Gå til innhold

Oppussing av barnerom - fargevalg


nr3 i mars

Anbefalte innlegg

Hei! Hvilke farger har dere tenkt til å ha på barnerommet? Vi vil ikke vite kjønn og derfor trenger jeg noen tips til fargevalg. Hadde vært mye lettere dersom vi visste hva det blir.... Må jo sette i gang med oppussingen snart siden rommet bør være godt utluftet før babyen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei...

Jeg jobber som interiør kosnulent og har innredet mange babyrom der foreldrene ikke vil ha rosa eller blått :) Det er mange farger som fungerer til begge kjønn.

I hvilken retning er rommet, hvor stort er det og hvor mye lys får det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barnerom jeg. Skulle virkelig ønske det, ser for meg alt, med seng,gardiner, gyngestol osv...Men det blir ikke før til våren når vi skal bygge ut.Jeg er ikke tilhenger av å ha barnet på rommet så lenge, men da blir han 7-8 mnd. før han får eget rom. Blir det vaskeligere da tro? Tenker på det med søvn og forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beige...Hvitt (pynte opp med sterke farger ellers), hmm..gå og finn noen malingsprøver på maxbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en nyyyydelig farge, cappuchino fra LADY. synes den var perfekt. Rommet er hvitt nå, og skal bevare listene og vinduskarmene etc hvitt, og med denne fargen synes jeg det ble en nyyydelig kontrast... så skal jeg heller ha rosa/blått sengetøy og småting rundtomkring. De har faktisk en veldig søt trebenk i rosa eller blå på Coop!Obs til 299 som jeg tror jeg skal kjøpe... (er plass til masse leker og rot inni den, praktisk) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke mulighet for å lage til et skikkelig barnerom i leiligheten vi bor i nå og det synes jeg er kjempe dumt. Etter planen så skal vi ikke bo der så alt for lenge (ett år eller to til) før vi finner oss noe større og litt mer ut av byen. Drømmer om å lage et kjempefint rom der jeg vil male store tegneseriefigurer på veggene :-) Kanskje Ole Brum og gjengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt "lys provence" på veggene, mens takpanelet, lister og vinduskarmen er malt hvitt. Lys provence er en beigefarge med mer gult enn rødt i, jeg synes det blir for mye rosaskjær i fargen hvis det er 30 pst. rødt i. 20 pst. er mye bedre. Vi er fornøyde! Vi vet det blir gutt, men vi vil likevel ha nøytrale farger på rommet. Leker, bilder, sengetøy, gardiner osv. gir fargeklatter til rommet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville valgt en lys farge, og så kan dere kanskje male en fondvegg når dere vet hva det blir? Malte rosa til eldstejenta,men hun ble litt lei, så nå stasjer vi med tilbehør i stedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvit øverst på veggen.. å limegrønt nederst.. malte for fri hand.. slik at det ikke blir ett rett skille mellom fargene.. men levende som busker oav.. hang opp blå gardiner.. å sånn gjennomsiktig gardin med sommerfugler og øynestikkere på fra ikea nder der.. '

 

Har også hengt opp sommerfugler i taket med tråd osv..

Rommet ble levde å fint.. å spennede å se på å være inni:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

barn fram til 3-4 års alderen oppfatter farger komplimentært!

Dvs rødt ser de som grønnt, gult som lilla, blått som oransje og omvent..

Blått er bevist avslappende farge og senker pulsen.. rødt omvendt..( øker pulsen) derfor er det mange som ikke klarer å sove i røde rom da pulsen øker og man får energi av det..

men siden barn oppfatter dette omvendt vil et dust rosa/ fersken aktig soverom virke blått på barnet, og det vil kunne sove bedre,,

Grønnt vil virke som rødt ---- altså sove dårligere kanskje..

Såv i skal ha Fersken rosa7oransje (oppfattes blå,grønn,lilla aktig) rom til ungen vår..

Jeg synes dette r spennede da jeg har skrevet en avhandling om fagenes påvirkning på mennesker;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare ett ekstra soverom, og det ble pusset opp for ett drøyt år siden. Da malte vi tre vegger i en lys farge, med litt grønt i, og en vegg med en dus grønnfarge, som jeg tror faktisk het noe med honning - selv om jeg aldri har sett grønn honning ;) Malte skapdørene i samme farge som kontrastveggen. Jeg kommer nok ikke til å gjøre drastiske endringer på det rommet, ettersom det er såpass nytt. Vil legge belegg på gulvet, og kanskje male taket. Vet ikke 100% sikkert hva vi får - vet at den ene er gutt, men er usikkert med den andre. Så da tenker jeg at fargene er helt greie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke pusse opp noe rom enda, men vil fortelle hvordan Lisa sitt rom er. Jeg er veldig fornøyd med det.

Tre av veggene er malte i lys eplegrønt. En av disse har jeg målt full av rosa blomster. Jeg brukte sjablonger for å male på disse. Den fjerde veggen er knallrosa i samme farge som blomstene. På denne rosa veggen er vinduet og hun har gardinstenger med rosa sommerfugler i endene og rosa gardiner.

Jeg er veldig fan av å ha en vegg annerledes enn en annen. Derfor tror jeg nok at jeg kommer til å gjøre noe lignende på barnerommet der Lisa og Vegard skal sove sammen. Da tror jeg det blir tre lyseblå og en rosa vegg med rosa gardiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har pusset opp rommet nå.. Cappucino og eggehvit farge på listene. det ganske så lyst og fint. Har satt i spotter også. Det ble så lyst og fint. leder meg til å putte min lille bæibi i det rommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du da forklare hvordan barn kan si hvilke farger som er hva i en alder av 2 og et halvt?:-) Bare nysgjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Naima,

Så fint at det er noen interiørkonsulenter her :-) Rommet er ca 13 m2. Vi har tenkt til å legge parkett på gulvet og kanskje kjøpe et stort teppe som beskytter parketten, samtidig som det er mykt å sitte på. Det er et vindu i rommet, som er vestvendt. Eneste møbelet vi har er en seng som jeg sov i når jeg var liten, en seng som er tett hele veien rundt (dvs. ikke sprinkelseng) og som er til å dra ut etterhvert som barnet vokser. Vi hadde egentlig tenkt til å forsøke å finne en tapet som ikke skal males på. Er litt lei glassfiberstrier. Har du noen forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at veggene i stua, soverommet, kjøkken, kontoret og gangen allerede går i beigtoner, så vi kunne tenke oss noe litt annet på barnerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først ville jeg male i en lys grønnfarge, men så har jeg bestemt meg for at jeg vil male veggene i en hvitfarge (ikke helt hvitt), og heller ha morsomme gardiner, og male hyller og sånt i en frisk fin farge. Har også lyst til å bruke en overhead å male et stort fint barnemotiv på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...