Gå til innhold

hei.

Anbefalte innlegg

Skrevet

mannen min har bestemt seg for og flytte.

har 5 barn, fra 13,11,7,4,og snart 3 år på minste mann.

hva slags rettigheter har jeg?

Er det slik at jeg må gå og utdanne meg får og få noe, eller kan jeg få overgangstrygd?

jeg går på attføring, yrkesrettet .

takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta deg en tur til servicekontoret i byen der du bor og snakke med en der, de forteller hva du kan søke om. Jeg gruet meg til besøket, jeg bare gråt og gråt (men vi satt i et annet rom), han som hjalp meg var kjempehyggelig. Det er nok ikke verdens beste jobb, men de hjelper mange mennesker;) Lykke til med fremtiden, det er bedre å være uten mann enn å leve med en som ikke elsker deg.

Skrevet

Du har rett på overgangsstønad -enten melder du deg da arbeidsledig, eller du tar utdanning. Har du rett på andre trygdeytelser, så får du beholde de, men da tror jeg ikke du får overgangsstønad. Men du får jo mange andre stønader da: dobbal barnetrygd, barnebidrag, støtte til barnetilsyn, evt småbarnstillegg...

Skrevet

hei du har rett på overgangsstønad selv om du har andre ytelser eller er i jobb..den blir bare noe redusert...

Skrevet

Hei

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, men går foreløpig på rehabiliteringspenger.

Du vil få overgangsstønad gjennom trygdekontoret, for du dekker kravet om å være i aktivitet via attføringen. Frem til yngste barn er 3 år stilles forresten ingen krav til aktivitet, men det gjør det etter at h*n fyller 3 år. Overgangsstønaden vil bli redusert ihht inntekten din.

Du vil i tillegg få barnetrygd for en ekstra, dvs. 6 barn i ditt tilfelle.

Barnebidrag skal regnes ut fra begge foreldres inntekt og utfra alder på barna, i tillegg skal den som betaler bidrag ha et samværsfradrag ihht til hvor mye barna er der. Om den bidragspliktige ikke er bidragsdyktig, vil du få bidragsforskudd. Denne blir redusert om inntekten din er over et visst beløp, husker ikke nøyaktig summen nå :) Bidragsforskuddet er på 1220 kroner, øker noe fra 1. juli.

Du vil ikke motta stønad til barnetilsyn så lenge du er på attføring. Men aetat har en ordning som dekker barnetilsynså lenge du er i attføring. Dette må du ta opp med dem om du ikk allerede har det :)

I tillegg kan du ha krav på bostøtte. Neste søknadsfrist er 10. oktoer, da er det bostituasjon og inntektssituasjon pr. 1. september som gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...