Gå til innhold

erfaring med kombivogner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg litt her. Brukte dere de lenge, eller ble det slik at de var for tung og dere byttet de ut med lettere vogner da barnet ble større?? Hvis dere skulle kjøpt vogn til en nyfødt idag, hvilken hadde dere valgt da?

Takker for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte stor og flott Simo vogn til min datter da hun ble født, ble anbefalt dette fra Babyshop... Den var fin i noen kalde vintermåneder, men etter kort tid byttet jeg den ut med en Quinny trehjuling. Quinny Freestyle Comfort tror jeg den jeg hadde het, -elendig vogn. Vi måtte ha den til reperasjon tre ganger på to måneder, og mange jeg kjenner har hatt problemer med denne vognen. Nå har jeg den tredje vognen, og datteren min er 1 1/2 år. Det er en Teutonia ( trehjuling ) som er helt super. Det merket anbefales!!!

Som svar på ditt spørsmål, ville jeg helt klart kjøpt en fin og solid trehjuling som egner seg god som sportsvogn, det er jo det du kommer til å ha mest bruk for etterhvert. Kjøp en softbag til å ha oppi den første tiden, og dette er veldig lettvint og greit!

Lykke til!

Skrevet

3 hjuling her også, vi har One Tree Hill Urban Jungle, den er superlett og tar liten plass sammenlagt. Har hatt den helt fra nyfødt, da er det egen bag med (så det er vel strengt tatt en duo-vogn). Mange på min barselgruppe som hadde store tunge kombivogner, 4 hjul, som angret seg på at de kun tenkte på de første mnd... Alle har byttet vogn nå som gullene er 1,5 år.

Enten ville jeg arvet eller kjøpt en superbillig stor bagvogn, særlig hvis barnet er født på sensommer/høst og enda kommer til å ligge i bag med poser etc om vinteren (selv om de godt kan ligge flatt i sportsvogn også) - og senere investert i en lett sportsvogn, eller (som oss) kjøpt en lett vogn fra dag 1.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde en Simo kombivogn noen mnd. Brukte nesten ikke bagen da. Veldig god komfort for ungen, men synes den ble for tung med en 10 kg tung unge oppi. Kjøpte en Simo Champion sportstrille i mai (brukt på finn.no). Den har like god komfort for ungen, men er mindre og litt lettere. Ikke så mange kg lettere, men den føles mye lettere ut å trille fordet.

Phuu, det var mange "lettere"...

Skrevet

Vi hadde en (gammel) Simo kombivogn da snupp var nyfødt i april i fjor. Helt grei vogn egentlig - gullet hadde god plass, lå godt og så var det god fjæring i den til å vugge i søvn og for å ligge behagelig på trilleturer. Men syns den var et herk å få inn og ut av bilen (tung og "høy") i tillegg til at den tok all utsikten fra bakruta når jeg kjørte. Da den "døde av høy alder" jublet jeg og kjøpte meg en Teutonia Mistral Sport i august i fjor. KJEMPEFORNØYD! Lot være å kjøpe bag'en og la henne nedi i flat liggestilling i vogna. Enkel og føles mye lettere og så blir den mye flatere når den er slått sammen så nå ser jeg faktisk hele bakruta når jeg kjører. Det er nok ikke den vogna jeg drar med meg på sydenferie (da må paraplytrille anskaffes tror jeg), men helt perfekt til alt her hjemme. God på vinterføre også. Eneste jeg nå er spent på er hvordan det evt blir med bag i når vi får nestemann. Ikke veldig bekymret for plass egentlig, siden jeg så hvor greit gullet lå i den når hun var 4mnd uten bag.

Skrevet

Har en teutonia mistral sport og en Easywalker.

Teutonia er lun og god + at den er liten og lett å få inn i bilen. Synes også softbagen er veldig fin å bruke som seng når vi er ute og farter.

Easywalkeren tok vi ibruk da Lillemann var 1 år og vi bruker den når det er varmt og godt i været. Jeg synes den er litt for åpen til å bruke som vintervogn til de helt små. Den er helt super som reisevogn da den veier bare 7 kg.

Hvis jeg skulle valgt på nytt ville jeg ha gått for:

- en brukt "stor" vogn, gjerne teutonia fordi den er så lett å få inn i bilen

- en ny OTH/Easywalker når h*n er ca 1 år.

Skrevet

Vi har en Simo kombivogn. Denne vognen er stor og tung, men ufattelig god å trille!! Nå er sønnen vår 19 mnd. og vi bruker den fortsatt hver dag, og vi kommer til å bruke den lenge til. Bagen brukte vi til han var ca 7-8 mnd. Vi har kjøpt en trille også, som vi bruker om vi skal på kjøpesentere, eller på ferie med fly.

Jeg vet jeg hadde valgt samme vogn på nytt!

