Gå til innhold

streptekoker i underlivet....HJELP


tuzza

Anbefalte innlegg

var hos jordmor i dag og fikk vite at jeg har fått streptekoker i underlivet. ho sa at det ikke er noe farlig og at det er helt normalt. de elsker å leve der nede sa ho. men jeg er litt skremt. er det andre som har fått vite at de har det? ho snakket om at jeg må ha antibiotika når ungen kommer pluss ungen da den får det inn mellom munnen når jeg føder. hvor vanlig er dette? vil gjerne vite alt om dette. er det noen sider jeg kan lese om dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...streptokokker....;-) Vet ikke hvordan det er med fødsel og streptokokker, men alle har jo disse feks. i halsen. Får håpe noen andre her kan hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er utdannet mikrobiolog, og kan ihvert fall fortelle at streptokokker er stort sett ufarlige. Det er en "samlebetegnelse" på en stor gruppe bakterier, og vi har forskjellige typer av dem overalt hele tiden...så hvis jordmor/lege ikke bekymrer seg noe nevneverdig, er det sikkert bare å puste ut. :) Mediene elsker jo å hype opp slike ting, og fortelle om livsfarlige kjøttetende streptokokker og sykehusinfeksjoner og gud vet hva, men hvis jordmor/lege er klar over situasjonen så er det nok riktig å følge deres råd. De har sikkert sett det før. :)

Håper du ikke har andre plager av dette da, det hadde jo vært synd å skulle gå og føle seg utilpass resten av svangerskapet...?

Lykke til i alle fall, håper alt står bra til! :D

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

det er veldig mange som har streptokokker i underlivet, jeg hadde det med min foerste, og kommer sikkert til aa ha det igjen med denne babyen. Det som er viktig er at du faar antibiotika foer foedselen og under fodselen for aa redusere sjansen for at babyen skal faa det. Streptokokker kan gjoer babyen veldig syk om den blir smittet. Det du maa folge med paa er om babyen har feber, eller ikke klarer aa holde en normal temp, og om babyen spiser og sover som normalt, om du merker noe unormalt saa ta kontakt med lege med engang.

Jeg jobber paa sykehus paa en barsel avdeling og ser dette hver eneste dag. Som oftest gaar det bra, men det hender at babyen blir smittet og da er det viktig aa faa behandling tidlig slik at det ikke blir for alvorlig. Her i usa kaller vi det bare for group beta streptokokker.

Gjor et google search for GBS eller group beta strep og du kommer sikkert til aa faa mange svar.

lykke til og ikke uro deg altfor mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk gravid sist hadde jeg betahemolytiske streptokokker type b. Jeg fikk aldri noen form for antibiotika hverken før eller under fødsel. Jeg spurte jordmor om jeg ikke skuløle ha det, men hun sa det var unødvendig. Er det disse streptokokkene som er farlige eller? Denne gangen vet jeg ikke om jeg har dem, for jeg har ikke vært igjennom GU hos legen. Hun mente dette var unødvendig, selv om jeg fortalte henne om sist gang. Hva skal jeg gjøre nå da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her er litt info om GBS, det er paa engelsk, men det kan vel de fleste i norge allikevel.

 

sjekk linken paa slutten, den der fra CDC ( center of disease control) i usa. Masse god informasjon der.

 

What you need to know:

Group B streptococcus (GBS) infection is a common bacterial infection that is generally not serious in adults but can be life-threatening to newborns. GBS affects about 1 in every 2,000 babies born in the United States. Anyone can carry GBS, and between 10 and 30 percent of pregnant women carry it.

 

If a pregnant woman carries the GBS bacterium in her vagina or rectum at the time of labor, there is a 1 in 100 (1 percent) chance that her baby will become infected. Babies infected with GBS can get pneumonia, sepsis (blood infection) or meningitis (infection of the membranes surrounding the brain). Infected babies can be treated with antibiotics. Most have no long-lasting damage, but about 5 percent die, and some babies who develop meningitis suffer lasting neurologic damage.

 

What you can do:

You can be screened for GBS infection during the last few weeks of pregnancy. If you carry GBS, or your provider determines you are at risk for GBS infection, you will be treated with intravenous antibiotics during labor and delivery.

 

If you have any questions about GBS, ask your health care provider near the end of your pregnancy.

 

http://www.cdc.gov/groupbstrep/gbs/gen_public_start.htm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...