Beth84g Skrevet 9. juni 2006 #1 Skrevet 9. juni 2006 Skal plante litt i dag. Har laget ett helt enkelt bed langs veggen. Skal ut å kjøpe blomsterjord siden jorda her var sandete og fæl. Har noen forslag til lette planter som er fine? Har tenkt meg tagetes og stemor... har null greie på dette jeg og vet ikke engang hvilke planter som egner seg i bed og ikke. Vil har litt fargerike blomster og kan plante hvert år i stedet for å ha stauder. Noen som kan hjelpe???
terit Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 Regner vel med at dette svaret kommer litt seint. Men tips for neste sommer.. Jeg er veldig glad i lobelia, de er lett stelt, blomstrer hele sommeren og finnes i blått, lilla, hvitt eller i en mix av disse tre fargene. Kant lobelia er fin i bed, henge lobelia hvis du skal ha dem i krukker ol. Synes blå lobelia er fin sammen med margueritter, de er gul i midten med hvite blomsterblad rundt. Stemorblomster er fine og lettstelte. De små er ekstra søte syns jeg. Tagetes er også grei. Hvis du liker å kunne ta inn buketter fra egen hage på sensommeren, vil jeg anbefale løvemunn. Disse finnes i masse fine farger og er flotte i buketter. Ha mange av en sort, ellers drukner de i hverandre. Lykke til!
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 16. juni 2006 #3 Skrevet 16. juni 2006 Kjøp gjerne litt blanding, litt sommerblomster og litt stauder. Staudene kommer jo igjen år etter år, men er gjerne litt små første året. Begynn med noen og tenk på når de blomstrer... Kjipt om alle blomstrer i mai og så er det bare grønt resten. Sommerblomstene kan du sette innimellom. Kanskje du til og med kunne ha en liten vintergrønn busk oppi bedet ditt? Lekkert på vinteren også.. Når det gjelder stemor så fikk mine en mystisk sykdom. Dvs nå så nytter det ikke å sette ny stemor i samme bed, sykdommen er i jorda... En annen ting med stemor er at man må knipe av frøbelgene hele sommeren, hvis ikke slutter de å blomstre. Tagetes har kraftig lukt, jager vekk lus fra andre planter. Kan også anbefale margeritter, de er billige nå i juni. Uansett hva du velger, husk gjødning! Ta litt kukompost og litt substral, plantene liker variasjon i "kosten" de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå