Gå til innhold

Skal barnets liv settes på hold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever med mine og dine barn. Mine barn er hos sin far hver annen helg. Den eldste har aktiviteter også i helgene, da det er fotballkamper. Når kamper faller sammen med fars helg, nekter far å følge. Det blir dermed enten null fotball eller så må jeg droppe egne planer og ha eldste hjemme.

Siden det er flest stemødre her så spør jeg dere. Følger deres menn barna på aktiviteter som faller sammen med samværstiden eller dropper dere da samværet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig får stebarnet beholde aktivitetene i våre helger med følge av far.

Vår situsajon er at vi blir pålagt av mor å følge barnet på trening ol på hennes dager fordi hun sjelden rekker hjem fra jobb før trenig.Hun har samboer som fint kan kjøre stesønnen. Så problematikken kan være omvendt også

Skrevet

nei det blir jo feil, her blir barnas aktiviteter fulgt opp. det er 3 barn med tre ulike aktiviteter, der de to eldste må følges opp også i helgene de er hos oss. vi bytter på å kjøre jeg (stemor) og faren.

vi synest det er temmelig slitsomt, siden tida blir så oppstykka, når de er hos sin mor kan de gå, eller ta bussen sammen med de andre, når de er her må de alltids kjøre, og det blir vanskelig med måltider, og aktiviteter for den yngste, og sovende babyer som må opp og u å flyttest på. men det får bare være vi holder det da ut. det er den yngste det gå mest utover.

Skrevet

Vi følger gjerne stedatteren min på aktiviteter. Det synes jeg er kjempe trivelig. Her er vi en stor familie og følger med alle sammen :o)

Men det har hendt seg at vi ikke har fått beskjed om at det skulle være noen aktiviteter den helgen hun skal være til oss og vi har lagt andre planer. Så da har vi sagt at om hun absolut mååå ivei, så får hun spørre om mor vil ta henne med. Men det er de gangene vi har fått beskjed torsdagskveld eller fredags ettermiddag. Vi har som regel ikke kuttet ut samværet forde.

Men det er kjedelig å må avlyse avtalene vi har i helgene bare fordi de er for sløv til å varsle oss. De har visst om det i for eks 1 uke og varsler oss om det dagen før, og da vet de at det faller på vår helg. Og da får de også ta konsekvensene for det. Fint for barnet å lære seg å gi beskjed også. Og det har hun lært seg nå:o)

Skrevet

(og særkullssønnen min) på de aktiviteter de er med på. Er jo ikke aktuelt på babyen ennå da, men ellers stiller han gjerne opp også når han ikke har samvær.

Er problemet at eksen din synes at han har for lite samvær, og dermed vil bruke all tiden på familieaktiviteter i helgene? Om ikke synes jeg han fortjener en overhøvling, man må av og til innse at fritiden blir mer på barnas premisser enn egne. Det er jo nettopp det som er å ha barn, at man ikke nødvendigvis bare gjør det man selv ønsker lenger.

Skrevet

Hei, jeg er stemor til en jente på 3 1/2 år. Hun er litt liten for aktivtiter enda, men så klart hun skal være med på aktivtieter når hun er hos oss. Enten så får pappen hennes eller jeg følge henne.

Hun er bor hos oss annenhver uke..

Skrevet

Her har vi både handball og fotball, og vi stiller selvfølgelig opp i våre helger. Det skulle bare mangle! Vi stiller opp ellers også, hvis jenta spiller kamp drar vi og ser på osv..

Jeg prøver å oppmuntre sambo til å være med jenta på disse aktivitetene, og vise henne at vi er interessert! Av og til sender jeg han av gårde alene, men som oftest er også jeg og lillegutt med. Det synes hun er stas, og heldigvis synes mor det er greit..

Skrevet

Takk for svar. Skal ta meg et alvorsord med pappaen igjen, det er jo sønnen dette går utover.

