Gå til innhold

Hvofor skal vi ikke løfte ??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som kan gå galt hvis vi løfter "for tungt"? Selv får jeg vondt i ryggen hvis jeg løfter for mye - men er dette alt ? Eller er det andre ting som kan skje ?

 

Spurte jordmor om hvor mye jeg kunne løfte, men hun hadde ikke noen regel å gi meg på det... Vi er midt i flytting, og jeg har en jobb med endel løfting i.. så dermed er dette ganske aktuelt for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har et ukomplisert svangerskap kan du løfte det du pleier, men du har som du skriver litt lettere for å få vondt i ryggen.

Merker du at du får vondt i magen eller noe bør du begrense deg, men så lenge det føles greit er det ikke noe problem.

 

Dette fikk jeg beskjed om av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også midt i flytting, jeg er i uke 12 nå og kjenner jeg får vondt i magen hvis jeg løfter tunge esker og møbler. I tillegg kjenner jeg det godt i ryggen. Heldigvis er jeg ikke alene, og vi er flinke med arbeidsfordelinga min mann og meg imellom. Jeg pakker og han bærer. Når det gjelder å klargjøre huset til visning tar han maling/listverk mens jeg rydder og styler.

 

Så lenge kroppen din tillater det så kan du fremdeles ta løft selv om du er gravid. Det du må være veldig nøye på er å løfte riktig. Bruk bekkenbunnen og ikke bøy deg og løft med rygg/magemuskler. Det høres banalt ut å minne om det, men det er fort gjort å glemme i hverdagen. Sliter du deg ut for tidlig kan det bli ganske så tungt mot slutten av graviditeten.

 

Lykke til med flytting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...