Gå til innhold

Kan eg eta salami?


heme

Anbefalte innlegg

Hei!

Salami er mitt yndlings pålegg, salami med ost, og salami med majones, agurk og tomat....

Nå i desse salmonella tidene, har eg passt på å ikkje kjøpe dei merkene som media har gått ut med..

 

MEN me som er gravid, skal me holde oss under all salami i utgansgpunktet,,?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser iallefall fårepølse, og det er vel samme ulla..

 

Jeg velger å tro at det ikke er farlig, og hvorfor det skulle være farlig vet jeg ikke...

 

Det var en tanke forresten: Hvorfor skulle salami/fårepølse i såfall være farlig? Foruten den saken med den coli bakterien tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at salami og fårpølse regnes som spekemat, og det skal man holde seg laaangt unna. Alt kjøtt som ikke er kokt eller stekt.

 

Oster skal du også være forsiktig med. Legen min sa til og med smøroster.. noe som jeg trodde man kunne spise og som jeg har spist til da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe ja. Det var den hekkans spekematen man skal holde seg unna. Ok, får kutte ned på fårepølsespisinga. Spiser ikke så mye i utgangspunktet, så det skulle gå greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd... Må nok kutte det ut eg og då.... Hmmmm...... Lure på kva eg skal ha på brødskjeva i morgen tidlig.. Eg er, og har alltid vore slik at eg tenker på neste måltid, imens eg eter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøreoster kan du spise så lenge de er laget av pasteurisert melk ellerno! Alle kremostene fra tine og philadelphia i alle fall. Muggoster er det verre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fryser spekematen i 2 døgn, er alle bakterier borte vekke.. Det har både lege og jordmor informert om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi skal holde oss unna spekemat er vel at det er rått kjøtt, og at vi gjennom rått kjøtt kan bli smittet av toxoplasmose...

 

Tror smittefaren er liten. Jeg har vokst opp med katter, vasket omtrent aldri frukt/grønnsaker da jeg var liten, og var vant til å kunne dra gulrota opp av jorda, tørke av det verste av jord i graset, for så å spise den uten vasking. Og jeg kan garantere at gulrota smaker aldri så godt hvis du først vasker den, som når du spiser på måten vi var vant til da vi var små.... Til tross for alt dette er jeg fortsatt toxoplasmose negativ....

 

I mitt første svangerskap passet jeg på å vaske frukt og grønnt, unnet meg medium stekt biff et par ganger, men tenkte aldri på spekemat... Spiste hva jeg ville av pålegg, ja.

 

I mitt 2. svangerskap levde jeg på spekeskinke og hjemmelaget potetsalat da jeg endelig fikk matlysten igjen etter kvalmen. Plutselig begynte jeg å tenke på at spekeskinke jo egentlig var rått kjøtt... og kuttet det nok ut..

 

Nå er jeg gravid for 3. gang. Salami savner jeg ikke, for etter kvalmen kan jeg ikke tenke meg noe som lukter så kvalmt som spekepølse. Spekeskinke derimot, det frister, og jeg våget meg til en skive nå i helgen. Kan ikke tenke meg at jeg kan ha skadet barnet etter EN skive, med tanke på all spekemat jeg har spist i tidligere svangerskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har spist salami omtrent daglig gjennom hele svangerskapet jeg da, (er nå i uke 28). spurte legen min om dette, og hun sa det var helt greit. i norge tror jeg du kan spise salami ganske trygt! når det gjelder ost, så er visst de fleste oster i norge laget av pasturisert melk (hm, litt seint for meg her nå, er det melka som er pasteurisert?? hehe, jaja). de ostene som er i "faresonen" er vel helst de ferske ostene. de kan visst også spises, men skal inntas ferskest mulig.

tror forskjellige leger vil gi deg forskjellig svar, så blir vel opp til hver enkelt å vurdere hva de vil gjøre. jeg spiser hvertfall gullsalami med god samvittighet! fenalår og annen "ordentlig" spekemat derimot er jeg litt forsiktig med, selv om jeg tror det hadde gått bra å spise det også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke spist salami. Et godt eksempel på hvorfor vi ikke skal spise spekemat fikk vi jo i forbindelse med E.coli saken. Siden den ikke er varmebehandlet er det alltids en ørliten sjangse for at forurensinger (bakterier) kan forekomme.

 

Bakterier drepes ikke ved frysing!! De går kun i en slags dvale. Men mulig protozoen som gir tokoplasmose drepes ved frysing, det vet jeg ikke noe om. Det er en grunn til at utstyr som brukes ved bioteknologiske laboratorier varmebehandles under trykk ved ca 120 grader for å fjerne bakterier og ikke enkelt og greit fryses ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å holde seg unna spekemat i moderate mengder. De nye anbefalingene på mat du skal holde deg unna er raket og gravet fisk, samt en del blåmuggoster sa min lege- hun viste meg teksten i boka si, så jeg har sett det selv. Spiste masse spekemat da jeg gikk med min første, og han har slett ikke tatt skade av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami og fårepølse er spekemat, og dermed noe vi skal holde oss unna som gravide. Det er riktignok safe om det varmebehandles. Salami/pepperoni på pizza er dermed helt ok. Fårepølse på ristabrød blir nok ikke helt varmebehandlet nok... dessverre... for DÆNG det er godt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gurimalla...jeg har ikke tenkt på det en gang...har spist masse salami og andre pålegg.....men guri hvor hysterisk skal en bli? spiste også mye salami sidt jeg var gravid også...men skjedde da ingenting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg orker ikke tenke sånn lenger, gjorde det i begynnelsen, men har fått skikkelig pica på fårepølse, så klarer ikke la være. legen min sier det er INGEN problem, det er større fare for å dø av at huset ditt brenner ned enn at du får noe av salami ol. han har ikke i sin 20 års lange karriære som lege v'ært borti noen som har fått problemer av dette, det er utrolig sjeldent. jeg har vokst opp på gård, har hatt masse katter, er veldig slurven med å vaske frukt og grønnsaker, har vært ute og jobbet i hagen, kost med hund, katt, sau og kyr, for så å spise nista mi( ute på tur da) uten å vaske hendene først, og har helt siden jeg var liten spist maaaasse spekemat og sånnt. jeg var SIKKER på jeg hadde hatt toxoplasmose, men hadde ikke det. jeg tenker, hva er da sannsynligheten for at jeg får det nå, når jeg er veldig obs på å vaske meg og frukt og sånnt?? ca veldig lite:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte legen min om Tine ostene og hun sa at jeg ikke kunne spise dem.. det er vel forskjellige meninger om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen og jordmora mi sa at du kan godt spise fårepølse og salami.. men så ferskt som mulig.. dette er ikke tiden man kjøper maxi pakker av pålegg liksom..

Ang ost kan du spise de som er laget av pasteurisert melk.. hvis det er noe nytt ang Tine som jeg ser noen skriver er det rart at det ikke har stått om det i avisen .. for alle leger , og jordmora sier det er helt ok ,så lenge det er så ferskt som mulig ;)

blåmugg ost og sånn kan være lirt å holde seg unna fro selv om sjangsen er liten så trives disse bakteriene veldig godt der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...