Gå til innhold

hva gjør jeg ang penger når jeg er selvstendig?


Gjest

Anbefalte innlegg

jeg er hvit dagmamma og i min uke 25 har jeg ikke mere inntekt, ungene har fått barnehageplass og jeg "tør" ikke ta inn noen nye i slutten av sv.skapet, midt i ferietid etc.

 

så da er mitt spørsmål til den anonyme her inne som jobber i trygdeetaten.. hva velger jeg? engangs stønad? bli sykemeldt og har jeg da ev rett til sykepenger? får jeg noen stønad etter fødsel? jeg er ikke enslig,men uten inntekt etter juni.

 

masse tanker som surrer i hodet mitt for tiden...

 

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er selvstendig næringsdrivende er det inntekten din fra 2002-2005 som teller om du hadde næringsinntekt da. Jeg er selv selvstendig og kom svært dårlig ut av det, selv med forsikring i trygdeverket. De lovene som gjelder for andre lønnstakere om beste lønninger i løpet av 6 av de 10 siste månedene gjelder ikke for oss. Det betyr med andre ord at hvis du er selvstendig næringsdrivende er du de tre første årene av karrieren fullstendig rettsløs. Full skattebetaler men uten rettigheter. Jeg var innom trygdeetaten og forhørte meg, og der var det bare "sånn er reglene" og selv om jeg har vært i fullt arbeid og tjent godt i 2005 og 2006 er ikke ligningen inne når jeg søker om permisjonspenger, og grunnlaget blir derfor regnet ut etter de årene hvor jeg var student og tjente veldig lite på si. Det er blodig urettferdig. Jeg synes synd på de som sitter på trygdekontoret å skulle forvalte dette lovverket, spessielt etter som det står i soria moria erklæringen at Regjeringen vil "...sikre gründere og etablerere gode sosiale ordninger, blant annet ved å se på vilkårene for selvstendig næringsdrivende til å kombinere yrkeskarriere med barneomsorg", og "...utvikle en nasjonal handlingsplan for

kvinnelige entreprenører og opprette finansieringsordninger som særlig stimulerer til innovasjon og entreprenørskap blant kvinner".

 

Bla bla bla...

 

det funker ikke i det virkelige liv.

 

Håper du finner noen smutthull du kan bruke til din fordel. Jeg for min del støtter alt svartarbeid.

 

Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leelu23 *27.11.2006*

Du har ikke rett på sykepenger med mindre du faktisk er syk / eller har blitt syk av den jobben du har.

eks. jeg er sykemeldt pga konflikt på jobben- det alene er ikke grunnlag for sykepenger-men pga jeg har blitt syk av den konfliken er grunnlaget der alikevell..

Hvordan kan legen sykemelde deg da? og hva blir diagnosen?

bare lurer jeg altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er situasjonen din da? hvor lenge har du vært selvstendig, har du hatt overskudd i næringen. hat du betalt inn forsikring hos ytrygdeverket. har du hatt en annen fast jobb før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...