Gå til innhold

Er navnet "opptatt" eller?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har funnet et navn til den lille jenten vår og er kjempefornøyd med det, men det er et lite problem; datteren til en kollega av meg heter det samme....Jenten hennes er vel 1 år nå. Det er ikke det at jeg møter henne på fritiden og sånn, men jeg bare føler at hun kommer til å tenke litt sånn "jaja...kunne ikke finne et annet navn...." Tror ikke hun kommer til å bli sur eller no sånt akkurat, men det er litt "ubehagelig" liksom. Er det bare jeg som er helt ute eller? Jeg vet jo at man ikke "eier" et navn, men det finnes jo bare så mange navn å velge mellom og så har vi falt litt for et som på en måte er litt "opptatt". Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm..hva om du snakker med henne om det på forhånd da, hun vil sikkert synes det er greit, men like at du "spør" henner først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, synes ikke du skal føle at det er ekkelt. En må jo velge det en liker, å hun du jobber sammen med vil nok skjønnet at du også liker det navnet..for hun synes jo også det er det fineste jentenavnet!

 

Synes du bare skal snakke med henne om det på forhånd jeg, så går det helt sikkert greit:-) Men jeg skjønner jo hva du mener også da, selv om jeg ikke ser på det som et problem i forhold til hvordan hun vil reagere. Hun vil nok bare synes det er hyggelig at flere liker navnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!! Jeg er jo helt enig med deg! Vi har jo bare funnet et navn som vi begge liker! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden kollegaen ikke er en omgangsvenn med deg hadde jeg absolutt ikke brydd meg om jeg valgte samme navn. Det er jo ikke sikkert hvor lenge dere er kolleger heller? Kanskje enten du eller hun finner en ny jobb etter hvert?

 

Gå for navnet dere liker best selv om kollegaen din sitt barn heter det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kollega som jeg har spurt om jeg kan bruke dattera sitt navn som vår datters mellomnavn. Og det var helt greit. Ho sa at ho ble stolt over at jeg likte navnet så godt, og tok det bare som et kompliment. '

Men jeg tror jo vi får gutt da, så det får vente til nestemann isåfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si hvilket navn det er??? Ble litt nyskjerrig, he-he!! Min kollega har en datter som heter Marika, synes navnet er utrolig fint men klarer ikke bruke det til vår datter som er underveis, føler det er "opptatt" selv om jeg ikke har snakket med hun om det. Så det kommer vel bare an på hva man føler selv.... Så kommer det vel an på hvor vanlig navnet er osv. Jeg er aldri med denne kollegaen på fritiden eller noe men føler det ville blitt som om jeg hadde "hermet".... Men, man gjør det man føler for selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...nyskjerrigper! :) Navnet er noe så vanlig som Emma! Det er jo et topp-navn nå... men kjenner ingen andre som har valgt dette navnet. Og så synes vi det er så fint! Men det er jo ikke sikkert at prinsessen vår er en emma når hun kommer ut.... vi får se. Ville bare ha litt innspill fra dere som er i samme situasjon! ;)

Lykke til med navnevalg!

Ps! Synes Marika var flott!!! Kanskje du skulle snakket med henne du og?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Er en nyskjerrigper ja... Kjenner mange små som heter Emma etterhvert ja.På treningssenteret jeg jobber er det 5stk. Emma som fast går i barneparken mens mor eller far trener så og si hver dag :) Men det er jo en fint navn for det om da og man velger jo det man liker best. Liten blond "rampete" jente er det jeg forbinder med Emma... Marika er litt mer "uvanlig", jeg skal nok klare å finne noe annet, så det betyr vel bare at jeg ikke er helt 100% betatt av navnet... Må liksom si "klikk", mange fine navn men så vanskelig å velge på MITT barn, tihi!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurdere også et jentenavn som datter av kollega av meg heter.

Akkurat samme situasjon som deg, vi har lite kontakt på fritiden.

Men hvis vi bestemmer oss for navnet vil jeg bare si det til henne, ikke spørre, for ingen kan jo eie et navn. Jeg velger derimot ikke et navn barn av omgangsvenner av oss heter..Jeg liker et av disse navnene veldig godt forresten,men det er uaktuelt og bruke det siden vi har rimelig mye kontakt med disse menneskene..Men kollega er noe helt annet, i tillegg er jo også Emma et vanlig navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle ville jeg ikke brydd meg om at kollegaens datter heter det samme. Det er ikke en person du omgås med sosialt som du sier, så det betyr da ingenting. Som nevnt er det jo heller ikke sikkert dere forblir kollegaer lenge. Dessuten er jo Emma et vanlig navn om dagen, som du kanskje kan si dere egentlig har hatt i bakhodet lenge??

 

Det er vanskelig nok å finne det rette navnet, og hvis man skulle brydd seg om en sånn ting blir det enda vanskeligere...nei, velg det navnet som du har falt for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et såpass vanlig navn som Emma syns jeg ike det er opptatt, men det er jo hyggelig å snakke med kollegaen på forhånd uansett.

 

Hadde det vært et mer uvanlig et, som Marika eller Hillevi, hadde det kanskje vært litt mindre sannsynlig at dere hadde valgt navnet med helt blanke ark, så da hadde jeg nok følt det mer opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...