Gå til innhold

De fleste er klar over at barn av røykende mødre har lavere fødselsvekt enn gjennomsnittet, men vet du også at;


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

-Barn av røykende mødre har økt risiko for leukemi (blodkreft)

-Det er en overhyppighet av spontanaborter, dødfødsler og krybbedød der mor røykte i svangerskapet.

-Pustevansker oppstår oftere hos barn av røkere

-Røykere har økt risiko for tidlig løsning av morkaken

 

og vet du dessuten at:

 

- 10-45 minutter etter at du har røykt, slår barnets hjerte mye raskere for å få nok surstoff.

- Vanligvis binder surstoffet ( oksygenet ) seg til de røde blodlegemene. Når du røyker tar kullos denne plassen.

- Konsentrasjonen av den nikotinmengden du fordeler på din store kroppsvekt vil også bli fordelt på barnets lille kropp.

- Nikotinet får blodårene i morkaken til å trekke seg sammen. Dette gjør at barnet både får mindre surstoff og næringsstoffer. Kullos som er en svært giftig gass som finnes i sigarettrøk, forsterker dette.

 

 

 

Hele fosterkroppen trenger surstoff for å vokse og hjernen trenger absolutt mest. Når fosteret får lite surstoff orker det heller ikke å bevege seg så mye.

 

 

 

Røykens giftstoffer konsentreres i morsmelken.

 

 

 

Det er altså av stor verdi for barnet ditt at du slutter å røyke når du er gravid. Reduksjon er bra, men ikke noe varig alternativ. Klarer du ikke å slutte selv, kan du be om hjelp hos jordmor eller lege!

 

 

 

Tenk på :

I dagliglivet tas det hensyn til ikke-røykerne. Du er kanskje en av dem som ikke røyker i samme rom som barn oppholder seg ? TENK DA PÅ DET LILLE INDIVIDET SOM IKKE KAN GÅ UT NÅR DU TAR DEG EN RØYK!!

 

KILDE:

 

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/diagnose/Graviditet_og_royking.htm

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne var virkelig bra.

Det er faktisk hjelp å få om man ikke får det helt til på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vet du også at foster som har deprimerte/utilpasse mødre kan merke dette. Er vel også viktig at mor har det bra, selv om hun en og annen gang kan ta seg en røyk. Hadde ikke god samvittighet da jeg ikke klarte å slutte med nr 1, men hadde et godt svangerskap der jeg tok en blås av og til hvis jeg følte behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er bedre at fosteret merket litt stress fra mor, enn at den får i seg nikotin. Og jeg kan ikke skjønne at mor har det bra når hun vet av fosteret har vondt av denne røyken. Har røkt selv, vet at det kan være vanskelig å slutte, men den dagen jeg fikk positiv test var det ikke i mine tanker å utsette den lille for røyk. Har ikke hatt røyksug i det hele tatt, så jeg er nok en av de heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er såååå glad for at jeg har klart å slutte å røyke! Om åtte dager har jeg vært røykfri i ETT ÅR!!! Etter ti år, avhengig av den dritten!

 

16. juni 2005 svingte plutselig beina mine inn på et apotek, og hendene mine kjøpte ei pakke med Nicorette tyggis, og klokka sju den kvelden tok jeg min siste røyk.

 

Det "rareste" er at det kjennes så uendelig godt å være ferdig med det! Har nok noen dager, spesielt nå når sommern kommer, og det blir late dager ute i sola, at jeg tenker på røyk, og hvor godt det hadde vært med en akkurat da. Men jeg gjør jo ikke det!

 

Må bare skryte litt av meg selv på dette punktet! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKREMMENDE! Er så glad for at jeg har klart å kvitte meg med den driten før jeg ble gravid. Blir så irritert når jeg hører unnskyldningene om at det er bedre at mor får røyke enn at mor blir stressa... Og som tidligere storrøyker vet jeg at det er tøft å slutte å røyke, men de øyeblikkene hvor suget står på er minimale ifht hva som skjer når man røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leelu23 *27.11.2006*

Jeg blir bare forbanna av gravide som røyker- men jeg velger å ikke kjefte på dem fordet, eller angripe enkeltpersoner..De er voksne nok til å bli gravide og da får de faen meg være voksne nok til å ta ansvar for de skadene røyken kan påføre barna.. alle vet jo at det er skadelig for ungen. alle vet at giften sitter i fosteret i 12 timer.. 2 røyk i døgnet er nok for å skade den lille..

Det er heldigvis ikke min baby tenker jeg bare..

og jeg vet hva jeg snakker om.. har røykt av og på siden jeg var 14..men ikke snakk om at jeg hadde tatt meg en røyk nå som jeg går gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...