Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren til samboeren min er her vanligvis annenhver helg pluss en dag i uken. Nå er hun her omtrent halvparten av tiden, noen som vet regler for barnebidrag. Hvor mye må hun være her for at faren ikke trenger å betale det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg lurer på er om han trenger å betale trygd når hun er her omtrent halvparten av tiden.

Skrevet

Og svaret fikk du over, det enkleste er å bruke bidragsveilederen. For det kommer helt an på begges inntekt.

Dessuten betaler han ikke trygd, men bidrag.

Skrevet

ahaaaa, litt treg jeg .....

Trodde det kom an på hvordan fordelingen var jeg da.

Takker for svar.

Skrevet

Hei!

Kan no tilføye at hvis bidraget er regnet ut fra at barnet er hos dere annenhverhelg og en dag i uken, betaler han nok for mye nå hvis barnet er der halvparten av tiden uansett. Selv om han sikkert må betale noe, men det er kun hvis han tjener mye mer enn moren.

Den bidragsveilederen er ikke helt riktig fordi den regner ikke om halvparten av tiden, men bare 14-15 dager.

Jeg tastet inn lik inntekt på mor og far, og max samværsdager på far som er 14-15 dager, og da fikk jeg frem at far måtte likevel betale mor enda hun får barnetrygd i tillegg. Det er da slett ikke riktig ivertfall.

(jeg tok bare et tilfeldig beløp på 200 000, test)

Skrevet

Dersom barnefar og barnemor har barnet 50/50 så skal det ikke betales bidrag: Da har dem delt omsorg.

Men dersom barnefar har samvær, så får man "bidragsfradrag" for samværets omfang. Dere må da regne ut hvor mange samværsdager det gjelder i mnd (man bruker et gjennomsnitt av siste året eller to år, dersom samværets omfang har variert mye) og finne den intervallen i bidragskalkulatoren som passer. Dette dersom dere bruker bidragskalkulatoren for å få fastsatt bidraget. Kalkulatoren er ganske presis, men kan ikke brukes dersom dem har flere barn.

Dersom partene fastsetter privat avtale, så kan bidraget i prinsippet fastsettes til hva som helst så lenge partene er enige.

Dersom samværets omfang nå øker, så bør partene fastsette ny avtale om samværets omfang. Det enkleste er å gjøre dette i forkant av at man forsøker å endre bidragets størrelse.

Dersom bidraget endres privat (uten hjelp av trygdekontoret) så koster det ingenting. Men dersom man ønsker hjelp av trygdekontoret, så vil det koste hver av partene i underkant av 900,- kr (gebyr).

Skrevet

Dersom barnet er ca halve tiden hos far, mens "avtalen" les diktatet, sier at h*n skal ha "valig samvær" med far, så vil mor gjerne regne de ekstra dagene og nettene som en GAVE fra henne til far.

Mor er så SNILL at far får ha ungen sin halve tiden, og det skal vel ikke hun tape penger på????

Altså vil mor gjerne si at "OK, ha ham halve tiden, men bidraget skal fremdeles regnes ut etter vanlig samvær som det står i avtalen"

Skrevet

Hallo, de fleste foreldre er faktisk enige om både samværsavtaler og bidrag. Skjønner ikke hvorfor det er så mange bitre folk som må ta alle over en kam.

Skrevet

Dersom det er delt omsorg skal det ikke betales bidrag, men da skal det betales halvparten av utgiftene som er på barnet. Det gjelder blant annet barnehage, aktiviteter etc.

Skrevet

Dersom far vil endre bidraget, men ikke mor, så kan far ta kontakt med trygdekontoret og be dem endre det. Ulempen er at begge må betale gebyret som man slipper dersom man kommer til enighet uten å gå veien om trygdekontoret. Men da er det en fordel å ha endret avtalen om samværets omfang på forhånd, slik at det faktiske omfanget kan bevises... Dersom mor ikke vil endre den, så må man forsøke familievernkontoret til mekling (og evt rettssak- som siste utvei).

Gjest marie-s
Skrevet

Litt vansklig å si siden du skriver såpass lite. Er dette snakk om nå kun i en kort peroide hun er der 50% av tiden? Er hun så gammel at hun kommer og går som hun vil?

Selv om man deler samværet 50-50 kommer det forsatt an på inntekten til hver av foreldrene om en av partene skal betale bidrag.

Skrevet

Det er det værste jeg har hørt kjære biomor!! Er du helt på jordet?? Gave til far?? Det heter nok en pengegave til sin ekskone. Og er mor snill fordi far får ha ungen halve tiden, jo da er far akkurat like snill fordi mor får ha ungen halve tiden, nei vent litt, far er jammen enda snillere han, fordi ekskona får ekstrapenger i tillegg til samværet. Og mor skal ikke tape penger.....nei eg trenger ikke si mer...Eg trodde ikke det var mulig å bli så tett i pappen og vrangforestilt som dette!

Skrevet

Aroma: Mor er snill fordi hun lar far få ha ungen halve tiden, selv om hun som mor sitter med makta til å bestemme at far skal ha valget mellom "vanlig sammvær" eller mindre.

(Her må jeg legge inn et avsnitt av kritikk av de fedrene som velger å ikke stille opp til vanlig samvær. Dette er et MYE STØRRE problem, og det er mødrene det egentlig er synd på. Men likevel, tilbake til det tilfellet HI skriver om hvor ungen er 50% hos hver...)

Mor gir altså far mer enn han som mann har krav på.

Hun gir noe av sin rettmessige del som er på mer enn 50% siden hun er MOR, og det er ikke han.

Far er ikke "snill" fordi han lar mor ha ungen 50%. Han har vel fått høre på mekling at "du kan bare gi opp å få noe mer enn vanlig samvær, du med ditt kjønn." Og vil du se ungen din til vanlig samvær eller till og med litt mer, får du bare gjøre alt du kan for å gjøre mor til lags, og være takknemlig attpå for at hun gir av sin større del.

Skrevet

Jeg var tidligere irritert over det faktum at min mann betalte bidrag til eksen (ettersom han i tillegg betaler alle utgifter til barna).

Så fikk jeg barn selv, og så hvor mye jeg tapte i inntekt på å være hjemme 1 år. Eksen hans var hjemme i 4 år med små barn. I det perspektivet synes jeg egentlig det er greit at mannen betaler kvinnen i etterkant - i form av bidrag. Det er jo vi kvinner som taper økonomisk på å få barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...