Gå til innhold

Hva kaller deres barn foreldres stemor og stefar?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mor og stefar. Veldig god kontakt med begge! Vet min mor vil være bestemor...

 

Har far og stemor. Ekstremt nært forhold med far, ikke så godt forhold til stemor, men dog bedre enn da jeg var yngre...

 

Hvilken "tittel" skal stefar og stemor få? Bestefar og mormor? Liker ikke tante, eller bestemor "Kari"...

 

Takk for innspill!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg er selv stemor til en jente på snart 3 1/2 år. Jeg ble sammen med pappaen hennes da hun var 1år. Til mine foreldre så bruker hun navnet dems. Jeg og samboern min snakket en del om dette, og han mente at dette er det mest riktige. Fordi hun har jo besteforeldre..

 

I september så venter vi vårt felles barn. Vi har snakket litt med henne om at foreldrene mine blir besteforeldre og jeg blir mamma til den nye babyen.. Virker som om hun forstår dette og sier ikke noe på dette. For hun vet jo hvem som er hennes besteforeldre..

Skrevet

Takk for svar, men det var ikke akkurat det jeg mente... :) Har selv stebesteforeldre som jeg alltid har omtalt med navn.

 

Jeg tenker på mitt barn, og hva han/hun skal kalle MINE steforeldre, om du forstår... den er litt værre... Syns liksom det høres litt trist ut med morfar og "Turid".... det var det jeg mente...

 

Er ellers helt enig med ditt valg angående stedatter og biologisk barn!

Skrevet

Jeg har akkurat samme problemet:

 

Far og stemor, stemor som jeg har utrolig god kontakt med.

 

Mor og stefar, stefar som jeg overhodet ikke har noe forhold til.

 

Men jeg tror nok det forventes at han også får et "kallenavn", for meg hadde det vært mest naturlig å kalle han ved navn.

Men vil gjerne at min stemor feks skal kalles mommo, men jeg vet da at min stefar vil bli veldig lei seg, han har vært sammen med mamma i nesten 20 år, og har ingen barn selv.

 

Skjønner din frustrasjon, vet selv ikke hva jeg skal gjøre, kanskje det bare kommer av seg selv når den tid kommer:)

Skrevet

Håper det...

Takk for svar.

Skrevet

Vet ikke om dette er til stor hjelp

Min mann har ett barn fra før, vi har ett sammen.

 

Min pappa er død, så på min side er det min mamma og stefar, de blir kalt med navn av min stedatter og mimmi og Bestefar (eller bepa) av vår sønn.

 

På fars side har vi :

 

Hans far - Faffa (for alle)

hans Stemor- vår felles kaller henne bestemor, mens stedatteren min kaller henne med navn.

Hans mor- Farmor

 

 

Dette ble snakket mye om, og min stesvigermor som har barn selv, synes det er veldig hyggelig å bli kalt bestemor, men siden det bare er ett av barnebarna som kaller henne ved navn, synes hun det er litt speielt også. Dette er en veldig hyggelig dame, som mener titler ikke betyr noe...

Skrevet

Ser at en del (både her og på tilsvarende sider på din baby) er veldig tilbakeholdende når det gjelder bestemor/bestefar betegnelsen. For egen del hadde jeg farmor/farfar og mormor/morfar, men også en onkel (som fordi jeg er attpåklatt i min familie) som hadde egne barnebarn på min alder. Jeg kalte ham for bestefar på samme måten som mine kusiner og fettere (eller strengt tatt barna til mine kusiner og fettere). Har ellers hatt en god del "onkler" og "tanter" som var venner av mine foreldre eller fjernere slektninger.

 

Jeg tror det er lett for voksne å legge litt for mye i betegnelser. Det viktigste er forholdet (uavhengig av "tittel") og jeg tror jeg forventer at de voksne både i vår generasjon og i den over er litt runde og tillater barna å kalle de voksne det de ønsker. For egen del ville jeg ikke vært redd for å ha en mormor og bestefar for eksempel.

Skrevet

hei

 

min datter har et utall besteforeldre - vi kalller et par for bestemor og bestefar på Gol, bestemor og bestefar i Oslo og et annet par for mor og far i Bergen. Dette er enklest hvis besteforeldrene bor litt fra hverandre - men lokalnavn går også bra. Min datter klarer fint å skille mellom dem alle.

Skrevet

min pappa mistet mamman sin da han var 7 år gammel, pappan giftet seg igjen, og de fikk ingen barn sammen.

jeg har alltid sagt farmor til henne,hun kommer alltid til å være min farmor.

 

er selv stemor til ei jente på 16, og jeg får vel bare tittelen "Therese" om hun noen gang får barn,kan jeg tenke meg. jeg hadde likt og blitt omtalt som bestemor el besta(liker ikke helt besta da)(mormor blir feil, siden det betegner mors mor)

 

har et godt forhold til min stedatter, men har aldri fått være med på noe som helst, som feks oppvisninger, konfirmasjon ect. det er veldig leit synes jeg. men hennes mamma vil ikke ha meg tilstede på noe som helst, ikke at hun heller møter opp.

 

Skrevet

Min datter sier mormor og Bestefar til min mamma og mannen hennes.

Også sier hun morfar til min pappa.

 

Og farmor og farfar til foreldrene til mannen min (de er fortsatt gift)

 

For datteren min er dette helt naturlig :)

Skrevet

hadee mine foreldre vært skilt og giftet seg på nytt, vertfall før barnebarna var fødte eller små. hadde jeg sagt mormor og bestefar. morfar og bestemor.føler at det er mest naturlig.

 

hadde barna vært store,når besteforeldra hadde fått nye partnere, hadde de sikkert vært unaturlig for barnebarna å kalle dem bestemor og bestefar,sa da hadde de fått velge selv, og kanskje gått for navnet deres

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...