Gå til innhold

Hva skal en kalle foreldrene til stemor/stefar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kaller dere de? Ved navn, eller bestemor/bestefar?

Jeg mener at når en har to sett besteforeldre som "normalt" så kan en kalle de ekstra ressurs/omsorgspersonene med navn. Kjærligheten og omsorgen de viser ligger ikke i navnet, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ene utelukker da ikke det andre?

Kall dem bestemor Kari og bestemor Trine

Eller Bestemor i Bergen og Bestemor på Tåsen.

Mormor og Farmor er reserverte betegnelser om man vil være den eneste ene. Men Bestemor tittelen får man dele med alle som fungerer som nettopp det.

Eksempel: Hva med dronninga? Skal yngste barnet til Mette-Marit kalle henne bestemor, mens eldstebarnet skal kalle henne Sonja?

Mye greiere at begge to, og gjerne Mette-Marit med, kaller henne Bestemor Sonja.

Skrevet

Hei, jeg er stemor til en jente på 3 1/2 år. Jeg ble sammen med pappaen hennes da hun var 1år. Foreldrene mine kaller hun ved navn. Selvom de på en måte vil gå under betegnelsen som besteforeldre... Samboern min synes det ble mest riktig at hun kaller dem for navn, for hun har jo besteforeldre..

I september får hun en lillesøster og hun kommer jo så klart til å kalle foreldrene mine for bestemor og bestefår, men dette skjønner tuttemor på 3år. For vi har snakket litt om dette.. For hun vet at det er foreldrene mine og at det er jeg som blir mamma til den nye babyen osv...

Skrevet

Såvidt jeg husker "anonym" så kaller Mette Marit sin sønn fra før, dronningen ved navn altså Sonja. Han er så stor at det er null problem å forklare han det.

Og det ene utelukker ikke det andre, men hvorfor må de kalles ved en betegnelse som egentlig er forbehold foreldrene til mor/far.

Til Oslojente: Argumentene til din samboer er de samme som mine. Når de har besteforeldre, så er det feil å kalle "ste"besteforeldre for bestemor/bestefar. Det hadde vært annerledes om barnet ikke hadde besteforeldre.

Forskjell blir det så absolutt uansett, og når barn er så store at de spør, så er de også store nok til å få et svar:)

Skrevet

Her får guttungen kalle dem hva han vil, men tror nok han kaller dem med navn:-) Like greit - for de er ikke hans besteforeldre, selv om de synes han er en god gutt og de er glade i han:-)

Skrevet

Her er det litt forskjellig.

Jeg har en stefar og begge mine barn kaller ham ved navn, av den enkle grunn at vi ikke hadde noe forhold til å kalle noen bestefar. Vet ikke helt hvorfor. Min stefar regner jeg som min far da jeg ikke har kontakt med min biologiske far.

Mine to har to forskjellige fedre. Den siste har fungert som far for den eldste siden han var 8 måneder. Det har vært naturlig at han har kalt ham pappa. Hans mor har han kalt mimmi, og pappaen hans har han kalt ved navn. Det samme gjør hans søster, altså deres biologiske barnebarn.

Dette har fortsatt også etter at jeg og min mann er gått fra hverandre.

Skrevet

Singel-mom:

Som sagt, mormor er en reservert betegnelse som man kan ta om man vil være den eneste ene. Mens bestemor uansett er noe man må dele men én annen, så hvorfor ikke med fler.

Hva mener du med "Forskjell blir det så absolutt uansett"? Kanskje i din (utvidete) familie, men ikke nødvendigvis hos alle? Om et gammelt menneske ønsker å være akkurat like tilgjengelig for sin sønns stebarn som for sin sønns egne barn, hvorfor skal hun da ikke få kalles bestemor av hele sin sønns familie? Ikke bare av barna, men også av sin egen sønn når familien er samlet. Hva er hyggeligst å si:

1) Nå må dere si "ha det" til bestemor.

2) Nå må DU si "ha det" til bestemora di, og DU må si "ha det" til Turid.

Skrevet

Jeg tenker at barn har maks fire besteforeldre og at det kun er de som får den betegnelsen. Barna kaller da heller ikke stemor/stefar for mamma og pappa? Min sønn kaller samboerens foreldre ved navn. Litt vanskeligere nå når vi har et fellesbarn som sier farmor og farfar. Sønnen min begynte sist vi var på besøk å kalle samboers mor for farmor. Jeg sa at det kunne han si hvis han ville, men at farmor (pappas mor) kanskje kunne bli lei seg for det, slik at vi ikke trenger å si det til henne at det har blitt en "farmor" til. Han er stor nok til å skjønne det. Antar at det kun er snakk om en periode og at det handler om at han lurer på om hun er glad nok i ham til at det er greit. Han hadde en liten periode der han sa pappa til samboeren min også. Mest i lek og på tull, men også ved gjensyn og når han var glad. Det gikk over etter noen måneder (nar jeg tenker på det nå, skjedde det samtidig som vi fikk fellesbarnet) og nå bruker han fornavn igjen.

Skrevet

Mine stebarn bruker fornavn på mine foreldre. Noe annet har aldri vært aktuelt. Fellesbarnet sier bestemor og bestefar. Dette har aldri vært diskutert eller kommentert, tror ingen har sett noe problematisk eller rart i det. Stebarna har jo sitt eget sett med besteforeldre som den betegnelsen er reservert for.

Skrevet

Jeg har ei stedatter på 6,5 år og så har vi to felles barn. stedattera mi kom og spurte meg om hun mora mi oxo kunne være hennes bestemor ikke bare søskenene hennes sin. for oss var det helt greit så vi ba henne heller om å selv spørre mammaen min om hun kunne det. og det var jo en selvfølge for mammaen min. Problemet ble at det tålte ikke biomor, å hun sa til datteren at hun ikke fikk si bestemor til min mor for det var ikke hennes bestemor, nevnte ingenting til oss om at hun ikke syntes de var greit. Sjøl får hun ungen til å kalde sin egen stefar for bestefar og hans nye kone for bestemor. å di har jo hvertfall ikke noen familiærforbindelse til ungen lenger. min mor er jo i hvertfall bestemor til ungen sine søsken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...