Gå til innhold

Til anonym som skrev røykeinnlegget. Visste du at...


belli72

Anbefalte innlegg

.... som all forskning så inneholder forskning om røyking og svangerskap også en god del feilkilder, og baserer seg trolig på et veldig lite representativt utvalg av røykende mødre. Tror du ikke at det er MANGE OPPEGÅENDE røykende mødre som lar være å rapportere at de røyker meget lite, men jevnt og trutt hele svangerskapet fordi de ikke er interessert i å få skyllebøtte av bedrevitende helsepersonell??? Kanskje er det kun de som røyker mye, er lite ressursterke og følgelig influererer andre faktorer enn røyking til at fostrene bl.a. har lav fødselsvekt, blir syke osv???

 

 

Jeg sier ikke at røyk er helsebringende, men tror disse bombastiske innleggene snarere medfører økt skyldfølelse og forakt hos dem som røyker, enn røykeslutt. Skriv heller slike innlegg i det forumet det passer hjemme og la røykende gravide være i fred.

 

Kan tilføye at jeg er ikke røkyker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest leelu23 *27.11.2006*

jeg klarer ikke å la vær å svare på denne heller mensetningen:

MANGE OPPEGÅENDE røykende mødre ..??

nei- det tror jeg ikke. Jeg tror de må være uvitende siden de fortsetter å røyke.. da kan de umulig vite hvilken effekt det har på babyen i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tåler vi ikke et røykeinnlegg. Vi vet jo alle at røyking er skadelig. Da må vi tåle å få det litt i ansiktet også..uten å sette igang noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye som klassifiseres som skadelig, og det er så mye som man ikke vet effekten av inntil man begynner å forske på det. At det har vært et korstog mot røyking den senere tid gjør at mange er lite nyanserte og tar alt som underbygger det negative med røyking for god fisk.

 

Tidligere så var det ingen som reagerte på at gravide tok seg et glass vin eller to. Om ikke lenge blir dette bannlyst. Senere kommer de nok med sukker osv.

 

Det går ann å være oppegående og samtidig røykende, akkurat som mange overvektige og intelligente osv.

 

En ting: I Spania er de helt hysteriske i forhold til vektoppgang og graviditet. Har gått opp 4 kg på 26 uker og må til utredning... (er slank fra før av...) mens legene, etter hva jeg har fått fortalt, synes det er okay at man røyker moderate mengder...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et relativt opplyst land. Så jeg vil påstå at ikke røykekampanjene handler om svartmaling. Det samme gjelder alkohol under svangerskapet. Man har jo sett hvordan det påvirker fosteret. Det kan man faktisk ikke overse.

 

Men det der med vektoppgang var intressant...hvorfor er de så vanvittig hysteriske for det.Og 4 kg...på 26 uker..*kremt* Jeg hadde 5 kg på 18 uker (skal veie meg i morgen igjen 21 uker), da hadde de vel satt meg på slankekur...

Får man en diett man skal følge da eller? Skjønner ikke dette helt. Vektoppgang kommer jo automatisk med svangerskapet. Og 4 kg er jo absolutt ikke mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må svare her jeg goså. Forskning på røyking er ikke akkurat noe de startet med for bare noen år siden, det har vært forsket på i mange tiår, og man VET at røyking er farlig. en del mennesker er heldige og ikke blir like syke av røyken, alle reagerer forskjellige. Men bare det at du ikke klarer å slutte, da er du alerede syk, du lider da av avhenninghet.

 

Og man trenger ikke være et geni for å forstå at å trekke inn 100 vis av kjemikalier i lungene ikke er bra. Det er allmenn fornuft for de fleste.

 

Nei, jeg gidder ikke si mere, jeg VET at røyking er farlig, og har sett hva det kan gjøre med folk.

 

Så jeg er åpen om å være total motstander av røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sagt at røyking er helsebringende, men mange røyker i årevis uten å ta synlige skader av det, mens andre helsefreaker dør av lungekreft f.eks.

 

Jeg reagerer på at det er akseptert å hetse røykere her inne mens gravide som dytter i seg all verdens dritt og e-stoffer ikke trener og ligger på sofaen, tar medisiner, drikker et glass vin i ny og ne osv (listen er lang dersom man ser på ting som KAN være skadelige for babyer i magen) går fri.