Skrevet

Hadde det bare enda vært at han ville ha mer samvær. Men det vil han ikke, ikke foreløpig, for det passer ikke inn i hverdagen hans.

Derfor synes jeg også det er så viktig at han deltar i noen aktiviteter sammen med ungene slik at de føler de deltar i deres liv også :)

Skrevet

Et tips- sett ham opp på alle navnelister slik at han alltid får informasjon fra skole, treningslag osv. Mye går jo på mail (?) i disse tider.

Skrevet

:)

Joda han får informasjon allerede. Vi har i samværsavtalen et punkt som sier at jeg skal sende informasjon en gang pr. uke, og dette gjør jeg. Men dessverre så skjer det ytterst sjelden at han dukker opp på noe, har skjedd to ganger.

Men som mange andre lever jeg med håpet at ting skal bli bedre :)

Skrevet

Jeg er stemor til tre, og det er fotballkamper, håndballkamper, teater, dans, motorcross, you name it!

Selvfølgelig følger vi, kjører hit og dit osv. Skulle bare mangle. Men det er ikke alltid pappa'n som gjør det da, jeg gjør det jeg også... Siden du spurte om våre menn følger på aktiviteter, mener jeg... ;)

Poenget er vel at man følger opp AT barnet kommer dit det skal når det skal...

Skrevet

Jeg forstår ikke foreldre (steforeldre) som ikke vil følge barna sine på slike aktiviteter. Det er jo kjempegøy.

Husker selv at jeg synes det var stas at mine foreldre fulgte opp og fulgte med på det jeg drev med.

Ja, det er slitsomt, men du verden så artig. Ta en alvorsprat med mannen din - sånn jeg ser det så har han en plikt som forelder å følge opp barna. En plikt og en ære!

Skrevet

Ja du verden så artig...

Kjente en far her i Oslo som bodde med egne barn på 3 og 5, en stedatter på 9 og dessuten hadde sin sønn på 9 annen hver helg. Disse helgene måtte han følge sønnen på is-hokky trening tre kvarters kjøring utenfor byen. Med oppvarming i garderoben før trening/kamp, selve treningen, garderobe etterpå, og kjøring, gikk det vel med 4-5 timer hver samværslørdag formiddag. Dette ble da "aktiviteten" til de andre barna også annenhver lørdag. Å kjøre, vente, se på bror, vente og kjøre.

Slik fikk jo søsknene vært sammen.

Men man kunne kanskje funnet felles aktiviteter som var mer givende for alle? Desto lenger unna mor bor, desto mer tid koster det far og fars øvrige barn å følge opp aktiviteter.

Skrevet

Når et barn skal bli med på aktiviteter som har kamper eller lignende i helgene, så må da foreldrene kunne bli enige om de skal være med eller ikke! Det skal tross alt passe for alle parter, og mor kan ikke bestemme at sånt skal passe for far hver gang de ser hverandre.

Barnets liv bør ikke settes på hold, men nettopp defor må også far få innflytelse på om han har tid og mulighet til å følge opp i sine helger.

Jr her på seks år skal nok være med på ting og tang, men der får vi som er voksne finne ut hva som passer og ikke passer!

Skrevet

Altså, barnet har hatt fotballen fra før far flyttet. Far bor 10 minutter unna med bil, han låner min bil under samvær med barna.

Mener du at om far virkelig vil være tverr så skal han få satt en stopper for barnas aktiviteter som de har lyst til å være med på?

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke:-) er helt enig med deg i at far bør og må stille opp på lik linje med deg når han har samvær. Jeg tenkte mer på når et barn starter på noe ETTER bruddet. Men klart far bør komme seg på kampene med sønnen sin. Skulle bare mangle!

Men når det kommer til aktiviteter som man skal starte med (sånn generelt), så bør vel alle de voksne rundt ungen være med å si hva de mener. Da har man større forpliktelse til å følge opp også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...