Gå til innhold

auu..Tannpine..


MammaUlv

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tannpine i en jeksel...vet ikke hva som er galt, men mest sannsynlig er det hull som har funnet det for godt å begynne å gjøre ondt i dag...

Må vente til tirsdag før jeg får dratt til tannlegen..:

Kan jeg ta paracet for å døyve pina litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja det ville jeg ha gjort.. Paracet kan man ta i svangerskapet. Tannpine er ikke noe kjekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei...hadde kasta pakningsvedlegget i pakka skjønner du...så visste ikke sikkert om jeg kunne ta det..men nå har jeg hivi innpå en, håper det blir bra nå..

Må få fiksa det der før neste helg..skal jo på ferie, kan ikke ha det sånn i tre uker i spania, da kommer jeg til å klikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paracet går helt fint, har hatt samme trøbbelet med ene visdomstanna mi..hadde så vondt jeg at jeg til slutt dro til tannlegen og fikk trekt den ut..og tannlegen sa at jeg kunne få bedøvelse også...og glad var jeg for det ;)

Så om du må trekke eller evt borre, så er ikke bedøvelse farlig heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Sommerfugl24, ikke si det så bombastisk... Ingen kan si at bedøvelse ikke er farlig, for det vet man ikke med 100 % sikkerhet. Jeg jobber med 4 oralkirurger og 5 tannleger, og de sier at hvis du kan unngå bedøvelse i svangerskapet, bør man gjøre det.

 

Nei, det er ikke påvist skade på fosteret, det er sant, men jeg vet ikke hvor mye forskning de har gjort på området heller, da. Og må man, så må man, så man skal ikke gå rundt og bekymre seg for å gå til tannlegen hvis man plages! Men man vet som sagt ikke 100 % sikkert, det var bare det jeg skulle si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, rart ikke tannlegen nevnte det for meg da..hun ga meg tre sprøyter nemlig..og sa med en gang at dette ikke var farlig i det hele tatt...for jeg var jo veldig spent på om jeg fikk bedøvelse pga dette...Tok ikke røntgen forøvrig, det er jo ikke bra!

Men, jeg har vært på ul etter dette og alt stod helt flott til med ungen i allefall... legedama sa tilogmed at ungen hadde ett sterkt hjerte :)

Men jeg vet jo også at noen tannleger ikke gir bedøvelse...men jeg har så skrekk at jeg går ikke til tannlegen uten bedøvelse..dvs vanlige sprøyter... så lykkelig var jeg da jeg fikk bedøvelsen..trekke tann er jo ikke akkurat behagelig uten vil jeg tro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var til tannlegen før jeg visste jeg var gravid, fikk slått ut en del av en tann når jeg leika med hunden..Da satte han bedøvelse, når jeg snakka med jordmora om dette etterpå så sa hun at det var ikke noe å tenke på..

Jeg må nok borre i tanna i mårra når jeg drar til tannlegen, tannpina er borte, men tørr ikke tenke på å reise til spania med en begynnende verketann...og så gå med det i tre uker! Jeg tar nok bedøvelse om jeg får ja..jeg har også tannlegeskrekk og er livredd for å kjenne smerte når de borrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, så skal man jo ikke gå rundt og bekymre seg dersom man MÅ til tannlegen og få behandling. Og selvsagt må man ha bedøvelse for noe som tanntrekking eller et kjempestort hull i tanna. Det jeg mente, var at man burde unngå det hvis man kunne.

 

Oralkirurgen jeg jobber med, som forøvrig også er sjefen min, vil ikke fjerne visdomstennene mine før etter jeg har født, fordi han ikke vil ta noen sjanser. Tennene plager meg ikke, så jeg kan godt vente. Men hadde de vært forferdelig, uutholdelig vonde, ville han ha trukket dem såklart.

 

Om jeg var tannlege, ville jeg ikke vært så freidig og sagt "neida, det er overhodet ingenting som kan skje" - for det vet man ikke 100 % sikkert. Da er det bedre å si "det har visstnok ikke blitt påvist noen skade på fosteret ved bruk av bedøvelse, men vi vet ikke alt som er å vite om det ennå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paracet kan du ta, men ikke mye da :)

Au Au Au, har hull i en tann jeg også, men har VERDENS værste tannlegeSKREKK!! Hjeeeeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at det skal gjøre vondt, men på en annen måte så tror jeg tannlegeangsten ligger på et annet nivå også..

Føler det på en måte som en kroppslig invasjon..heh..:

og så er det somregel den kjekke unge vakre fyren som skal sitte der med hodet mitt i fanget og glo inn i det nest-aller-helligste og se at "jojomensan, her har vi latt det forfalle" mens han gliser med sine plettfrie tenner- heldigvis bak munnbind...off...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som tannlege selv, vil jeg si til dere som engster dere, at det er tryggere for barnet å bedøve enn å bli boret og at mor har det vondt (har med blodgjennomstrømning å gjøre). det finnes forskjellige bedøvelsesmidler og når tannlegen er klar over graviditeten, kommer den riktige til å bli brukt. den beste tiden for tannbehandling er 2. trimester. ellers behandles det som absolutt er nødvendig (=gjør vondt). når det gjelder røntgenbilder, så får man hver eneste dag en mye større stråledose fra det ytre rommet enn av dagens to røntgenbilder. det trengs 100 tannbilder for å komme opp i skadelig dose. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den snille søte tannlegedama jeg var til i dag sa at det var så lite stråling fra det ene bildet ho trengte - og etter å ha spurt hvor langt på vei jeg var så gikk vi og tok bilde.Ho dekka over magen, og sa at det egentlig var mest for min egen følelse sin skyld..heh..ho har vel vært borti en del bekrymra damer tenker jeg..

 

Jeg fikk bedøvelse, og fikk borra all f**nskapen ut av tanna..Ho satte på en midlertidig bedøvelse, for hullet hadde desverre blitt så stort at jeg må rotfylle senere... :( Dumme dumme dumme meg , skulle dratt til tannlegen leeeenge føør....*sukk*

 

Men men...nå sitter jeg her og ser rimelig "slag-ramma" ut..med skeivt smil og prikking og nummen i hele trynet...

Ære være tannlegene! *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...