 

Tror virkelig at de aller fleste gjør sitt beste for babyen sin, og at ingen trenger hets fordi de gjør noe som kunne komme til å skade fosteret. Derfor synes jeg det er viktig å være litt nyanserte og innse at det er veldig mye som kan være skadelig ikke bare røyking.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 27 og gått opp 12 kg :-) Ka dæm hadde blitt å gjort m det da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vektøkning og spanske leger, så settes man på diett. Allerede første legetime var beskjeden klar: Så lite karbohydrater som mulig, ikke sukker, men kjøtt, fisk, frukt og grønt. I mitt tilfelle, 4 kg opp i uke 26, så ser legen det an i fire uker, og så testes jeg for hvordan kroppen min forbrenner sukker.

 

Vet sannerlig ikke hva de hadde gjort dersom jeg hadde gått opp 12 kg i samme tidsrom. Regner med at de ville tatt hyppige kontroller, gitt meg streng diett og masse moralprekner om hvor skadelig dette er osv... BARE TULL etter min mening... Selv gikk jeg opp langt mer de forrige tre svangerskapene, og fikk ikke påpakk av min norske lege i det hele tatt... Vet at jeg går opp fordi kroppen min er gravid i tillegg til at den er vant til å trene utrolig hardt hvilket jeg ikke kan nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal alle røykere prøve å forsvare seg selv??? Det er jo superegoistisk og farlig for ungen!! Det er jo ikke verre enn å innrømme at de ikke klarer å slutte, enkelt og greit. For det er jo farlig!

Jeg eier heller ingen viljestyrke, og føler med helt crappy.

Røyker ikke men spiser for mye sjokolade og annet usunt, og jeg innrømmer det, jeg er svak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg mener det er stor forskjell på å ta et glass vin i ny og ne, eller spise noe sukker eller e-stoffer, og det å røyke. Problemet er at du tar deg neppe en røyk i ny og ne, du røyker jevnlig gjennom hele dagen og svangerskapet. I løpet av 9 mnd. blir det gjerne ganske mange sigaretter. (Problemet hadde sikkert vært like stort mht. alkohol, om du drakk ca. 10 enheter per dag, slik du gjerne gjør med sigaretter). Og det er gift du suger ned i lungene og som går videre gjennom blodomløpet. Benytt svangerskapet som verdens beste anledning til å slutte - det gjorde jeg. Skjønner ikke at det fins noen som tør la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser at det er farligere for babyen at mor bor i en stor by(oslo,bergen,trondheim,stavanger) og puster inn all forurensingen som er der,enn at mor tar seg en røyk eller tre pr dag,så har man grunn til å undre seg litt.Dette sjokkerte meg faktisk.Røyker ikke selv,men har ikke til dags dato sagt noe om gravide som røyker,for det er ikke min sak i det hele tatt! Hvis dette er sant,så er jeg for første gang glad for å bo i utkanten av en liten by..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som klarte å stumpe røyken da jeg ble gravid..

Men jeg syntes fortsatt det er idiotisk at folk skal stikke nesa si i hva andre gjør..

De fleste vet at røyk er skadelig, og det hjelper ihverfall mye mer å komme med hjelp, støtte og trøst når de ønsker det, enn å sable de ned med skrekkhistorier og idiotisk fakta..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen røykere som trenger støtte og medlidenhet fordi de røyker ! Det går bare ikke ann. Men støtter mer enn gjern opp for dem som gjør en hederlig og ærlig innsats for å slutte. Hvis man virkelig vil slutte, så er det faktisk hjelp og støtte å få.

En ting er at babyen i magen lider og ikke har noen mulighet for å komme seg unna. Selvfølgelig er dette fryktelig ille. Men de fleste kommer hele ut og det går stort sett bra. Men disse barna trenger også foreldre som kan være der for dem i mange,mange år.

Og det er faktisk ikke så stor innsats som skal til for å kutte ut. Når jeg har klart det så klarer alle det.

Selvom dere røykere føler dere friske nå så vet man jo ikke hva slags seinskader man kan få. Skjønner ikke dere tør ta kjansen på at ting går bra. Min mor fikk hjerneslag i en alder av 61år. Grunnen er mest sansynlig røyking,høyt blodtrykk og innaktivitet. Kan dere tenke dere hvordan hun angrer på hvordan hun har selv ødelagt livet sitt eller....

Hun er fullstendig pleietrengende og ønsker hun hadde dødd isteden.

Hun er lam i hele venstre siden sin og har aldri mulighet til å ha barnebarna sine på fanget og aldri mulighet til å være barnevakt. Dette er virkelig sårt for en mormor.

Tenk dere om folkens.

Det er i allefall ingen røykere som trenger medlidenhet. De trenger støtte til å klare og slutte.

Men det er pussig å se hvordan røykerne forsvarer seg selv og andre røykere. Blir nesten agressive.Hvorfor gjør dere det?

