Gå til innhold

Krevende fjelltur 5mnd på vei?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenker å gå en litt krevende fjelltur (bergen sentrum til ulriken for de som er kjent). Jeg er 5 mnd på vei, men i tipp topp stand. Bør jeg unngå dette? Kan jeg lettere få bekkenløsning om jeg går slike krevende turer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke gjort det!

Spontan aborterede etter en tur, og kjenner en der ikke var vant med tur som fødte veldigt prematurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som kjenner kroppen din og vet hva du klarer. Kan ikke tenke meg til at det skal være noen medisinsk grunn til at du ikke kan gå turen hvis du er i god form. Du bør kanskje huske på at man blir fortere sliten, trenger mer væske ol.

Hvis du ikke har bekkenløsning fra før, så får du vel ikke det av turen heller. Flere jeg kjenner har gått på fjellet langt ut i svangerskapet og det har aldri skjedd noe med dem.

Skulle virkelig ønske at jeg også var i form til å gå fjellturer, men det setter bekkenløsningen en stopper for.

 

Håper du får en knall-tur hvis du drar!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Må si jeg er litt uenig med "anonym" her :( Å GÅ TUR ER JO BARE SUNT; BRA FOR BÅDE DEG OG BARNET :-)

 

Men hadde det vært meg, så hadde jeg gjerne tatt mer pauser, gått i rolig tempo, ikke blitt FOR andpusten og bare nytt turen rett og slett ;-)

 

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal huske på er at dersom du er utrent fra før,skal du ikke overdrive. Tur er ikke skadelig for noen så lenge man ikke sliter seg helt ut utover det kroppen er vant med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var gravid gikk jeg krevende fjellturer (bratt stigning) da jeg var gravid i 5.mnd. Det gikk fint, men jeg ble mye mer anpusten enn normalt, og måtte tilpasse tempoet. Jeg pustet og peste så jeg var sikker på at folk kunne høre meg mils unna. Men som sagt, det gikk fint, og jeg var egentlig ikke så mye mer sliten enn normalt, selv om det hørtes sånn ut! :-)

I sommer skal jeg en uke på fjellet når jeg er 6.mnd gravid. Tipper jeg denne gangen legger meg til litt lettere turer enn sist. Spasere langt er ingen problem, men jeg husker hvor anpusten jeg ble av bratte bakker sist.

 

Trening er bra mens man er gravid, men du må føle etter hva som rett for deg. Ikke bli alt for sliten! Jeg fortsetter å trene gjennom hele svangerskapet, men mye mindre intensivt enn ellers (f.eks jeg spaserer istedenfor å løpe). I mitt tilfellet regulerer dette seg selv.

Min søster, som er en ivrig jogger, løp gjennom hele svangerskapet. Til slutt var magen så stor at hun måtte holde den mens hun løp :-)

 

Så mitt råd: Ha en fin fjelltur! Drikk masse, og ikke push deg selv for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergenser her, så jeg har gått turen mange ganger:) Det er til tider ganske bratt, så husk på at du har med masse drikke og tar god tid på de bratteste partiene. Ville ikke gått turen i solsteiken, er ikke bra å bli overopphetet:) Se om du kan få tak i en litt lanf stokk, eller evt sånne gå staver, de er supre å støtte seg til! Kjerringråd: ikke gjør ting du ikke ville klart å gjøre når du ikke var gravid. Selv gikk jeg til Fløyen en uke på overtid i håp om a hun ville komme ut, masse kynnere, sliten i ryggen, men hun satt "stuck" en uke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener sa de at man kunne trene som normalt, men ikke bli for varm eller oppnå max puls. Det er ikke bra for babyen. Heller ikke anstrenge magemusklene for mye.

Er du i god form ville jeg ikke latt være å gå turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anonym skriver er jo litt feil. Har vært på UL 2 ganger pga blødning, og til og med da har gyn sagt at det er bare å trene i vei. Dette kan IKKE framkalle noen abort!!! Tvert imot, det er sunt og bra både for deg og barnet. En evt abort kan ikke hindres UANSETT hva man gjør, så evt hard trening vil ikke framprovosere dette.

Jeg trente vanlig de første 6 mnd i mitt forrige svnagerskap; spillte volleyball og handball og ellers det som jeg klarte.

Du må såklart kjenne til dine egne begrensninger da.. :)

God tur!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...