Gå til innhold

HVORDAN VELGE NAVN??


trinco

Anbefalte innlegg

Hva legger dere mest vekt på når dere velger navn til babyen?

-oppkalling?

-sjeldent?

-trendy?

-"norsk"?

-osv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

For oss er det viktig at navnene reflekterer at barna våre er tokulturelle. Vi skal enten ha navn som brukes i begge kulturer, eller dobbeltnavn.

 

I tillegg synes jeg det er bra om navnet har en fin/meningsfull betydning. Det gjør ingentilng om navnet er vanlig, men de store "poppistopp-navnene" forsøker jeg å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at navnet skal være "norsk". Utenlandske navn som Michelle og Robin er ikke i min smak...

Det hadde vært fint med oppkalling, men alle de fine navna i familien er brukt opp...

Jeg vil heller ikke ha et navn som nesten ingen andre har, det har jeg selv, og det har vært veldig slitsomt, og jeg vil heller ikke ha et som "alle" andre har. Så det blir vanskelig, men vi har funnet noen alternativer som fyller krava våre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkalling er hyggelig, men ikke noe must. Vil at babyen skal ha et navn ikke alle har, men heller ikke så sært at han/hun er den eneste som heter det i min landsdel, liksom. Liker derfor ikke poppisnavn (Emma, Markus m.m.)....

 

Det er viktig for meg at navnet er "sterkt", dvs at (i hvert fall) jeg ser for meg en sterk person med integritet. Liker best norske/skandinaviske og norrøne navn, har IKKE sans for navn med C/CHR, X eller Z i seg - heller ikke unødvendig bruk av PH (Phillip, Sophie). Synes det er jålete/snobbete.....

 

Det er også svært viktig for meg at navnet klinger pent sammen med etternavnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er våre kriterier når vi velger navn:

 

- vi skal like navnet

- vi skal kunne stå for betydningen av navnet

- det skal kunne brukes også på andre dialekter og språk (sørlandsk, trøndersk, engelsk osv)

- det skal helst ikke være på topp 5 (så ikke halve barnehagen heter det samme)

 

 

oppkalling er langt nede på lista, og bare en bonus for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-navnet skal være forholdsvis kort (ikke altfor mange stavelser)

-navnet skal være enkelt; ingen dobbeltnavn eller mellomnavn her i gården! Kun ett navn.

-Det skal kunne uttales stort sett overalt i den store verden

-Det skal passe med etternavnet (er ikke fan av fornavn som slutter på forbokstaven til etternavnet, bl a... Eks. Hans Svendsen)

-Det skal være "vanlig" nok til at folk har hørt om det, men sjeldent nok til at det ikke blir flere med samme navn i barnehagen/skoleklassen

 

 

Mange hensyn å ta, ja!!! :o) Men vi har funnet både gutte- og jentenavn til bebisen i magen til mammaen sin, vi! Som oppfyller de fleste av kriteriene våre. *glad for det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...