Skulle ønske jeg skjønte alvoret så mye før selv. Hilsen ei som har røyka i 13år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ta helt av her da....Hovedinnlegger antyder tvil rundt denne forskningen. Man må vel få lov til det.

 

Tror hun ville poengtere at det finnes andre ting som også kan være skadelig, og at folk bør passe på seg selv. Det må hun også få lov til!

 

Alle som slutter fortjener ros. Dere som ikke har klart det fortjener oppmuntring til slutt (det eneste som funker, vet jeg som eks-røyker). stå på! Dere klarer det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke ikke-røykerne forstår at røyking er en rusavhengighet på lik linje med alhohol og narkotika. Men mens alkoholikerne og de narkomane får hjelp på alle mulige slags måter, så må de som røyker klare seg ganske så alene. Det hjelper ikke å hetse dem. Gi de heller litt støtte og oppmuntring. "Så fint at du har kuttet ut flere sigaretter om dagen. Det er bra! Neste uke klarer du kanskje å kutte ut noen til".

 

Må legge til at jeg har røykt, men jeg har sluttet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ærlig si at jeg røyker.

Jeg slutta sist gang jeg var gravid, men denne gang har jeg ikke lyst til å slutte.

Har sååååå mangen veninner som har røyka gjennom alle sine svangerskap og ikke en eneste av dem var liten ved fødsel eller har noen sykdommer.

Den ene sammenlignet sine barn sammen med sine veninners barn og barna til hun som røyka var mindre syke enn de barna som hadde en mor som ikke røyka.

Jeg vet jo at det beste er å kutte ut røyken både for meg og barnet, men hvorfor skal jeg når det ikke er påvist noe spesiellt at det er skadelig for barnet.

 

Det kan ikke vere no skadelig for barnet i magen,,jeg har snakka med minst 50 stk som har røyka under hele svangerskapet og ikke en eneste en har ett sykt barn,heller tvert i mot.

Så det tror jeg er helt inviduelt fra person til person ikke røyker eller røyker.

Dere kan ikke si det er røyken som er skyld i alt.

 

Så slutt å hetse de som røyker og pass på dere selv.

 

Om vi skal kutte ut alt som er "FARLIG" så må vi slutte å leve, for absolutt alt er farlig.

 

Og jeg vil si at det er mye farligere å vere overvektig enn å røyke.

 

Så om det er noen her som er motstandere av gravide røykere som er overvektig,,gå å slank dere selv å la oss røykere vere i fred.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innlegget ditt var fryktelig lite voksent anonym. Greit at vi ikke skal hetse de som røyker, men å rett ut forsvare det...?

 

Personlig har jeg sett skadevirkningene av røykende mødre under og etter svangerskap. Jeg har også sett de som ikke får varige mèn i det hele tatt, men jeg synes at hvis bare ett barn skades av røyk, så er det ett barn for mye. Jeg vil likevel si en ting jeg avskyr mer enn mødre som røyker under svangerskapet. jeg kan forstå at det er vanskelig å slutte, jeg har selv røyket og vet hvordan det er.

 

Men når først ungen har kommet ut av magen, så gi faen i å røyke i nærheten av den! Det er så utrolig mange mødre som ikke tar fem øre for å røyke inne, i verandadøren, mens de holder ungen på fanget, i bilen med vinduet oppe, eller så røyken siver inn i vogna. DET synes jeg er forjævlig. Røyken når ungen UANSETT. Det hjelper INGENTING å ha et vindu oppe, eller stå under kjøkkenvifta. Jeg ser unger med snørr som renner, hører de hoster med den grusomme røykhosten, og så presterer mødrene å si at de ikke skjønner hvorfor de hoster hele tiden!! De samme mødrene, går langt unna andre sine barn når de skal røyke, for at de ikke skal få blåst røyk på seg. Burde man ikke være mer opptatt av sine egne barns helse?

 

Du sier, Anonym, at røyking ikke er påvist skadelig for barnet...har du lest noe som helst i det siste? Tror du staten konspirerer mot oss. Å høre deg si det, er som å høre en som bruker dop si at hasj er mindre skadelig enn alkohol. Røyk er skadelig. Sånn er det bare. Det hadde vært fantastisk hvis alle klarte å stumpe røyken når de blir gravide. Jeg har sett mange klare det, jeg har sett morfaren min gjøre det etter x antall år, så jeg vet at det er mulig. Men jeg vet også at røyk er det verste rusmiddelet vi har, og at man får for liten hjelp i forhold til å slutte. Likevel vil jeg påstå at mange innerst inne ikke egentlig VIL, fordi man føler at man må gi avkall på noe. Dette er første tegn på at det er et alvorlig rusmiddel.

 

Ja overvekt er like skadelig som røyking. Ikke farligere, men like farlig. Men kun for deg selv. Er man for overvektig, blir man ikke gravid. I tillegg får man ofte hjelp under svangerskapet til å ikke legge på seg. Man får veiledning og skjemaer om hvordan man skal spise.

 

Men får man denne hjelpen til å slutte å røyke når man er gravid?? Nei..man får beskjed om å slutte, men ingen hjelper deg eller veileder deg. Avhengigheten av røyk blir ikke tatt på alvor.

 

Vil også si at de fleste som skriver her har rett i det de sier..Å være ulykkelig og stresset er heller ikke bra for barnet. Det er også bevist. Men jenter, ikke dra inn en forskningsrapport for å slå i hjel en annen med, og så si at man kan ikke stole på hva forskere sier. Da spenner dere bein på deres egne argumenter.

 

Jeg har ei venninne som røyker. Hun prøvde sitt beste for å slutte under dette svangerskapet (hun mistet sitt første barn), men hun klarte det ikke. Hun vet mitt synspunkt på røyking, men jeg vet også at hver gang hun tenner seg en røyk, forgår hun nesten av dårlig samvittighet for den lille gutten sin. Så jeg plager henne ikke. Hun plager seg selv nok som det er.

 

Likevel anonym, synes jeg innlegget ditt er lite overveid. Ikke vondt ment, men jeg har følelsen av å høre argumenter fra søsteren min på 15. Når du i tillegg slenger ut "gå og slank dere", så er det ikke lett å ta deg på alvor. Du gjør akkurat det samme mot overvektige, som du sier antirøykere gjør mot deg. Og på et mye dårligere grunnlag.

For det første skader en overvektig person kun seg selv (med mindre man går opp veldig mye under svangerskapet), dessuten er det ikke "bare å slanke seg" akkurat som det ikke er "bare å slutte å røyke". Overvekt behøver ikke engang komme av at man spiser for mye, eller spiser usunt. Jeg har vokst opp i et hjem med en mor som er overvektig, en søster som er overvektig, og en bror som er overvektig (i tillegg også en stefar som er det). Jeg vet at vi aldri har fått mye godteri, eller usunn mat hjemme. Så hvordan kan mine søsken ha blitt overvektige da?

 

Moren min kan jeg ikke si noe for, hun har dessverre en tendens til å spise for mye søtsaker. Ikke fråtsing, men går og småplukker smågodt fra skapet hele dagen. Søsteren min har jeg ingen anelse om hvorfor har blitt overvektig, annet enn at hun er veldig disponibel for det, og antagelig har problemer med fordøyelsen eller noe annet (sykehuset finner ikke ut hva det er). Broren min har store psykiske problemer, og bruker mat som trøst. Jeg har selv kjempet for å ikke bli tykk hele mitt liv. Jeg kan aldri slappe av, aldri spise alt det andre spiser. Og hvis jeg vil holde meg på 60 kg må jeg jobbe for det. Men jeg vet at det er ikke enkelt å "bare" gjøre noe som helst. Hverken slutte å røyke, slanke seg, eller komme seg ut av noen som helst avhengighet.

 

Og hvis du hadde hatt noen som helst innsikt i dette, hadde du sagt: Ja jeg vet det er skadelig for barnet mitt. Jeg har vondt innvendig hver dag for at jeg ikke klarer å slutte. Men det blir ikke bedre eller lettere av hets. Da tar jeg meg bare en røyk til. Både i trass, og fordi jeg blir lei meg og opprørt.

 

Den som skrev det opprinnelige innlegget hadde vel bare til hensikt å opplyse, i håp om at kanskje en til klarer å slutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare det at fosteret kan bli skadet, men det er ubehagelig for fosteret. Har du ikke sett den videoen på tv? Hver gang mor tar en trekk, så krymper barnet seg inne i livmora. Greit at det kommer ut friskt og velskapt, men det har kanskje ikke hatt det helt topp inni der heller da...

 

Å det at overvekt er farligere enn røyking stemmer vel ikke helt. Selv om ikke røyking er farlige så er det vel 95% av alle kreftsykdommer som er lettere å få når en røyker. Ved overvekt går det på hjerte kar system. men det blir nå en annen diskusjon.. :)

 

Men for all del, røyk om dere vil, jeg skal ikke legge meg i det. Jeg hadde iallefall ikke gjort det. Selv om barnet er friskt når det er født, kan en kreftsykdom og andre sykdommer i senere alder skyldes at moren røkte når hun gikk gravid. Litt kjipt å tenke på det når den en elsker mest på dene jord må slite seg gjennom alvorlig sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...

