Gå til innhold

Noen her som har peiling på utregning av feriepenger??


Gravid med nr. 3

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt hvordan det fungerer... Jeg har vært ansatt siden 1.juni 2005. Har fått beskjed om at i juni blir månedslønna "satt til side" og feriedagene blir trekt, i tillegg til at feriepengene kommer inn. Månedslønna mi er på i overkant av 30 000 brutto. Jeg blir trekt for 25 feriedager da jeg har tatt ut alle i år (inkl. sommerferien), men har tjent opp til bare 14 feriedager siden jeg ikke har vært ansatt hele året. Vil det da si at jeg blir trukket det som tilsvarer 11 feriedager?? Vil jeg gå i minus nå i juni eller hvordan blir nå dette?? Feriepengegrunnlaget mitt fra i fjor er på ca 185000.... Er som sagt litt spent på om det blir noe ferie i år eller om det ser helt håpløst ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i 2005 opparbeidet du deg feriepenger som betales ut i juni 06 disse utbeales uavhenig av hvor mye ferie du har i år 2006.

 

Alle blir trukket 25 feriedager i lønn (om det er 25 dager de har krav på) Det er vanlig at arbeidsgiver gjør det automatisk og at det gjøres i juni/juli. Tar du full ferie i år har du altså. 25 d uten lønn , men utbetalt feriepenger

 

Velger du å ikke ta ferie utover de 14 dagene du har opparbeidet deg tror jeg du kan kreve lønn for resten.(at du kan kreve å få jobbe) det betyr at du skal ha lønn for de dagene du jobber(som du er trukket i ferie)

 

 

Jeg skjønner ikke alt du skriver for du skriver at du har tatt ut alt i år (inkl sommerferien)

Etterpå skriver du at du er spent på om det blir noe ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du spør om, jeg heller, men kan i hvert fall tilføye at feriepengene er 12% av det du tjente (eksl.feriepenger) foregående år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er ikke bare enkelt å regne ut slikt, nei:-)

Men hvis jeg leser det du har skrevet rett, at du har tatt ut alle feriedagene dine i år, så får du nok litt mindre å rutte med nå i juni enn i en vanlig måned, ja.

 

Det blir regnet ut slik;

 

Fast månedslønn, minus lønn for 25 virkedager (5 uker), pluss 12% av feriepengegrunnlaget fra i fjor = utbetalt.

 

Jeg vil tippe at du sitter igjen med ca 15000 pluss/minus utbetalt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg jobber med regnskap og lønn, og vet at dette er et vanskelig spørsmål hvert år når feriepengene skal utbetales. Under har jeg limt inn det som Sticos oppslag skriver om utbetaling av feriepenger. Sticos er det oppslagsverket alle regnskapsfører bruker for å få svar på vanskelige spørsmål. Kan jo være det hjelper deg litt.

 

Det finnes forskjellige måter å gjøre utbetalingene rundt ferien på, og ingen måte er "riktig". Noen får lønn i juni + feriepenger, men da får de ingenting utbetalt i juli. Andre får kun feriepenger i juni, men da får de lønn i juli. Alt i alt sitter man igjen med det samme.

 

FERIEPENGER UTBETALING AVTALEFESTET FEMTE FERIEUKE LØNN

 

Feriepenger til ansatte med månedslønn. Gjelder for ansatte som ifølge tariffavtale eller intern avtale i bedriften skal ha en femte ferieuke.

 

For månedslønte kan feriepengene utbetales i forbindelse med hovedferien eller sammen med junilønnen. Ferieloven opererer med 6 dagers uke som gir gjennomsnittlig 26 arbeidsdager pr måned (6x52=312/12=26). Antall virkedager (inkl lørdager) med ferie for ansatte med avtalefestet ferie er 30, som skal kompenseres med feriepengene. Feriepengene vil således dekke mer enn det antall dager man jobber i juni måned. Dersom feriepengene på 12 % av feriepengegrunnlaget utbetales sammen med junilønnen kan man derfor i juni utbetale feriepengene + månedslønnen for juni fratrukket 30/26 (alt. feriepengene minus 4/26 av junilønnen).

 

For øvrig skal lønnen utbetales løpende slik at den lønn som utbetales når den ansatte tar ferie vil utgjøre resten av feriepengene.

 

Eksempel:

En ansatt under 60 år med avtalefestet ferie har i 2004 opptjent et feriepengegrunnlag på kr 300 000. 12,0 % feriepenger av dette, som skal utbetales i 2005, utgjør kr 36 000. Ordinær månedslønn for juni 2005 utgjør kr 30 000. Følgende lønnsutbetaling kan foretas i juni 2005:

 

Feriepengerkr 36 000

Månedslønn kr 30 000

 

-30/26 av månedslønnen

kr 34 615

- kr 4 615

Til utbetaling

 

kr 31 385

 

 

Se også stikkord FERIEPENGER UTBETALING AVREGNING FAST MÅNEDSLØNN KODE 111-A.

 

Egne kommentarer

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar. Jeg har skjønt det nå. Beklager at jeg brydde dere med dette, men det er så mange smarte hoder her inne som har greie på alt mulig rart om sånne ting. Det er visst vanlig å bli litt sær og opphengt i småting (f.eks. feriepengeutbetaling) når man er hormonell. Jeg føler ihvertfall at jeg har vanskeligere for å legge fra meg grubling på sånne småting for tiden... Ha en god og strålende dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...