Gå til innhold

Hvor skal man begynne???


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ikke termin før i januar,og vet ikke kjønn enda, men har begynt å leke med navn allerede.. Har menge tanker, men vet liksom ikke helt hvilken vei jeg skal se. Jeg heter Kristine, pappan heter Sturla, hun som skal bli storesøster heter Olga Karoline (Karoline til daglig, oppkalt etter oldemor Olga og tippoldemor Jenny Karoline) Jeg har så mange jeg gjerne skulle kalt opp, men så blir det liksom ikke helt riktige navn, om dere skjønner. Min morfar Henry var verdens beste, jeg forguder min mormor Gunhild, Astrid Jenny og Arnulf Helge er min foreldre, Karen er yndlingstante, Kristian er er velbrukt navn i familine fra gammelt av, det er også Gabriel. Og så kan man jo selvfølgelig finne på noe helt nytt... Noen som har noe tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, her var det jo mye potensiale :o) Skal nestemann også ha to navn, der bare det ene blir brukt? Har dere tenkt noe på om dere synes det er greit å gjøre om på navn, f. eksempel at Gunhild blir oppkalt med Hildegunn e.l.? Ditt navn er kanskje også oppkalling (fra Kristian), så en idè er å endre til ett liknende navn på det andre kjønnet?

 

Synes Jenny er ett fint navn som står i stil med Olga Karoline, og det ser ut som det er ett navn som går igjen (både din tippoldemor og din mor..?). Anbefaler at du går litt lengre tilbake, til oldeforeldre/tippoldeforeldre, og også ser i din manns familie, så finner du sikkert flere alternativer.

 

Har noen forslag sånn i farta;

 

Jenny Henrikke

Astrid Kristine

Henry Kristian

 

Ellers; Henry kan brukes til Hans eller Henrik, Sturla kan brukes til Sture, Stian eller Stine, Gunnhild kan brukes til Hilde eller Hildegunn, Jenny kan brukes til Jens, Janne eller Janine, Gabriel kan brukes til Gabriella. Mange av disse er kanskje kræsj med den type navn dere er ute etter, men kanskje dere får noen ideer....?

 

Håper dette var litt hjelp på veien! Lykke til i navnejungelen :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne; jeg er oppklat etter tre tippoldemødre... Som dere skjnner, vi har tradisjon for å bruke oppatt navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kom på litt mer... Karen kan jo gjøres om på nesten i det uendelige :o) Karoline selvsagt, men det har dere jo brukt allerede, ellers; Karin, Karine, Katrine, Kathinka, Kristine/a, Karianne, Kaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter selv Gunhild, og selv om jeg ikke var så fornøyd med navnet mitt da jeg var liten (fordi det var sjeldent, kjente ingen andre med samme navn), så synes jeg nå at det er tøft å ha et navn ikke alle har, samtidig som at det er et ekte navn (ikke egenkomponert, hvis du skjønner).. Dessuten så er Gunhild det eneste navnet i Norge med dobbel betydning. Gunn = sta Hild = sta.. Litt artig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...