Gå til innhold

skoletannlege er ikke bare skummelt og dårlig....


PrinsesseSjefen

Anbefalte innlegg

Eldste jenta vår var til tannlegen for å bore i dag. Jeg grudde meg nok mest. Har selv enda ikke hatt hull i tennene, og kunne liksom ikke skjønne at hun ikke arvet mine tenner..... Og hadde ikke erfaring selv med boring (men har trekt visdomstenner, så jeg har de følt den ubehagelige sprøyta...) Så jeg var veldig spent. Ble ikke mindre urolig da navnet på tannlegen var veldig "utenlandsk" (jeg skjønte ikke engang om det var mann eller dame...). Selvsagt stolte jeg på at vedkommende kunne faget, men var litt spent på språket da. Og om dette var en slik "ut-og-inn vikar"

Viste seg å være en dame, og hun snakket nesten flytende norsk, så der var en bekymring mindre.

Hun var flink til hele tida å forklare hva som skulle skje og at jenta mi skulle løfte handa om det gjorde vondt (skulle prøve uten bedøvelse, siden det var et veldig lite hull). Hun løftet da handa en gang, og da tok hun er liten pause og etterpå sa hun at hun (tannlegen altså, ikke jenta mi...hehe) skulle telle til tre, og så stoppe. Dette gjorde hun flere ganger, så var boringen ferdig, fylling ordnet hun og hele tida snakket hun til jenta mi.

Hun måtte også ta et røntgen av fremtennene (slo dem på ei huske for 1 1/2 uke siden) for å se om det fortsatt så greit ut. Og hele tida forklarte hun.

Så ble det premie, og nå er det ingen som gruer seg til tannlegebesøk (ikke mor heller....) Småsøstrene (2 og 5) måtte være med i dag, og de ble heller ikke redde, syntes det var skikkelig spennende der de da.....

 

Så det er håp for skoletannlegene her i landet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at det gkk bra!! I de aller fleste tilfellene gjør det det - man kommer VELDIG langt med å forklare hva man gjør og hvorfor og avtale "pausetegn". Det gir pasienten følelse av kontroll, noe som for mange er viktig.

 

Kanskje er det håp for oss likevel?? ;-)

 

Mamma og offentlig tannlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør nok som oftest det, men det er ofte ikke de historiene som kommer frem. Derfor tenkte jeg at jeg kunne gi litt "håp" til andre som gruer seg til ungene skal til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...