Gå til innhold

Kjøttkakesaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes den i pose er så god, men det kan man jo ikke gi ungene hvistnokk....alt for mye salt så vidt jeg forstår.

Noen med god oppskrift på saus til kjøttkake?

-Ikke sånn fet og deilig saus som man har til stek, men en sunn, gjerne mager hverdags-brun-saus?????+++

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smelt kanskje ..fire-fem ss margarin i steikepanna og ha i tre-fire ss mel. Så rører du hele tiden på ganske sterk varme til blandingen blir brun. Spe deretter med buljongvann( 1/2 l), litt om gangen så det ikke klumper seg. La det småkoke noen minutter. Ha i sukkerkulør om du syns den er for lys på farge. Du kan med fordel la en halv løk koke med så blir smaken enda bedre.

Lykke til!

Målene er ca for jeg bare har i sånn cirka av alt.. Prøv deg frem...

• 2 uker senere...
Skrevet

Ta ca.2 dl vann, kok opp sammen med 1 maggiterning for kjøttretter (de myke), spe med meljevning (vann og mel ristet sammen). Tilsett sukkerkulør, og smak til med salt og pepper. Den er knallgod!!!

Skrevet

Jeg koker opp ca 7-8 dl vann i en panne og løser opp 1- 1 1/2 buljongterning i vannet. Så sper jeg på med ca 5 ss med brun maisena melgevning (den klumper ikke, veldig greit!) og lar et koke et minutt, har i mer om sausen virker tynn. Så har jeg i litt salt og pepper, 1/4 ts revet muskattnøtt og 1/4 ts ingefær og en lien klatt med smør. Når den har kokt i 5-10 minutter tilsetter du en liten ss med sukker, det er prikken over i en, høres sikkert rart ut, men jeg garanterer god smak :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...