Gå til innhold

JORDMOR/ LEGETILBUD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

var hos lege da jeg var 8 uker på vei, og hun sa jeg skulle på kontroll 1 gang i mnd.foreslo annenhver gang lege jordmor. hun tok seg god tid på første kontroll, skikkelig nøyaktig. jeg ringte til jordmor i dag og hun sa det var vanlig med en legetime til utfylling av div papirer og neste kontroll var ultralyd, så var det felles møte hos jordmor og de ville da avtale en time etter det, trengte ikke så mange kontroller mente hun. jordmortimene kunne jeg ta utenom legetiimene om jeg syntes det var for få

hvordan er det til dere andre? synes dette var litt rart jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

I mitt forrig svangeskap var jeg til kontrolle ca en gang i måneden, annen hver gang jordmor og lege, sånn som legen din foreslo. Denne gangen (var hos lege i uke 6) fikk jeg beskjed om at det var ultralyd, så jordmor uke 20 og lege igjenn uke 32. Først trodde jeg det var pga andre svangerskap, men har senere forstått det sånn at det har kommet ny retningslinjer som sier første kontroll uke 10-12, så ultralyd og kontroll i uke 20 og 32. Kansje legen din ikke har fått med seg de nye rettningslinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er ulik praksis jeg...

Jeg var til legen i uke 8, hun sa jeg skulle til kontroll en gang i mnd, annenhver gang leg / jordmor (det var jeg sist.. men oftere på slutten da..). Ringte jordmor, der fikk jeg beskjed om at de tok første kontroll først mellom uke 16 og 18 (mener jeg) (nye retningslinjer..), pga at jordmor har ferie, skal jeg i uke 20 til jordmor. Og legen har jeg time hos 2 mnd siden forrige. Så i juni har jeg ingen kontroll.... Jaja

Tror tilfeldigheter avgjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være forskjellig praksis. I forrige svangerskapet mitt så gikk jeg til legekontroll 1 gang i måneden frem til 8mnd, for så å begynne å gå vær uke. Nå er jeg blitt bedt om det samme. Men jeg tror også legen ser an litt den gravide også. Er du ung å sprek så trenger du kanskje ikke så manfe kontroll timer som en som f.eks er godt over 30. Vet ikke helt, men tror det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp legetilbudet. Første gang jeg ringte legekontoret for å bekrefte at jeg var gravid og rett og slett komme inn i systemet. Fikk jeg beskjed fra helsesøster. Hvis du skal beholde barnet trenger du ikke komme før i uke 10. Litt av et møte første gang man er gravid. Videre fikk jeg time i uke 7 hvor legen skulle søke om sykehusplass. Legen informerte meg ikke særlig mye men mente at jeg burde søke på ABC klinikken på Ullevål. Legen skulle søke for meg. Jeg viste egentlig ikke så mye hva ABC stod for men siden han sa det sånn så måtte jo det være ok. ABC skulle ta all oppfølging videre. Jeg ringte ABC for å snakke med de, men da fikk jeg beskjed om at dette måtte jeg søke på selv. Hvis legen søkte ville den bare legges i en bunke. Det betydde at jeg nå stod i ingenmannsland. Ingen til å ta kontroll ingen fødeplass. Legen skulle ha ferie, men jeg fikk lurt meg inn siste dagen hans før ferie. Han viste ikke at jeg måtte søke selv. Han skulle søke på vanlig plass på Ullevål for meg.

 

Jeg har heller ikke fått helsekort. De har ikke veid meg. Fikk beskjed om at jeg ikke skulle tilbake til kontroll før etter ultralyd. Synes dette høres helt sykt ut. Skal jeg ha en kontroll hos han i uke 7 hvor jeg leverte urinprøve og blodprøve. Ingen informasjon ingen bra samtale. Neste blir etter ultralyd. Ikke bra helsetilbud spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i uke 10. Fikk helsekort, tok blodprøve og legen søkte om fødeplass. Skal til UL i uke 18. Og så fikk jeg beskjed om å bestille ny legetime i uke 24. Trodde det var mye mer oppfølging jeg, men der tok jeg feil.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her... Var hos lege denne uka, i overgangen fra uke 12 til 13, og skal ikke til lege, evt jordmor igjen før i uke 24. Ultralyden i uke 18 da selvfølgelig, men ingenting annet. Og etter det var det i uke 32 sa de... Er visst nye regler for oppfølginga fra i år eller sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...