Gå til innhold

Når kan biomor kreve oss for mer bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik det har vært her det siste året har ungene vært her veldig lite. Vi har privat avtale på annenhver helg, men nå er de her ca 1 gang pr mnd. Jeg skal gladelig betale mer for dem hvis de skal være her mindre på fast basis, men vi tar jo ikke dette opp med mor før hun selv gjør krav på det.

Og om det var slik at vi ikke ville betale mer, kan vi da bare gå tilbake til annenhver helg og la det året som har gått nå gå upåaktet hen. (tenker da på at mor har hatt ungene mer enn hva avtalen egentlig tilsier...) Litt klønete skrevet dette her, men håper noen forstår hva jeg mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på det da. Hvor mange netter i måneden er det snakk om? Sjablonene går jo på intervaller av netter, og ikke utfra eksakt antall.

Mor (og far) kan kreve omgjøring av bidrag til enhver tid. Selv om dere har privat avtale kan den ene parten gå til trygdekontoret og be om ny fastsettelse av bidraget.

Det skal mye til å få fastsatt bidrag med tilbakevirkende kraft (dvs. før søknadsdato), da skal det bevisst ha vært fusking.

Skrevet

Men når trygdekontoret fastsetter bidrag og skal beregne samværsfradrag, så går de som utgangspunkt ut fra det som er skriftlig fastsatt i samværsavtalen. Dersom avtale ikke foreligger, så beregner de et gjennomsnitt på bakgrunn av samværets omfang som faktisk har funnet sted det siste året eller siste to år, dersom det har vært store avvik.

Ved privat avtale om bidragets størrelse, kan man i prinsippet avtale hva som helst.

Dersom mor ønsker å endre bidraget fordi far har mindre samvær, så må/bør avtale om samværets omfang endres først. Da må partene være enige. Dersom far ikke er enig i at samværets omfang skal reduseres så må han følge opp avtalen. Gjør han ikke det, kan mor ta rettslige skritt for å få endret avtalen. (Det vil i første omgang si møte til mekling).

Skrevet

Mor har ikke krevd noe enda, og rettens vei vet jeg at hun ikke går. (det hadde hun heller ikke behøvd da) Vi er jo fornøyde vi så lenge vi betaler såpass lite som vi gjør. Vi hadde egentlig en avtale hvor ungene skulle være hos oss i kategorien 4-8 netter (kan det stemme?) men de er jo ikke her mer enn et par netter i gjennomsnitt pr mnd. Ja ja, det er jo opp til henne å kreve mer, vi løper ikke etter henne med pengene.

Skrevet

Betaler faren "for lite" i bidrag eller er det rettferdig fordeling slik at foreldrene begge bidrar like mye til barnets opphold ?

Det er jo bare rett og rimelig at far betaler sin del av de kostnadene som følger med å ha barn.

Ikke noe å være stolt av at han har ungene sine sjelden. Mer at han bør skamme seg !

Skrevet

Her får biomor også for lite i bidrag, i forhold til hva hun kunne ha krevd. Det forbauser meg, ettersom jeg vet at hun har dårlig råd. De har privat avtale, far betaler ca 3000 i mnd, + SFO, barnet er her halvparten av tida. Far betaler også alt av klær og utstyr osv, så 3000 i mnd går jo bare til mat og eventualiteter..

Far har betydelig formue, inntekt på godt over en million, mens mor er delvis arbeidsledig og delvis trygdet.

Skrevet

Høres ikke ut som om denne moren du snakker om får for lite i bidrag, ser ut som at hun får mer en de utgiftene hun har pga barnet. Men syns det er flott at han bidrar til litt ekstra siden han har så god inntekt. så lenge mor bruker de pengene på barnet ?

Det som jeg ikke liker er når bidraget er for lavt og at den som har hovedomsorgen må betale mer en det som er rettferdig.

Man er 2 om å lage barn, og da er man også 2 om ansvaret.

Skrevet

Kjære anonym som sier at far burde skamme seg over å ha barna så lite. Du vet vel ikke hvorfor de er lite hos faren. Det er slett ikke sikkert han har noen grunn til å skamme seg men synes derimot du burde det som kommer med slike kommentarer.

Skrevet

Men da viset jo bare denne moren at penger ikke er alt. Far betaler jo en masse i tillegg til bidrag, så egentlig bør hun jo ikke kreve mer. Og hun har da ikke krav på så mye heller når barnet er 50% hos far.........

Synes ditt innlegg er et strålende eksempel på at man faktisk KAN ordne opp uten å "straffe" den andre økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...