Gå til innhold

Noen spørsmål om ultralyd.


Lois Lane

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål om ultralyd. Da jeg var på ultralyd så tok de forskjellige mål av babyen, og alle målene stemte overens med hverandre. Men var dette bare for å beregne termin?

Kunne jordmoren se om f. eks babyen hadde downs utifra disse målene? Eller har de en annen måte å finne dette ut på?

Jordmoren sa at alt såg bra ut, men jeg glemte å spørre om dette da jeg var der.

Håper noen kan svare meg på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de målene jordmoren tok først og fremst var for å sjekke termindato. Noen mål tar de også for å se om andre ting ved babyen er som det skal. Når det gjelder Downs, har jeg lest at det kan være vanskelig å se på den ordinære ultralyden; det kan best oppdages på ultralyd rundt uke 12 og med fostervannsprøve. Det kan nok være mulig å se antydninger også på den ordinære ultralyden, men hvis de eventuelt ser noe som tyder på Downs der er det mye mer usikkerhet knyttet til det enn hvis det ses på en tidligere ultralyd. Det som kan tyde på Downs (selv om det ikke er ensbetydende med Downs) er uvanlig form på nesebenet og nakkefold. Håper du ble litt klokere av dette :-)

 

Gratulerer med gjennomført ultralyd forresten! Fikk du vite om du har en gutt eller jente i magen?

 

Jeg var på ultralyd for snart to uker siden og fikk se en liten gutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

 

Tusen takk for svar! Ble litt klokere nå. Dette var min første ultralyd, har aldri vært på ultralyd før, så det var en kjempe stor opplevelse :) Vi får mest sannsynlig en liten jente. Jordmoren kunne ikke se en guttetiss, men den kan jo ha gjemt seg... hun kunne uansett ikke si noe sikkert, men det kan de vel aldri gjøre.

Men jeg måtte jo ut å kjøpe mine første babyklær etter ultralyden, en liten rosa kjole :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...