Gå til innhold

Spist spekemat i syden.. Hva skal jeg gjøre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har nettopp vært to uker i syden, og har ved flere anledninger spist parmaskinke, serranoskinke og godt stekt kjøtt, men som likevel av og til var bittelitt rosa. Hva er sansynligheten for å bli smittet av toxo/listeria??? Og hva bør/kan jeg i så fall gjøre? Jeg visste ikke at spekemat var farlig!!!

 

Er det sant at jeg må vente tre uker før jeg tar en blodprøve?? Huff, nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet!!! og tre uker er alt for lenge å vente!! I norge har de sikkert god kontroll på kjøtt, men syden?? Er det noen andre som har gjort det samme, eller som har noen gode råd? Jeg er 13 uker på vei..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke stress med det:) De aller fleste gangene går det helt fint å spise spekemat, men du kan jo ringe legen din i morgen og forhøre deg med noen som vet hva de snakker om:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliten2

som sagt.. ville ikke stresset :) Kos deg du..Jeg bor i Spania og kan forsikre deg at kjøttkvaliteten er bedre enn i Norge. Har både spanske katter pluss spiser serrano skinke og salat og har ingen toxoplamose, eller kjenner noen som har hatt det.

 

Ikke ha dårlig samvittighet. Det bare stresser deg unødvendig . Smil og vær glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bekymre de i allefall. Som lykkeliten påpeker kjøttkvaliteten i Spania er bedre enn i norge

Når det gjelder smittefaren er den ekstremt liten Husk at så godt som ingen Nordmenn har fått smitten uansett hvor mye spekemat og rått kjøtt de har spist her og i utlandet

 

Selv har jeg vært mye i "syden" og spist masse spekemat og er ikke smittet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste heller ikke hvor farlig det var.. i uke 13 hadde jeg fullstending kick på speke skinke.. åt og åt.. er 23+5 nå og ul og alt ser jo bra ut:)

Så vi er i hvertfall flere..

det går nok bra skal du se;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...