Gå til innhold

Lånekassa: fødselsstipend OG fødselspenger


Nå kommer lillebror:)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått bekreftet om og om igjen at fødselsstipendet fra Lånekassa IKKE er behovsprøvd mot inntekt - dvs. det kan aldri gjøres om til lån. Men stresser litt likevel, siden jeg også mottar ca. 10.000 i mnd i fødselspenger...

 

Er det noen her som har hørt om at fødselsstipend har blitt gjort om til lån? Jeg har termin om 1 uke, så har IKKE tjent over grensen dette året. Men hvis man legger sammen det jeg kommer til å få i fødselspenger resten av året, så kommer jeg jo helt klart over...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stipend KAN bli gjort om til lån, det har jeg opplevd selv!

Fikk en gang brev fra lånekassen der det stod at jeg hadde tjent for mye (vcvergangsstønad), slik at 13000 av stipendet jeg allerede hadde fått, ville bli gjort om til lån.... Kjedelig!!

 

 

Hvis du får 10000 i fødselspenger pr mnd, vil jo det utgjøre 120000, og jeg mener lånekassen har en grense på 100 000... Altså at hvis du tjener over det, så blir noe stipend gjort om til lån...

 

Men, dette var ikke under permisjon, så kan hende at det er andre regler omkring dette når mor har fødselspermisjon...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er andre regler med fødselsstipendet- det prøves kun mot fars inntekt. Hvis han tjener over en viss grense (sjekk nettsidene til lånekassen) kan fødselsstipendet reduseres eller falle bort. Det du mottar i fødselspenger kan ikke føre til at du må tilbakebetale fødselsstipend:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...