Gå til innhold

Føler oss tråkka på


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har det skjedde igjen!

 

Svigerforeldrene våre var innom sammen med noen naboes og drakk kaffe. Både før og under kakespisinga kommenterte de og irettesatt barna våre- men vi satt der samme med de. F.eks sa de" Nå må du ikke søle slik" ( de søler slett ikke), nå må de spise pent,( de spiser pent til å være 3-7 år) nå må du spise opp alt før du forsyner deg på nytt( de spiser alltid opp før de tar noe nytt),

 

Jeg synes det er pinlig. Det er akkurat som om vi ikke kan lære barna våre bordskikk selv.

 

Jeg sa ikke noe denne gangen, heller, men har veldig lyst til det. For det skjer garantert igjen. I en konfirmasjon i mai var de høylydt og etter barna hele tide- selv om vi hadde full kontroll og alle sier at guttene er så flinke!

 

Er det frekt av meg å f.eks si at Hør her,nå skal vi som er foreldre ha ansvaret for barna sin bordskikk-ikke dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at du synes det er pinlig, som om dere ikke kan oppdra barna deres selv. Men det verste er likevel etter min mening at barna dine blir krenket. Barn har rett til respekt akkurat som oss voksne, og da skal de virkelig ikke irettesettes uten grunn. Finnes ikke noe mer urettferdig og frustrerende enn å bli irettesatt for noe som ikke er riktig!

 

Når det er sagt, så mener jeg at dere må kunne følge linjen som dine svigerforeldre har lagt. Det vil si at dere må ha rett til å irettesette dem, i og med at de ser det som en naturlig ting å irettesette mennesker de faktisk ikke har myndighet over. Hadde jeg vært i deres situasjon, ville jeg sagt fra neste gang dette skjer, uansett hvem som måtte sitte sammen med dere, og uansett hvor pinlig de måtte oppleve det. Si at du vil ha deg frabedt at andre prøver å oppdra dine barn, da dette er ditt ansvar, og ditt valg. Jeg ville forsvart barna mine sånn at de ikke føler seg tråkket på, men ser at mamma er rettferdig og ser at de faktisk er flinke i måltidssituasjoner.

 

Skjønner godt at du føler deg tråkket på, men tenk da hvordan barna dine føler det! Det er ikke frekt å si fra, men snarere ansvarlig og voksent, etter min mening. Gjelder bare å si fra på en fast og bestemt måte, uten å være spydig eller sint:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette hadde jeg rett og slett sagt (der og da mens alle andre kunne høre det) noe i denne duren: "For noe tull, de er da så flinke så!"

Det er kanskje lettere å si noe sånnt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med litt humor mens andre hører det. Kanskje de tar hintet da? Vi har det samme problemet,de legger seg borti alt. Har flere ganger sagt at det er våre barn og vårt ansvar å opppdra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke frekt av deg å si det,,, det er dere somer foreldrene,, når dere er tilstede har de ingenting de skulle ha sagt ovenfor deres barn.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å få svar fra dere. Føler meg så "lita" når jeg sitter der og de kjører i vei med showet sitt. De er onkel/tante til små barn også,men de sier aldri noe til sine søskens barn. Føler oss lite respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...