Gå til innhold

Når skal livmorhalsen begynne å forkortes???

Anbefalte innlegg

Skrevet

I uke 27 tok jeg innvendig ul pga jeg fødte for tidlig sist. Da var livmorhalsen 4.4 cm. I uke 30 var jeg hos jordmor. Hun tok en innvendig sjekk og hun sa jeg var moden, altså at livmorhalsen var myk. Hun sendte meg til føden der jeg ble sjekket med innvendig ul for å måle livmorhalsen. Den var blitt 1 cm kortere på 3 uker. Hun legen som sjekka meg på føden visste ikke at jeg hadde målt livmorhalsen tidligere for det stod ikke på det vanlige svangerskapsarket, kun på ultralyd arket, og jeg glemte å si i fra. Hun sa livmorhalsen var fin, men at det var en del slim oppi der.

Så det jeg lurer på er om at det kanskje var dumt at hun ikke visste at jeg hadde målt noen uker tidligere. Slik at hun ikke visste at den hadde blitt kortere. Det har vel noe å si at den har blitt kortere? Noen som vet. Når begynte deres livmorhals å forkortes? Eller når er det normalt at den begynne å forandre seg?

At jeg er moden nå allerede i uke 30, kan det bety at barnet kan komme før denne gangen og? Jeg har endel mens smerter, men ikke så mye kynnere (hadde masse sist).

Videoannonse
Annonse
Gjest Frantic
Skrevet

Det høres ikke ut som om du trenger å bekymre deg, for en livmorhals på 3.4 cm er fremdeles helt flott. Jeg målte min i uke 24 til å være 4.4 cm. Bare to uker senere var den litt kortere, 3.8 cm, men fremdeles fikk jeg beskjed om at dette var helt fint, og at det ikke hadde noe å si at den ble målt lengre to uker tidligere. Så det skulle vel tilsi at det er normalt at den kan bli litt kortere utover i svangerskapet. Jeg er nå i uke 30, og det har ikke skjedd noe mer... Har veldig mye kynnere, men menssmertene jeg hadde har roet seg. Har ikke målt lengden i det siste, så jeg vet ikke hva den er nå.

Har født før termin med de to andre, og med nr 2 fikk jeg egentlig beskjed om at han antageligvis ville komme en del før termin da jeg var moden og hodet festet 5 uker før. Men gutten holdt seg inne til 4 dager før - og førstemann kom 8 dager før... så jeg vet ikke om det trenger å ha noe å si. Kanskje annerledes hvis du fødte før sist?

Uansett må du ha lykke til!!!!

Skrevet

nei.. jeg får vel bare vente og se da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...