Gå til innhold

Min setefødsel :D


Tibra

Anbefalte innlegg

kl 0830 28.mai, 25 dager før termin, lå jeg og sambo og småpludret i senga da jeg plutselig hørte et lite "knepp" nedentil og det begynte å sildre mellom bena mine...Første tanke var at nå hadde småtten sparka meg i blæra, men den tanken ga seg fort siden det bare rant og rant. Sambo fikk stoore øyne da eg utbraut: "eeeeeh, jeg tror vannet går!" Han trodde meg nok ikke helt og løfta på dyna, og da var det ingen tvil...Småfnising og tilløp til panikk, jeg hadde vært på ul 5 dager tidligere og fått bekreftet seteleie, og hadde fått beskjed om at hvis vannet gikk måtte jeg ligge i ro å ringe etter ambulanse. Sambo svirret rundt og prøvde å pakke noe som lignet en sykehusbag, med litt vage instrukser fra meg i sengen, men fikk iallefall med kamera..Jeg var mest bekymret over det faktum at jeg ikke hadde en tråd på kroppen, og at kun g-strengtruser var å oppdrive, mens ambulansen var på vei. Ble båret ut og det hele så sikkert overdrevent dramatisk ut. I ambulansen hadde jeg noe som jeg kanskje trodde var rier, men var jaggu ikke helt sikker, kanskje var det bare ønsketenkning? Vel framme på sykehuset ble jeg undersøkt av jordmor, som ikke var helt overbevist over mine "kanskje-rier", men jaggu meg var det ikke 3-4 cm åpning allerede! Avgårde på røngten for å sjekke om bekkenet var stort nok for setefødsel (hele fødselen kom jo litt brått på så hadde ikke helt rukket å gjøre meg opp noen bestemt mening om setefødsel kontra keisersnitt, og hadde heller ikke rukket å grue meg :), riene tok seg litt opp, men fremdeles bare lettere mensenvondt. Fikk fødestue da jeg kom tilbake fra røngten i og med åpningen nå var oppe i nesten 5 cm. Formen var fremdeles upåklagelig og jeg rakk å ringe venninnene mine og si: "nå føder jeg!!" Så gikk et par timer som var litt nervepirrende siden eg fremdeles ikke visste om jeg skulle føde vaginalt eller ta keisersnitt, røngtenresultatet lot vente på seg. I mellomtida ble riene plutselig kraftigere, og sambo fikk høre at dette ikke var så kjempegøy lenger...Men på 6 cm åpning kom "frelseren" med epiduralen :) Ved setefødsel er det rutine med epidural samt at det ville jeg jo få også ved keisersnitt, så det var ingen grunn til å vente. Nåla kjente jeg ingenting av, konsa dypt for å ligge helt stille mellom riene. Etter et kvarter satte virkninga inn og tok bort de verste smertene i ryggen, og jeg beskjed om at bekkenet var stort nok for setefødsel. Ble forsikret om at de grep inn straks det var noe som helst tegn på at fosteret ikke hadde det helt tipptopp. Riene tok seg kraftig opp igjen, og jeg lå og talte inni meg og prøvde å puste meg gjennom de, og tenkte i mitt stille sinn: all ære til de som føder uten smertestillende for dette var jaggu meg vondt nok med epidural! Hele tiden var det jordmødre innom og hvis CTGen som de hadde festet på småttens stump ga beskjed om de minste uregelmessigheter ble to leger tilkalt for å diskutere kurvene og forsikret at alt var iorden. Kl 15 hadde jeg full åpning, men fødselslegen ga beskjed om at vi måtte vente til stumpen hadde kommet helt-helt ned i bekkenet før jeg kunne begynne å presse. Stadig fikling oppi det aller helligste (som ikke føltes så hellig lenger....hehe) til høylydt ynking fra den vordende mor. Kl 16 fikk jeg beskjed om at vi kunne prøve å prøvepresse litt!!! Veldig lettet da! Fikk noen kjappe "tekniske" instrukser og satte igang. Helt til å begynne med var jeg mest bekymret for å ta i så hardt at det kom ut ting og tang fra nr 2 (hadde nemlig ikke fått klyster på forhånd..rakk aldri det), for det kjentes nemlig veldig ut som om jeg presset for å gå på do. Men den sjenansen gikk fort over, og snart kom det et par føtter til syne - og mellom riene fikk jeg og sambo lov å ta på de små tærne!! Stooort øyeblikk, tårer i øynene og motivasjonen til å presse videre på topp (og det stemte som så mange har sagt her inne før at selve utpressingen er en stor lettelse - endelig får man lov til å gjøre noe aktivt midt i vondtene istedet for å bare ligge å kjenne på smerten)! Presset og presset, med 4 leger og 3 jordmødre som sto og heiet på meg. Da rumpa var født klippet den ene legen meg litt (med lokalbedøvelse så det kjente jeg ingenting av), vridde litt på kroppen til småtten, en rie til og "plopp" så skled kroppen ut, raskt etterfulgt av hodet. Og han skrek før hodet var helt ute - så det var ingen tvil om at her var det liv!!!! Da var det ikke fritt for at det var lykketårer hos både mor og far :) kl 1636 kom en velskapt gutt på 2990g og 52 cm!

