Gå til innhold

Hun respekterer ikke ønskene våre


SlENNA

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når svigerforeldrene deres ikke respekterer ønskene deres gang på gang? Hva skal man si?

Vi har egentlig et godt forhold.... men små ting ødelegger mye:

 

Da jeg var gravid ønsket jeg å holde dette hemmelig i begynnelsen, til jeg var "helt sikker". Men vi ville fortelle foreldrene våre det. Tror du svigermor respekterte ønsket mitt? Hun ringte stadig og maste om å få fortelle det videre, og fortalte stadig historier hvor hun hadde holdt på å røpe seg... det endte med at jeg tapte kampen, og hun fortalte det til hele slekta og da visste selvfølgelig "alle" det lenge før jeg var klar for det. Neste gang får hun ikke vite det like tidlig.

 

Så ble barnet født, og hun repsekterte ikke vårt ønske om å vente med kaker, boller, is osv til barnet var mer klar over slike ting selv. Vi mente det var unødvendig så lenge barnet var toppfornøyd med en banan. men også her måtte vi gi tapt... og nå er ikke bananer like spennende for å si det sånn.

 

Og nå er potetgullkrigen i gang, og jeg har flere ganger sagt hva jeg mener, men hun driter i det. Sier bare "ja jeg er klar over at du ikke liker det..." men stapper likevel potetgull i gutten kl 10 om morgenen på en hverdag.

 

Å jeg blir så sint ! Kan ligge våken og tenke på dette en hel natt, synes det er så dårlig gjort at hun ikke respekterer ønskene mine! Hvordan tror hun vi kan ha et godt forhold da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er deres unge,Hvis ikke hun respekterer hva dere ønsker med deres unge.bør hun ikke få være alene sammen med han. Og hvis hun f.eks gir han ting dere ikke vil,så ta det i fra han der og da. Vi henne at det er dere som bestemmer.

Synes det er så altfor mange respektløse svigerforeldre her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt anonym, men å ta fra ungen godteriet der og da? Blir ikke det å straffe ungen for bestemors repektløshet? Stakkars liten som får godiset sitt snappet vekk. barnet skjønner ikke de voksnes maktkamp og bør ikke blir et offer her.

Dessuten er det repektløst ovenfor barnet, og barn må FÅ repekt for å kunne lære å VISE repekt.

 

Men for all del, grip tak i svigermor og ta en alvorsprat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir også trokka på av svigermor.vet akkurat hvordan du har det desverre.hadde jeg visst hvordan svigermor var,tror jeg at jeg hadde tenkt meg to ganger om før jeg valgte sønnen hennes.

tragisk men sant.

lover med hånden på hjertet at jeg skal være en snill svigermor når den tid kommer.

sender deg trøsteklem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør snakke med faren til barnet, viss du ikke har gjort det da.. Og så kan du kanskje ta det opp med svigermoren din en gang når dere er alene, uten barnet.

Mine svigerforeldre var ikke de eneste som ikke respekterte oss da vi holdt på å "oppdra" en hund som vi hadde tidligere, så jeg var kjempe nervøs for hvordan det skulle gå når vi fikk unge. Men de har god respekt for meg. Noen ganger blir det jo kræsj mellom meg og samboeren min når vi er med dem, men det er jo ikke deres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. synes så synd på deg, fordi du har det akkurat likedan som meg. jeg har også ligget våken natt etter natt, og sparket i madrassen pga min svigermor. en kan lure på hva de tenker på, de besteforeldrene som oppfører seg slik. ser de ikke hva de ødelegger?

 

jeg tror ofte at det handler om kommunikasjonssvikt i slike tilfeller. kanskje er du fra en familie der slike maktovergrep er helt uhørt, mens hun er vant til at familiens overhode (for tiden henne selv) bestemmer.

 

jeg tror det er viktig å få tatt en skikkelig samtale med henne, vet det ikke er lett, men... grunnen til dette er at hun sikkert føler at du maser. "er ikke dette bra heller nå, da"? få presisert overfor henne at du forventer at hun spør om lov hver gang slike situasjoner oppstår. du sier jo ikke fra bare for å plage henne der og da, men fordi det er gjennomtenkte, fornuftige, kunnskapsbaserte holdninger som ligger til grunn. du handler jo tross alt i tråd med det helsesøsteren sier. foreslå dessuten alternativer: de kan jo kjøpe tegneblokker, babygulrøtter, gå på kino osv når de vil glede barnebarna.

 

men det viktigste av alt: tving samboeren din til å ta opp disse tingene. dette er egentlig hans jobb, og ikke din.

 

forresten fint at du skriver at du har et godt forhold til svigers. det er en kjempestart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...