Skrevet

Jeg har en Brio kombivogn som jeg har vært veldig fornøyd med. Poden er nå 16 måneder og vi bruker den ennå hver dag. Vi har kjøpt en Carena easy reisetrille i tillegg, som vi tar med i bilen viss vi bare skal på kortere tur eller reise langt avgårde. Den er litt mer stabil og solid enn andre reisetriller, og har en genialt enkelt slå-sammen-funksjon.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi endte på en Emmaljunga Cerox for snart 2 år siden. Den er lett og god å trille, og har den fordelen at håndtaket kan snus. Det er virkelig en god ting faktisk, så man kan variere om barnet skal vende mot eller fra deg ettersom. Kan også snu håndtaket ved sterk sol, i stedet for å dra vogna baklengs etter seg. Har hatt voldsomt mye problemer med bremsesystemet på vogna, men jeg tror dette er endret i nyere modeller. Pass på at bremsesystemet er av typen som legger seg over hjulene, ikke sånt tannhjulsystem som vi har.

Vi kommer til å bruke denne vogna hele veien, har ikke behov for noe mindre. Men har en reisetrille i tillegg.

Har mange ganger angret at vi ikke kjøpte Teutonia Mistral i stedet. Veldig lik vogn, litt lettere til og med, men med mer solid skjerm og med uproblematiske bremser. Finere utseende også. Men en tusenlapp dyrere.

Skrevet

Kjøpte en kombi. Hatet den intenst , og kjøpte quinny comfort med bag innen 3 mndr. Elsker den!

Skrevet

Mitt tips etter en god del prøving av ulike vogner, kombi og diverse:

- start med en stor romslig vogn, duovogn eller bag/dypvogn. bruk den så lenge babyen vil ligge...

- kjøp så en lett og god og enkel sportsvogn som er LETT.

Skrevet

Kjøpte ei Simo Kombivogn til Småen (som er 3 år nå). Han har brukt den jevnlig frem til for et halvt år siden. Det siste halvåret delte han den med lillesøster som nå er 1 år - da bagen sto i var den hennes og når vi tok bagen ut var den hans. Dette var når bare en av ungene skulle med ut på tur. Vi er i USA nå og bruker ei tvillingvogn for Simoen står hjemme. Når vi kommer hjem igjen er planen at lillesøster skal bruke kombivogna til hun ikke trenger vogn mer. Hvorfor har jeg brukt bare den?

Vogna er for så vidt stor og tung. Men den er utrolig god å trille. Den har god plass både til barnet og alt en måtte ha lyst til å dra med ut på tur. Dessuten kostet den mye (nå som jeg vet litt mer ergrer jeg meg grønn på at jeg absolutt ville ha en ny vogn og ikke kjøpte ei som noen hadde brukt noen få måneder og så ville bytte ut fordi de ikke likte den - synd for dem - kjekt for meg!). Vi har hatt med oss vogna rundt om kring - til Hellas og på to sydenturer. Ville overhodet ikke vært den vogna for uten.

Hvis vi om noen år bestemmer oss for å få et barn til er muligheten stor for at jeg kjøper ei vogn av samme typen!

Skrevet

Jeg var veldig fornøyd med min brio combi. Romslig vogn, veldig god plass, kjempegod å trille. Ville valgt den igjen. Han sov veldig godt i den, fin å ha med seg på byturer fordi man fikk plass til alt man handlet med seg, veldig komfortabel å sove i. Solgte den etter ett år og fikk en fin pris for den. Veldig lett å selge vogna igjen.

En venninne hadde en mindre trehjuling og det var et slit for henne å få med seg alt etter en tur på butikken. Trang vogn som egner seg bedre etter ett års tid.

Anbefaler en solid vogn det første året, gjerne pent brukt, deretter en lettere vogn. Vogntype avhengig av om den brukes til soving eller ikke.

Skrevet

Jeg hadde brio duo. Kjøpte den på salg. Hadde egentlig mest lyst på simo kombi, men er kjempeglad for at jeg ikke kjøpte kombivogn.

For det første så slites sittedelen mens man bruker bagen, og bagen er mye mindre slik at den ikke kan brukes like lenge. De små barna ligger jo best i bag så lenge de bare skal ligge. Jeg byttet ikke før ungen min var 6-7 mnd og han var stor for alderen. Mens andre på barselgruppa mi byttet da ungene var rundt 4 mnd.

Ellers har jeg hatt kjempelyst på quinny eller andre 3 hjulinger men det har ikke blitt til at jeg har kjøpt dette. Syns det blir som å kjøpe en sportsvogn til og jeg har jo også en fra før av. Det negative med dem er at ungen må se framover og det er anbefalt at ungen skal se mot den som triller ihvertfall første året.

Personlig liker jeg det best også for da får jeg kontant med gutten min hele tiden.

Men vi har kjøpt en ny vogn. Det ble den minste trilla til brio (sitty). Vi kjøpte den mest fordi vi trengte en mindre vogn før ferien og jeg har ikke lyst på slike paraplytriller. Liker ikke de harde hjulene og da var denne den minste vogna jeg kunne finne med vanlig hjul.

Den er også lettere når vi går på korte turer.

Men jeg bruker fortsatt begge vognene. Alt etter dagsbehovet.

Skulle jeg kjøpt ny vogn i dag ville jeg nok ha først kjøpt en vogn som bare var bag-vogn og så kjøpt en litt stiligere vogn. F.eks quinny vogna eller noe slikt. Men tror nok ikke jeg ville ha kjøpt hverken kombi eller duo, men hadde det blitt en av dem så hadde det garantert blitt en duo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...