 

"men mange røyker i årevis uten å ta synlige skader av det, mens andre helsefreaker dør av lungekreft f.eks"

 

Undersøkelser viser at av de som har lungekreft, er 97 % røykere eller eksrøykere, mens bare 3 % er ikke-røykere, og for ikke-røykere kommer gjerne arbeid med asbest e.l. og passiv røyking inn.

 

Det betyr jo ikke at alle som røyker får lungekreft, og man kan jo sikkert leve et fint liv som røyker, men det er jo også vist at røykere har mange år kortere forventet levetid enn ikke-røykere, selv om du ikke har fått kreft.

 

Så jeg kan ikke skjønne hvordan folk kan tørre å røyke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate for noen masekjerringer!

 

Måtte bare si dette og mener det fra hele mitt hjerte. Så det så. Det finnes mye verre ting enn røyking. Skulle barnet få noen skader av røyking, vil moren da bli straffet med samvittigheten og all slit det vil medføre. Uansett hva alle sier, så gjør folk som de vil.

 

Forresten, holder med hovedinnlegger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kjenner sikkert mødre som har røyket gjennom svangerskapet uten at det har fått konsekvenser for barnet.

 

Men forskning viser at det ER ØKT risiko!

Og de som sier at det ikke er noe bevis på dette, må oppdatere seg. Jeg taler ikke ut fra kunnskap som står på tobakkspakkene, det ER forsket på det. Lenge.

 

" Mistanken om at røyking kunne skade forsteret, ble sådd alt for mange år siden da det viste seg at røykere som gruppe fødte barn som var mindre enn gjennomsnittet. Veksthemmingen gjelder også hodet. Det vil si at hjernen har utviklet seg mindre enn den skulle ha gjort i forsterlivet. Morkaken fungerer dårligere hos røykende gravide, med flere infarkter og forkalkninger. Det betyr at barnet får mindre surstoff og næring. I tillegg gjør nikotin at bloårne trekker seg sammen."

"Røykere ligger mer på sykehus under graviditeten, blant annet på grunn av svangerskapskomplikasjoner som blødning og fostervannlekkasje. Dette bidrar til for tidlig fødsel, som igjen kan føre til skader på barnet.

Leppe-gane-spalte ser ut til å være den hyppigste misdannelsen hos barn av røykende mødre. Selv når ikke noe av det overnevnte skjer, kan man ved ultralyd se en akutt påvirkning når moren tar seg en sigarett. Barnets hjertefrekvens øker, samtidig som det beveger seg mindre"

"For de fleste er det slik at jo lenger graviditetene er kommet, desto verre er det å miste barnet. Det er derfor tragisk at sen fosterdød, og dermed dødfødsel er betydelig vanligere hos røykere. Jo mer den gravide røyker, desto høyere risiko. Man regner i dag med at rundt 10% av alle dødfødsler i Norge skyldes røyking, det vil si rundt 50-60 barn per år ut fra tall tislig på 90-tallet."

 

Holan, Synne. 2001. "Det nye livet".

 

Pensum for sykepleiestudenter i Akershus.

 

Det er vondt for mange røykere å høre dette. Men jeg vil ikke høre at "men moren min røykte med meg, og jeg ble da helt fin" "Venninen min røykte 10 og dagen, og sønnen hennes veide 3,6, helt normalt". "Det er ikke noe bevis"

 

Jeg synes at alle kommende mødre skal gjøre det de kan for at deres barn skal få en god start i livet. Det innebærer å slutte å røyke, begynne å mosjonere, ikke alkohol, sunt kosthold osv..

 

Gjøre ALT VI KAN for at våre små skal ha det bra!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det er farlig å leve" Det er sant. Men jeg synes vi må gjøre DET VI KAN for at barna skal få en god start.

 

Sundt kosthold, mosjon, ikke røyke, ikke drikke, ikke stresse..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg må si meg enig med hovedinnlegger , synes det her inne blir så forbanna mye mas og kritisering, jeg tror ikke det er en eneste røyker som ikke har nok dårlig samvittighet fra før .

Innleggene er jo ikke annet en provoserende, selv for ikke røykende.

Jeg trodde vi var her inne for å støtte hverandre og ikke for å dømme ..

Er personlig drittlei å lese alle de negative innl.

Jeg er personlig imot røyk, men det får jo være grenser da.

Fei for deres egen dør og la det bli med det:(

 

La oss skrive inn litt koselige innlegg nå ...(hormon bomber:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...