Gå til innhold

normal vektøkning?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva klassifiseres som normal vektøkning til ca uke 26/27?

 

Vet det er veldig individuelt og varierer voldsomt, men... er det noe som i det hele tatt er normalt?? (spør grunnet det er så mange vektdiskusjoner her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet dessverre ikke! Men har selv gått opp over normalen, det kan jeg si :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette gitt!! Sist jeg gikk gravid, la jeg på meg 14 kg, og det er vel veeldig gjennomsnittlig..?

I uke 24 hadde jeg gått opp 6 kg, uke 26 8,5 kg, 33+4 10,5 kg og uke 38 14kg og da fødte jeg!!

Dette er jo helt individuellt, så hør på hva lege/ jordmor sier om vektøkninga di!! Det blir som regel helt feil å sammenligne med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som er normalt, men jeg er nå i uke 23 og har bare gått opp 1 kilo og babyen har det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga19

Jeg har faktisk gått ned...er 21+1 nå, og sikkert gått ned 7 kilo da jeg har hatt null appetitt nokså lenge!:-/ Men tror du jammen meg ikke at magen på fosteret på UL i uke 18 var større enn normalt? Det samme gjelder magemålet mitt...eller sånn mål som jordmora tar...hva heter det nå igjen? Det var faktisk ikke bare over den røde streken, men over det grønne området også!o.O

 

Varierer altså voldsomt, og det er vel det som er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det 'ambefalt' vektøkning opp til 21 uke er 2 kg- og etter uke 21 alt er fint (gjennomsnitt vektøkning opp til termin er 12.5 kg:) Dette er bare hva jordmor boka mi sier. Men det betyr ikke at mer vektøkning er et problem- det er bare at det kan være vanskeligere å få det vekk etter fødselen- det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i boka mi står et ca 3,5 kg fram til uke 21, så det varierer nok veldig ja;)

hadde selv lagt på meg 4 kg uke 18 og totalt i uke 22 4,6 ( så altså bare600gram) legen sa det var helt normalt.. men jeg tror alt er normalt jeg .. jm sa til meg at totalt mellom 10-18 kg er helt normalt.. hvis det blir over det kan det bli trøbbel å få dt raskt av seg igjen .. husk mye av det suges bort til amming;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sånn :) Naturligvis det er veldig individuelt, men ikke alle ekstra vekt vil gå vekk med amming, særlig om det er den andre, tredje, fjerde (etc...) barn. Det er defor den ambefalt vektøkning er et gjennomsnitt, og ikke et fastsatt tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen svar på hva som er normalt, men jeg er nå 26+1, og har gått ned en kilo. Enda jeg bærer tvillinger! Syns dette hørtes veldig rart ut, men har blitt veldig bevisst på kostholdet mitt siden jeg har både litt høyt blodtrykk, og litt høy blodsukkerverdi. Så jeg spiser nå så og si ikke noe hverken salt, søtt eller fett. Selvfølgelig er det umulig å unngå alt, men jeg er sikker på at det er derfor jeg har gått ned. Hos legen sa de at dette bare var positivt, for da forsynte ungene seg med det jeg har fra før, og ikke det jeg spiser nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har det med å bli diger når jeg går gravid. Med første la jeg på meg 23 kg og med nummer to la jeg på meg 26kg. Har vært heldig med at alt har forsvunne av seg selv i løpet av 7-8mnd. etter fødsel. Denne gangen blir nok vektøkningen enda større. Er i uke 27 og har lagt på meg 22kg. Blir nok litt ekstra turgåing med barnevogna når den tid kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...