Gå til innhold

venninna er så aktiv, ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi sier selv at hun blir sliten av å være sammen med henne. det går i et vanvittig tempo når de leker, og når hun er her ser ikke rommet ut. venninna greier ikke å konsentrere seg om en ting av gangen og jeg synes dette er et problem for jenta vår, hun er veldig god på konsentrasjon.

foreldrene mine er begge lærere og de snakker mye om hvor viktig det er at ungne greier å konsentrere seg litt mer. jenta vår kan sitte lenge å perle og tegne, leke med barbiedukkene sine og høre på musikk. når venninna kommer er det turbofart hele tiden.

dessuten synes jeg at hun er rimelig frekk ettersom hun kommer busende inn døra uten å banke på eller ringe på, mase veldig om godteri og kjeks, går til og med selv i skuffene uten at jeg sier det er greit. hopper i sofaen når de ser barnetv....sykler uten hjelm(noe jeg tror mora ikke er klar over faktisk), kommer rennende her når jenta vår skal legge seg.venninna leker best sammen med de mest aktive guttene i bhg har jeg merket meg.

synes det er vanskelig å forholde meg til egentlig, vet så lite om hyperaktivitet. men merker at jenta vår jo egentlig vil være sammen med henne, men bare at det er så skummelt. kan jo finne på det meste sammen de to...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at ADHD somoftes presenterer seg som ukonsentrasjon og sedathet hos jenter. Ikke som hyperaktivitet. Kanskje hun rett og slett er mer aktiv som type?

Skrevet

Jenta er som hun er, ADHD eller ikke. Det fine med at du eventuelt tror hun har ADHD (enten det stemmer eller ikke), er at du i så fall ikke vil kritisere foreldrene hennes, og hevde at de er dårlige oppdragere.

Hva skal du gjøre?

- når hun er her ser ikke rommet ut:

La henne få komme inn skjeldnere, om du synes det er for strevsomt å rydde etterpå.

- venninna greier ikke å konsentrere seg om en ting av gangen og jeg synes dette er et problem for jenta vår, hun er veldig god på konsentrasjon.

Ikke bekymre det, din datter vil ikke slutte med å være god på konsentrasjon. Og å lenge hun har glede av å være sammen med jenta, har hun ikke vondt av at jenta er "annerledes" og at det blir en økt med turbofart innimellom all konsentrasjonen.

-jenta mi sier selv at hun blir sliten av å være sammen med henne:

Ikke noe galt i å bli sliten! Men når jenta di har blitt sliten, er det på tide å si at veninna må gå hjem, og så kan dere jo gjøre noe rolig etterpå.

- dessuten synes jeg at hun er rimelig frekk ettersom hun kommer busende inn døra uten å banke på eller ringe på:

Dette trenger du ikke godta. Også et barn med ADHD kan oppdras (av deg) til at HOS jenta di må man ringe på først og få tillatelse av DEG, ikke av jenta di, før man kommer inn. Men da må du si klart fra til henne, og gjenta det ved mange anledninger.La jenta få OPPLEVE at du er sånn, ikke pålegg mora hennes å "lære henne det".

Skrevet

tusen takk for et konstruktivt svar anonym.

det er liksom slik jeg har vurdert det også, sagt at her hjemme har vi slike regler. jeg tror nok hun har slike regler hjemme også, men tester litt utenfor heimen...hvis du skjønner:o) men alikevel er det greit at mora kan få¨vite at hun er sånn her. at hun ikke ringer på og at hun går i matskapene. eller?

Skrevet

Ser ingen grunn til at du skal "fortelle" mora at hennes datter ikke ringer på og går i matskapet. Vil så lett bli oppfattet som kritikk!

Derimot kan du godt fortelle at du har fortalt ungen hennes at det er en regel hos dere om at alle må ringe på, og at din datter må spørre deg før noen for komme inn. Det blir å fortelle noe DU har gjort, nemlig DU har informert hennes datter om.....

Dette med matskapet tror jeg du ordner best ved å si fra HVER GANG denne jenta får komme inn, at DERE FÅR IKKE TA DERE MAT UTEN Å SPØRRE MEG. (Regner med at denne regelen gjelder for dattera di også). Og så kan du få dattera di til å hjelpe deg med å passe på at gjesten hennes husker og følger regelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...