Gå til innhold

Hva er symptomer på bekkenløsning?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer jammen meg på om jeg holder på å får bekenløsning. Er stiv og støl helt øverst på innsiden av lårene, og det verker i hofta. Dette kjente jeg spesielt nå etter å ha gått opp en laaaaang bratt bakke. Har også ellers hatt en lang og slitsom dag. Det verker og jeg stivner når jeg sitter. Jeg er i uke 17. Det er ikke så lenge siden sist fødsel, da hadde jeg ikke bekkenlsøning, bare litt verking sist i svangerskapet. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bekkenløsning kjennes i halebeinet, og noen ganger nedover beina. Tror det er forskjellige måter å oppleve dette på, pga det er forskjellige grader av bekkenløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos meg starta det som litt isijas vondt.. nå etter en gåtur på mandag har det eksplodert-ikke godt .. netsen alt er vondt nå.. lurer nesten på om jeg bare har lav smerteterskel altså.. for dette er ikk morro lenger..

Ta det med ro.. ikke gå hvis det gjør vondt.. sykle er bedre faktisk.. det belaster ikke bekkenet så mye;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg også lurer på om det kan være bekkenløsning jeg holder på å får. Har også skikkelig vondt til tider øverst på lårene/rumpa. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare. Stivner fort. Er spesielt vondt om natta når jeg skal snu meg. Plages også med at hvis jeg ligger på ryggen med knærne opp, så "låser" ryggen seg, veldig vondt og vanskelig og snu seg. Det samme kan forekomme når jeg går. Men siden dette er første gangen min, så vet jeg ikke hvordan bekkenløsning kjennes.. Har en jobb hvor jeg kun står og går hele dagen, er vel kanskje ikke det beste for meg det nå..

Men skal til jordmor neste uke, så hvis det ikke forverrer seg tenkte jeg og vente med og ta det opp til da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hos meg startet det med smerter øverst på lårene/rompa (som du sier "lykkelig gravid")...men fort gikk det over til framsiden...altså skambenet eller 'symfysen' som det pent heter:) Jeg sliter også veldig om natta..vansker med å snu meg o.l. men bruk en silkelaken..det vil hjelpe til med å bevege deg...jeg sliter ellers også med bekkenløsning, altså hele dagen...men får gjort lite med det. Kan ikke gå mye, kan ikke trene...går ellers med krykker...Går til fysioterapeuten 1-2 ganger i uka...

 

Jeg anbefaler dere å ta kontakt med lege/jordmor så fort som mulig når dere har smerter som dere forklarer her...jo fortere dess bedre...for ved behov for SM og evt. oppstart av fysio er det best å få kartlagt det så fort som mulig!!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, jeg er fysioterpeut og kan godt si litt om bekkenløsning og ryggplager. Årsaken til løsningen er et hormon som heter relaxin, dette gjør at alle ledd ikvinnekroppen blir løsere (slik at babyen kan komme gjennom). Denne løsningen kan også føre til øket fare for forstuvninger, fall og at en generelt har mindre stabilitet og kontroll. Denne Bekkenløsningen er helt normal og skal skje. Pathologisk bekkenløsning er når kvinnen har smerter i lyske, pubis, bak i rumpa og gjerne med utstrålinger på innsiden av lårene. Disse jentene burde ikke ut å sykle, for det forverrer "presset" på bekkenet. Dersom en ikke klarer å stå på ett ben av gangen bør man sykemeldes.

De fleste vil føle seg bedre dersom de belaster mindre, løfter mindre på egne barn etc. Svømming er en god treningsform.

Graviditet og ryggplager er også nært forbundet, men alt for ofte kaldt bekkenløsning. Ryggen kan også bli vondt pga av løsningen av relaxinet, men her spiller kvinnens kroppsform, økning av belastning, for mye bøying av ryggen f.eks i arbeidslivet etc inn. Smertene sitter i korsryggen, og kan også sette seg i isjas nerven. Da får du vondt ned på utsiden av lår, legg og noen ganger ut i ankel,fot og tå.

 

Uansett, er det fint å få veiledning og hjelp dersom en blir riktig plaget. oppsøk fyaioterpeut og få råd underveis. Det trenger ikke bety at du skal ligge på sofaen resten av svangerskapet.

lykke til!

Hilsen mamma i oktober

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...