Gå til innhold

Det med spesielle navn....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært inne på denne sida siden våren 2004, og synes det er så innmari mange her inne som planlegger så utrolig rare og sære navn. men når jeg leser "velkommen"-annonsene i avisa (eller ser meg rundt i barnehagen til datteren min) så er det sjeldent noen slike navn der. Er det fordi man "feiger" ut når dåpen kommer, eller er det bare en fase i navneprosessen? Tenker mange ganger at jeg synes synd på barna det gjelder, og kan ikke for mitt bare liv forstå hva motivet er for å velge så sært - og håper vel kanskje at folk "tar til vett". Dessuten har jeg inntrykk av at de helt unge mødrene her inne er veldig glade i spesse navn, mens de som nærmer seg 30 og oppover velger mer tradisjonelt..... Er jeg helt på viddene her? Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du gi meg noen eksempel på hva unge mødre velger og hva di i nerheten av 30 velger? :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navne moten skifter. Her kan man jo lese at noen rater ti på topp navn/kommende ti på topp navn som gammeldagse/grusomme.Prøver man å finne noe anderledes så er det som regel et kommende poppis navn,det også! Og leser man forslag til navn som skal være søte, rampete, uvanlige, fine eller vanlige (ja putt inn hva du vil) så er det veldig mange navn som går igjen under veldig forskjellig kategori. Klart noen navn i mine ører "ikke stemmer", men det som skremmer meg litt er at vi proklamerer våre meninger så sterkt overfor andre. Jeg synes tolleransegrensen ovenfor hva som er aksepterte navn er fryktelig snever. Det skal ikke være spesielt/uvanlig = sært, det skal ikke være flere navn= hva skal man med det? i hvertfall hvis ikke begge/alle er ibruk, man skal ikke oppkalle=hvorfor?, man får ikke velge ti på topp= kjedelig (men man må samtidig ikke velge sært!!), man får ikke velge kjedelig= Her er det latt å havne når man sikter på kategorien "safe", hjelp, dette motsier i hvertfall flere av de andre argumentene . Ikke lett å gjøre rett. Synes janteloven står litt for sterkt her i landet. (Voksen mobbing som i når det gjelder navn faktisk går utover barna). Om man vil velge tradisjonelt, ti på topp, oppkalle, ha 3 pompøse navn eller et kort 4 bokstavers navn, norønnt, ord med betydning burde være klinkende likegyldig. Jeg er fryktelig glad for at vi har forskjellige meniger, jeg slik at barna våre får i hvertfall litt forskjellige navn. Så får man prøve å overbevise barnet at navnet er gitt i kjærlighet og med ettertanke, så vil de kanskje bli gla i sitt navn uansett: Og skulle de ikke det kan man kanskje stille seg åpen for kallenavn/kjælenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg. Jeg har også inntrykk av at dette blir for mye meningsytring om enkelte liker et navn eller ikke, hvorfor kan ikke denne debatten være mer type "komme-med-forslag" istedenfor å rakke ned på navn enten det er for "sært" eller for "vanlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...