Gå til innhold

Bilsete eller bag med sikkerhetsnett til nyfødt


snøbaby

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på hva dere skal bruke: Bilsete eller bag med sikkerhetsnett til nyfødt?

 

Jeg brukte bilsete til førstemann og kommer nok til å bruke det nå også. Begrenser oss til kortere turer den første tiden, og det blir i alle fall ikke lange turer hver dag. Ble anbefalt bilsete, kjøre korte turer, dersom lange turer ta pause og ikke kjøre lange turer flere dager på rad...da tåler ryggen til barnet det.

 

Men har kommet i diskusjon med noen. De bruker bag med nett p.g.a. ryggen til barnet, og mener selvsagt dette er best. Jeg er litt uenig i det.

 

Mener også at biltilsynet (tror det er de) som også anbefaler bilsete til nyfødt.

 

Trodde også at nett var forbudt nå....men det er kanskje i de aller fleste andre land og ikke i Norge?

 

Så nok en gang. Hva mener dere er best?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ha bilsete, helt klart. Det er det som er tryggest, etter hva jeg har hørt i hvert fall. Det blir uansett ingen lange turer i begynnelsen. Og kjører man langt er det jo bare å stoppe i ny og ne og la den lille kroppen få strekke seg litt.

 

Hvis jeg skulle latt babyen ligge, ville jeg kanskje ha kjøpt/leid boxette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag med nett (spesiell type) er fortsatt lovlig i Norge, men Trygg Trafikk anbefaler helst bilstol. I tester jeg har sett i det siste, kommer ikke bag med nett godt ut heller. Og siden det er forbudt i flere andre land skulle man jo tro det var en grunn til det, ikke sant?

 

Her blir det bilstol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Vi kjører bilstol. Tør ikke noe annet. Man skal da ta hensyn til ryggen til den lille, og ta hyppige pauser ved langturer. Men det må man stort sett uansett, med amming og bleieskift. Dessuten er det større sjanse for å ødelegge rygg m.m. ved en kollisjon dersom den lille ligger i bag fremfor sitter i en bilstol. Og da er valget enkelt for oss.

 

Forresten, når det gjelder bilstol og rygg. Det med rygg gjelder også ved bruk av vippestol, babybjorn osv..... De små må med gjevne mellomrom få strekke ut ryggen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

vi har også kjøpt bilsete. Vi har ca 20 minutter fra sykehuset og hjem. Er dette for lenge å sitte for en nyfødt baby. Hørt noen si max 15 minutter...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

vi har bestilt bilstol til nyfødt. Jeg har hørt at det er tryggere enn bag, og føler det slik. Har faktisk aldri vurdert å bruke bag med nett.

Jeg har hørt at ca 20 min bør være maks sittetid i stolen om gangen, før lille babyen får strekke på ryggen sin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi skal ikke bruke bag med nett, men siden vi vet at vi er nødt til å reise noen lengre turer til familie, så har vi lurt litt på en boxette den kom like godt ut i den tyske testen som de beste setene, minus er at den ikke kan brukes så lenge for barnet vikser i fra det. så da må vi kjøpe sete å.

 

men det kan hende vi leier boxetten da. vi har ike bestemt oss enda. brukte bag med nett til forige mann men da var det ikke noe om at det ikke var sikkert nok, det er jo 6 år siden.

tiden forandrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tatt stilling til det jeg ennå... Hører jo de fleste steder at bilstol er bedre, men - har familie på flere kanter av landet... Vet at det første halvåret vil bli brukt til en god del laaange kjøreturer... Og kan ikke se for meg å stoppe hvert 20 - 40 min på en ti timers tur?

 

Man ser det sikkert litt an etter situasjonen, og er vel heller ikke så dyrt å leie nett for lengre turer.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...