Anonym bruker Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 er det noen her som vet noe om det kan gå ut over meg at min kjære har en del inkassoer og ting han må betale tilbake? han har alle de økonomiske sakene sine hos en rådgiver i kommunen men det tar jo litt tid å rydde opp.. jeg bare lurer på om jeg kan bli fratatt min leilighet feks. eller at jeg får problemer med lån osv om de ser jeg er gift med en som har inkassoer fra tidligere? noen som skjønner eller spør om det ble uklart. om ingen vet så blir jeg veldig taknemlig om noen vet hvor jeg kan henvende meg for å finne ut av det..
FruMamma med nr 2 Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men hva med å spørre rådgiveren som din kjære har? Evt en bank eller trygdekontor/ligningskontor... Jeg kan kanskje tenke meg at å få lån i banken kan bli problematisk for dere. Også selvangivelsen blir vel litt anderledes når man er gift,men er ikke helt sikker på hva det innebærer. Men,,,sletting av inkasso og anmerkelser skjer etter 1-2 år tror jeg, og da kan ingen trekke det fram hvis dere skal ha lån eller noe sånt. Håper dette var litt hjelp på veien. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Det kan bli vanskelig for dere å få lån SAMMEN dersom dere søker SAMMEN. Da blir dere vurdert som solidarisk ansvarlige og dersom han har inkasso, så kan det medføre avslag på søknaden deres. Men mener å ha lest at gjeld som den ene parten tar med seg inn i ekteskapet ikke medfører at den andre blir ansvarlig for, med mindre den andre særskilt påtar seg det. Men gjeld dere stifter sammen er dere begge solidarisk ansvarlig for. Ingen kan ta fra deg DIN leilighet dersom du eier den ALENE. Men dersom dere begge er eiere, så kan kreditor gå på den halvdel som misligholder eier. Er dere solidarisk ansvarlig, kan kreditor gå på den av dere som han vil. Ta kontakt med en konsulent i bank, så får du avklart dette nærmere dersom dette var uklart. Og så kan du se litt på www.odin.dep.no på ekteskapsloven for å se hvilke regler som gjelder ift skifte av bo etter ekteskap.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 tusen tusen takk for svar!!! ) Dette er jo ting han har fikset på egenhånd før vi ble sammen så jeg har ikke vært med på "morroa" gudsjelov. og leiligheten står i mitt navn så er ingen fare akkurat nå.. er bare så redd for at om vi gifter oss nå og om 6 mnd såtr feks. skattefolket på døra og krever eiendeler ut av "mitt" bo som jeg har kjøpt og som står i mitt navn.. skal ringe banken jeg og fikke ut helt eksakt hva som er lurt og ikke..
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Hei! Jeg jobber i bank og det KAN bli vanskelig for dere å få lån. Både alene og sammen. Sammen kan det bli nei pga hans tidligere "moro". Alene kan det bli nei, fordi du står med "forsørger ansvar" ovenfor han siden dere er gift og bor på samme adresse. Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet advokat og satt opp ektepakt. Dvs at dere tinglyser hva dere tar med dere inn i ekteskapet slik at gammel "moro" er hans ansvar uansett. Håper du er sikker på at han ikke kommer til å gjøre dette igjen.......
babymaker skal ha en jente til Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 uff da... det der var jo ikke oppløftende.. :/ jeg kan jo ikke fortelle fam og andre at vi ikke skal gifte oss likevell.. når det er en sånn grunn som er grunnen.. begynne å finne på en løgn da nei dette var dumt :/
anaina Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 Bare gift i vei, men sørg for å ha særeie og ektepakt, og gjerne også at du beholder særeie på ting dere får til bryllupet, så ikke dere risikerer at det går med til å gjøre opp for hans gamle moro. Men her MÅ dere snakke med advokat, så dere ikke gjør noe feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå