Gå til innhold

brystene er kjempe ømme..5 dager siden fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre for at de ikke skal være så ømme. Veldig harde å ta på.Og svært ubehagelig om jeg kommer borti de. Er det melka som begynner å komme?? Er det begynnende bryst betennelse??

En annen ting, jeg har foreløpig ikke nok melk i løpet av døgnet..Har tydd til tillegg som babyen har fått 1 gang og det var i går kveld.

jeg hadde ikke nok melk, og babyen var desperat stakkar. Pappan ble sendt på vakt apoteket ti min før stengetid. Takk og lov for at pulveret kom i hus. Ønsker å gi det minst mulig, men bedre med en mett baby enn en som er sulten.

synes også babyen sover vel mye på dagen. Vanskelig å vekke til tider umulig...så det er ikke bare bare å få opp melkeproduksjon.

Veide babyen i går og vekta var ikke gått dramatisk ned, men nå bør den vel snart gå oppover....

Noen råd til en lettere frustrert mamma??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og gratulerer så mye.

Tyder på at det er melken som holder på å komme. Kjenner meg igjen. Jeg fikk kjempebryster på 4. dagen etter fødselen og det var varmt, steinhardt og puppene ble blå/røde Jeg trodde det var brystbetennelse jeg også. Puppene var kjempeharde en ukes tid, men så gikk det gradvis over. Er bare til du har kommet ordentlig i gang, men det er kjempeviktig at du legger ungen til brystet ofte i denne tiden, da vil melkeproduksjonen komme godt i gang slik at du slipper mme.

Jeg hadde også sår på brystvortene og hadde god effekt av Brystvortecrem fra LANAcare (apotekvare). Ellers så var det godt å polstre brystene med gaskluter.

Du bør legge ungen til brystet iallfall hver 3. time. Start med et stell for å vekke han/hun. Ellers så sover de jo stort sett disse første ukene.

Det var iallfall mine råd. Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for svar. Ble litt beroliget nå.

Skal begynne å stelle for å vekke opp ja. Det var lurt.

Skrevet

Få tak i ullinnlegg det lindrer. Eller ring barselavd du lå på å hør om du kan få fettvatt. Dette er en slags vatt som du har over brystene festet med en slags bandasje evt putter den i bh - det har jeg brukt når melken har kommet på alle tre. Siden melken di har kommet litt senere tar det litt tid før babyen går opp - men det vil den ganske sikkert gjøre. Prøv å håndmelke ut litt hvis du får spreng - får du kuler må det ut, men husk dette er helt normalt når melken kommer. Ta et varmt bad eller dusj før du håndmelker, stimuler brystknoppen for å sette igang utdrivningsrefelksen. På ammehjelpen.no finner du mange tips ang amming - og mer er på tur inn på sidene etterhvert

Forøvrig GRATULERER og lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...