Gå til innhold

Fødselspenger og stipend fra Lånekassa. Noen kloke hoder der ute ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Lurer på om dere kan hjelpe meg litt ?

Har mottatt lån og stipend dette semesteret frem til juni mnd, og beregner å fortsette studie til høsten.

Kan jeg da søke om fødselspenger/stipend fra Lånekassa?

Er det noen spesielle kriterier for det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Du nevnte ikke når du har termin, eller når babyen ble født...?

 

Fødselsstipendet får man i 42 uker, utgjør ca. 9000 i mnd (alt som stipend:)) og beregnes ut ifra fars inntekt. Slik jeg har forstått det kan det aldri gjøres om til lån, dvs. det spiller ingen rolle hva du tjente i fjor eller hittil i år. Du kan også søke om fødselspenger fra trygdekontoret - finnes ingen regler som tilsier at man ikke skal få dobbelt:) Har spurt.

 

Kriteriene er at du skal fortsette å studere, dvs. ikke være ferdig som student. Du må dessuten melde deg opp til eksamener/søke opptak til studium og betale semesteravgift, og så får du skolen til å lage et papir på at du skal ha et års permisjon fra studiet, sender så dette papiret til Lånekassa. Du er likevel velkommen til å ta et par eksamener mens du passer den lille.

 

Den andre kriteriet er at du har hatt stipend/lån de siste 6 månedene før termin. Vet ikke helt hva de legger i 6 mnd, ettersom man har stipend/lån i 10 mnd i året (minus juni og juli) og derfor 5 mnd per. semester. Kan hende de derfor er litt sleipe og skriver 6 mnd slik at man tror det betyr ett semester, mens det egentlig blir to. Litt usikker her...

 

Søknadsskjema finner du på nettsidene deres. Må også sende ved fødselsattesten til barnet.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...