Gå til innhold

Angående "normal" vektøkning...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er så mye snakk om hva som er "normalt" og ikke. I dag da jeg gikk på vekten hadde jeg gått opp 5 kg siden jeg ble gravid, er 20 fullgåtte uker i morgen. Hmm..er det mye? Blir litt usikker når jeg ser hvor lite folk legger på seg. Jeg var inne på en dansk side som ligner BIM og der sto det følgende oversikt som virker mye mer riktig enn å tenke at man ikke skal gå opp mer enn 12 kg totalt, helst mindre. Det fikk ihvertfall meg til å slappe av mer på det med vekt, og se at det er store individuelle forskjeller, også avhengig av vekt FØR man blir gravid..

 

Der sto det følgende:

"Før graviditeten" "Akseptabel" vektøkning

Undervektig: 15-20 kg

Normalvektig: 12,5-17,5 kg

Overvektig: 7,5-12,5 kg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei... denne likte jeg også... regner meg selv som normalvektig så da trenger jeg ikke å bekymre meg om jeg ikke slutter på tolv kilo... la på meg 16,5 i forje svangerskap.. de var vekk fire dager etter fødselen...

mye vann....

syntes liksom det er såå mange her inne som nesten ikke går opp noe idet hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin oversikt, det er viktig med startvekten..Har man litt mye i utgangspunktet, virker det som kroppen stabiliserers seg til ¨å gå opp mindre enn hvis man er tynn...Hvis man ikke propper i seg hele tiden da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har funnet ut av dette :)

Har lurt mye på det samme selv og dette med startvekta. En kan jo ikke sammenligne ei tykk med ei tynn i forhold til hva de legger på seg i svangerskapet ( har nå JEG alltid ment ) så det var en logisk og fin oversikt du har funnet, og jeg slapper litt mer av nå i forhold til vektøkning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du hørt at man skal gå opp 12 kg, helst mindre??? Det anbefales jo å gå opp minimum 10 kilo og står i alle blader og bøker jeg har lest at normal vektøkning er 12-16 kilo. Har du gått opp 5 kilo på de 20 første ukene tror jeg det er en helt normal og sunn vektøkning!!

 

Jeg er nå i uke 22 og var hos legen på fredag. Hadde da lagt på meg 5 kilo siden jeg ble gravid. Det første legen sa når han så meg var, wow, for en flott gravid du er!! (og magen min er ganske stor for å bare være 22 uker).

 

Tror det er viktig å se på helheten av den gravide kroppen din og ikke telle kiloene. Jeg har stoooooor mage, men ellers er kroppen min nesten som før. Og jeg er kjempefornøyd!!!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med 12 kg kommer vel av at det er det som er gjennomsnittlig vektøkning i et svangerskap, dvs at noen må legge på seg mindre og andre mer... Jeg kommer i kategorien mer (25 med førstemann, 20 med frøkna nr 2 og nå er jeg godt igang igjen..hehe)

 

Blir veldig frustrert over at mange er så opphengt i å legge på seg lite...eller så er det ikke det, men vi som legger på oss mye tør nesten ikke svare på de vektøkningstrådene inne her...

 

Så lenge dere ikke spiser utolig usunt, så nyt svangerksapet jenter og vær komfotable med at kroppen vokser.

 

Skal nok klare å ta de av igjen denne gangen også, så jeg er veldig avslappet til vektøkning.

 

Fin oversikt du hadde funnet, logisk !!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lei vektsnakkingen! Alle er forskjellig og har sin egen kropp og fasong.

Jeg fikk en gang en kommentar av en bedriftslege at jeg burde veie 80-85 kg i forhold til vekten på mitt skelett. For noe tull!

Jeg veier 60kg når jeg ikke er gravid. Nå er jeg i uke 25 og har veier 65kg. Så mitt tips er at ikke bry seg om hva andre veier og uten konsentrere deg om deg selv og hva som er bra for deg og din bebis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oversikten stemmer ganske bra med det jordmor har sagt til meg. Jeg synes den virker fornuftig jeg.

Om man er overvektig bør man ikke legge på seg så mye. Legger man over til bedre kosthold, går man gjerne litt ned også siden forbrenningen går litt opp. (samtidig som man gjerne er mer i ro på slutten av svangerskapet enn man normalt er..)

(Nå går jeg ut ifra at man gjerne normalt spsier mer sukker og usunn mat dersom man er overvektig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis28:

 

Jeg tror ikke du skal gå ut fra at man normalt spiser mer sukker og usunn mat selv om man er overvektig.

 

Jeg er selv overvektig - og grunnen for det er at jeg spiser for lite mat. Maten jeg spiser er sunn og inneholder nesten ikke sukker eller fett. Men jeg spiser altså for lite...

 

Så man skal ikke ta det for gitt at de som er tynne spiser sunt og visa versa. Har mange radmagre venninner som lever på junkfood og cola uten og trene.

 

Selvfølgelig er nok folk overvektige pga usunn mat og mye sukker, men for de som ikke er det føles "stemplet" om at man er tjukk fordi en spiser masse og usunt urettferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh TAKK!!! Den der var veldig deilig. Nå kan jeg bare slappe heeeelt av. Har gått og hatt skikelig angst for mine fæle 8,6 kg i uke 21. Nå skal jeg ha to, men likevel.samtidig så ER jeg jo 5 måneder på vei, så det er jo ikke kjempemasse.. Men takk..du reddet dagen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare kommentere: bor i sverige og der har jordmora satt bort vekta! Så lenge man er frisk og rask så er alt bra, om man så har lagt på seg mye eller lite! Så sant det ikke blir så ekstremt at det er oppsiktsvekkende. Skulle ønske alle gjorde dette. Selv er jeg i uke 25 og har blitt "god og rund" etter egen standard. Skulle ønske jeg jeg var slank og smekker og at alt bare satt på magen, men sånn er det ikke. Kilo og fett preger hverdagen ellers, men jeg nekter å la det gjøre det nå. Vi er nok mange med typisk sparebluss metabolisme. De første 4 mnd hadde jeg ikke bare økt apetitt, men var rett og slett utsultet. Jeg har ikke stappet meg med chips og kola, men har rett og slett spist sund mat i mengder. Så da har det blitt litt polster. Men jeg tror det er meningen; kroppen ba jo om det, den skrek jo etter mat.Prøver å drite i det og nyte tilværelsen; jeg huser jo en ny verdensborger, for svarte. Give me a break! Tror det er mye usunnere å fortvile over om det ender med 12 eller 22 kilo. Kanskje jeg biter meg selv i halen når jeg etter fødsel virkelig får merke at dette ikke bare er vannkilo, men..den tid den sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...