 

Så det var min fødsel, slettes ingen avskrekkende opplevelse! Gjør det gjerne igjen med stumpen først. Følte meg veldig trygg og godt tatt vare på, fikk helt super overvåkning og oppfølging i og med at det var setefødsel - 7stk var tilstede under selve utpressingen, synes det ga en enorm trygghet å vite at alle var der for å sørge for lillegutts ve og vel!

 

Lykke til dere andre med små rakkerunger som ikke vil snu seg den rette veien:)

 

Klem fra meg som koser meg med verdens nydeligste gutt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarte deg på Skravlesiden, men må bare takke deg her også for innlegget ditt! Jeg er helt i sjokktilstand etter UL i dag, men dette hjalp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vona!

 

Uff ja, skjønner godt at du ble litt skremt ja, det ble jeg også, men håper det ordner seg like fint for deg som for meg! Få snakket ordentlig med en lege på det sykehuset der du skal føde, sånn at du får høre hvilke rutiner de har med hensyn til setefødsel. Det er veldig viktig at du føler deg trygg!! Og husk på at legene aldri vil utsette barnet ditt for unødig risiko, og alltid vil handle ut fra hva som er forsvarlig! Lykkelykke til :)

 

klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oooh!

Kjempeherlig historie! TAKK!

Småen min ligger med rumpen ned, og gjør ikke de store tegnene til å snu seg, så jeg skal på ul i neste uke en gang for å sjekke ting og tang..

Godt å høre om en så positiv setefødsel!

Kjempeberoligende!

TUSEN TUSEN TAKK igjen! :D

 

Lykke til med den lille!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Tusen takk for en kjempefin historie, og at du valgte å dele den med oss:o) Ser ut til at det blir setefødsel her også (så sant bekkenet mitt er stort nok) Har vært på vurdering og røngten i dag.. Skal på ny ultralyd neste uke for å sjekke str på bebi igjen.. Jeg er veldig innstilt på setefødsel, og jeg gruer meg faktisk ikke til fødsel:o) Lykke til videre!!!

 

mange klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig godt å høre om din gode setefødsel. GRATULERER!!! Jeg var på UL for 2 dager siden og fikk overraskende beskjed om seteleie i uke 33. Alle sier det går nok greit, eller at babyen snur seg sikkert før fødselen. Selv har jeg grublet mye disse dagene, og må nok innrømme at jeg bekymrer meg en god del og søker info. på internet.

 

Kos dere og nyt barseltiden.

 

Klæm fra ei som håper babyen snur seg snart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...