid før vi fikk seperasjon, og vi bodde fra hverandre 5 måneder (meldt til folkeregisteret i desember i fjor) før vi fikk det innvilget.

Og jeg kunne ikke søke utvidet bt før i mai. Det er også det som står i forskriftene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...