Gå til innhold

Når er det vanlig med gynekologisk undersøkelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 21, og har fremdeles ikke blitt undersøkt av gynekolog.

Skal snart til svangerskapskontroll, men tror ikke han skal sjekke annet enn magemål osv..

 

Trenger man ikke alltid underlivsundersøkelse når man er gravid? Noen som har det likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg måtte ta en gynekologisk undersøkelse fordi det alltid blir tatt klamydia-test av kvinner under 25 i forbindelse med svangerskap.

Noen ganger vil de også ta celleprøve hvis det er lenge siden sist du ble undersøkt.

Ellers så trenger man ikke gynekologisk undersøkelse, og de gjør det ikke mer enn nødvendig pga infeksjonsfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Når måtte du da ta denne GU? Trodde nemlig det var vanlig å ta den ganske tidlig(ved første legebesøk) Jeg blir 25 i sommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Er i uke 17 nå.

Jeg tok en GU noen mnd før jeg ble gravid, så derfor var det ikke nødvendig. Legen sa det ikke lenger var rutine. Tror ikke man trenger det dersom man hadde en Gu en stund før man ble gravid og dersom det ikke er noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt GU på flere år, så syns det er rart at jeg ikke har blitt undersøkt. Tror ikke at det er nødvendig , men trodde legen ville anbefalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på meg tok de gu som rutine i forbindelse med første svangerskapskontroll, selv om det var ca 2 år siden sist jeg tok det. jeg er 24. for min del var det jo tydeligvis bra at de tok det, for det viste seg at jeg hadde store celleforandringer, så de ville egentlig fjerne en bit av livmorhalsen med en gang hvis jeg ikke hadde vært gravid. så nå blir jeg fulgt opp av spesialist, og skal til min 3. gu på fredag i løpet av svangerskapet. er 26+5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke tatt GU.

( Tok en celleprøve i forbindelse med noe annet for noen mnd siden,den var ok)

 

Jordmoren min spurte om jeg hadde hatt en GU da jeg var der første gang i ca uke 17.

Sa det til henne at min lege sa det var blitt andre rutiner nå,så nei jeg hadde ikke tatt GU.

Bra,sa hun.Det har vi jobbet lenge for. Så tydeligvis liker dem ikke at vi gravide blir "fiklet" med oppi der...

 

I og med at jeg er under 25 spurte legen om han skulle teste mot klamydia.Trodde det skull bli GU da men nei.Det sjekket de da de tok blodprøve.

 

Egentlig skulle jeg ønske at de fortsatte med GU som obligatorisk.Plutselig er det noe.

Men dem mener det er bedre uten,så er det vel det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det i uke 17++++

Fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe valg. Etter det jeg skjønte, kunne de tatt den seinere også.

Kommer litt ann på legen/gynekologen tror jeg. Noen mener en ting, og andre noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt en underlivsundersøkelse, men det var av legen...har ikke hørt noe om gynekolog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg spurte legen min nå om det ikke var meninga at jeg skulle ta en gu, men han sa at de hadde slutta med det, så sant pasienten ikke ville det selv, eller hvis det var usikkert om alt var bra der nede...

men nå skal det vel legges til at dette er nr 2 på meg, og forrige gang gikk alt som smurt :)

tok en gu for 2 år siden hos samme lege. kanskje det er noe av grunnen også?

hmm..

klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de har gått bort ifra det. Om du har vært til gynekolog i løpet av de siste 2 årene eller noe, så gjør de det ikke, det er ikke nødvendig, om du ikke ønsker det selv da. Før gjorde man det jo for å bekrefte graviditeten,(kjenne på livmora sin str. og sånt) men du trenger kanskje ikke den bekreftelesn nå...???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slutt på rutinemessig GU etter den nye reformen med innsparing på kontroller og prøver på gravide (velferdssamfunn?)

Men alle kvinner, uansett gravid eller ikke, bør absolutt ta GU hvert tredje år for celleprøve.

Ellers vil ikke kreft kunne oppdages på et tidlig stadium.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men kan jeg forvente å bli undersøkt nå, i uke 21? Eller er det "for sent"? Må jeg spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga19

Legen foreslo ikke engang GU etter at jeg hadde hatt litt blødninger for en uke siden (da var jeg 19+6), så de kan ikke være så strenge på det. Har aldri vært til GU før, så jeg har jo aldri blitt tatt celleprøve av, så jeg trodde jeg måtte gjøre det nå som jeg er gravid, men neida...aldri kommet opp i noen samtaler.

 

Tror faktisk jeg selv oppsøker lege imorra, for idag våkna jeg med litt smerter i skjeden og de har ikke forsvunnet enda! Er dritredd for leger da, spesielt når de skal ta på meg, så jeg gruer meg som faen!:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU var en del av den første kontrollen min hos lege (i uke 9). Hun sa de alltid gjorde det for å se om livmoras størrelse stemmer med hvor langt man tror man er på vei i følge siste mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt GU i dette svangerskapet. Det stemmer nok at de nye retningslinjene sier at det ikke er nødvendig med GU. Noen leger velger å gjøre det likevel. Legen min (og jeg) syntes ikke det var nødvendig nå, da det ikke er så lenge siden forrige gang jeg hadde GU og tok celleprøve etc.

 

MEN: Alle kvinner bør gå jevnlig til GU!! Uavhengig av om man er gravid eller ikke. Dette er SÆRLIG viktig for å undersøke om det er oppstått celleforandringer (jeg har selv hatt det... og måtte ha en operasjon). Man kan også ha andre "plager" som bakteriell vaginose eller sopp som man kanskje ikke merker selv. Jeg tar GU ca. en gang i året...

 

Så hvis det er lenge siden (mer enn et par år siden) du har hatt en GU og tatt celleprøve, synes jeg du skal be om det. Det høres ikke ut som legen din har tenkt å gjøre det med mindre du spør selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...