Gå til innhold

Hvem drakk alkohol før de visste om svangerskapet.. bekymret!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at AD/HD eller konsentrasjonsproblemer ofte skyldes alkohol/medikamenter under svangerskapet..

 

.. Og jeg har drukket alkohol ved tre anledniger, når småen var 8 dager, 15 dager og 25 dager gammel i magen!!! Er det flere som har gjort dette? Er helt ny her, fikk internett i går (hurra!!), men nå har jeg søkt masse på alkohol under graviditeten, og internett var ikke så gøy lengre likevel... nå er jeg bare dritbekymret! En venninne av meg sa at det med at navlestrengen enda ikke var dannet ikke hadde så mye å si, da barnet blir påvirket uansett..

 

Kan noen berolige meg? Garviditeten var ikke så gøy lengre... er 16 uker i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe med det at når kroppen ikke vet at den er gravid,så har den en egen evne til å beskytte fosteret fikk jeg beskjed om av legen min når jeg spurte om dette.Over 90% av gravide drikker før dem får vite at dem er gravide,og det går faktisk veldig bra.Du trenger nok ikke å bekymre deg så mye.Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drukket i sv.skapet før jeg visste om det! Var da 3 uker på vei, det er ikke farlig, ingenting som går mellom deg og ungen på det tidspunktet. Har vært superbekymret selv, men har lest masse om det på nettet og snakket med legen min. Så slapp helt av du også, og nyt graviditeten din:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel drukket noe alkohol før de visste at de var gravide. Det viktigste er å være avholds etter at du har funnet det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Omtrent alle jeg kjenner som er gravide og har fått barn (meg selv inkludert) drakk noe alkohol før svangerskapet ble bekreftet. Ei venninne av meg hadde faktisk sin værste fyllekule tre dager før testen slo ut positivt og har en nydelig jente på snart tre år.Flere av disse jentene jeg snakker om har spurt jordmor og lege om det er noe å bekymre seg for og fått til svar at det mest sannsynlig ikke er det. Man skal selvfølgelig være veldig forsiktig med alkohol i svangerskapet, men de fleste (virker det i alle fall som) har tatt seg noen drinker før de merker at det er gravide og får flotte, velskapte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig forsiktig,men jeg drakk nok et glass eller to med rødvin noen dager ut i svangerskap.Drikke så langt ut som 25 dager i svangerskapet,vet jeg ikke hvordan er,men hadde jeg vært deg,hadde jeg pratet med lege eller jordmor om dette.De sier jo det at litt alkohol,kanskje ikke skader fosteret,men en vet ikke hvor lite som skal til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men sylvi det er utover i svangerskapet, når organer begynner å dannes. Er ikke farlig så lenge fosteret bare er en celleklump. Men selvfølgelig stopper man å drikke når en vet en er gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,jeg tok meg noen øl og sider før jeg skjønte jeg var gravid.graviditeten ble ikke oppdaga før jeg var rundt 7 uker på vei.

hadde ingen tegn.var også veldig syk på den tiden,så jeg gikk på tabeletter i tillegg.dette at fosteret hadde tatt skade av det bekymra jeg meg nesten syk av.så jeg spurte legen,og han sa at det var sjeldent slikt gjorde noe med fosteret.var vel mer hvis man drakk store mengder alkohol over lengre tid.han skjekka også ut tabl,og de var ufarlige.

på ul fikk jeg se en helt fin og perfekt baby.tror nok du skal slutte å bekymre deg.slikt går bra,som regel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei..

Du kan nok ta det helt med ro.. Leste et sted på internett hvor en ekspert sa at barnet og deg ikke deler "system" før i ca. uke 8..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk alkohol før jeg visste jeg var gravid i mitt forrige svangerskap, og har en velskapt sønn som er frisk som en fisk. Klarte det faktisk denne gangen også, og har vært på 2 ultralyder (ikke pga det da), og alt ser så bra ut så., Ingenting å bekymre deg for....!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt me ro! tror nok de fleste har drukket alkohol den første måneden, da de ikke har funnet ut at de var gravid enda! bare trøst deg med det at fosteret deler ingenting med deg før rundt uke 7 så det går nok kjempe bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra! Jeg drakk også en del før jeg visste noe, men 80% drikker før de vet noe, og det er jo ikke akkurat 80% av barna i Norge som er skadet :)

 

Er som du også bekymret, men prøver å ikke tenke særlig på det!

 

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med resten her om at det ikke er noe å bekynre seg over. Hvis jeg er ute med min kjære så har det hendt at jeg smaker på vinen eller pilsen hans. Kan ikke tenke meg at en munn vin/pils en gang i måneden har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster oppdaget ikke at hun var gravid før etter tre mnd. Og selvfølgelig drakk hun innimellom, slik som de fleste gjør. Hun begynte til og med med p-pillen etter at hun var blitt gravid!!! Graviditeten ble helt tilfeldig oppdaget da hun gikk til gynekolog for helt andre ting.

Du kan tro hun bekymret seg.... men resultatet ble en søt, rolig, snill, intelligent jente som fyller 13 år om noen dager.

 

Min mor drakk og røykte (med måte) da jeg var gravid, de viste ikke bedre den gangen, men det gikk jo bra med vår generasjon også.

Sist jeg var gravid var jeg kjempe bekymret fordi jeg hadde tatt noen medisiner mot bihulebetennelse og tatt røntgen hos tannlegen før jeg viste at jeg var gravid, men i mitt tilfelle også gikk det bra :-)

De fleste av oss bekymrer oss for et eller annet.... men det går jo bra til slutt! (de få tilfellene jeg kjenner til hvor det ikke har gått så bra skyldes faktorer vi ikke kan påvirke / ikke kan forklares)

 

Til slutt en liten kommentar til Kab ovenfor: Synes kommentaren din om at du ikke drakk er helt upassende i denne tråden. Hvilken trøst er det til hovedinnlegger? Tvert om får du henne til å føle seg verre.... og vi er jo her for å støtte hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk og drikke alkohol 3 ganger før jeg visste jeg var gravid. Omtrent alle jeg kjenner har også drukket noe før de fant det ut, så jeg tror nok at det går helt fint :)

Hvis ikke måtte nesten alle med uplanlagt sv.skap gått og bekymret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk alkohol ved flere anledninger til jeg var godt over 10 uker på vei... (mistenkte ikke graviditet siden jeg fikk blødning når jeg skulle hatt mensen, men reagerte litt på at jeg ble fyllesjuk og sliten dagen etter - noe jeg normalt aldri er)

 

Verken lege eller jordmor har vært bekymret for det - de bare poengterte at nå måtte jeg holde meg unna resten av svangerskapet! Alt så greit ut på ultralyden, og jeg fikk ikke inntrykk av at det hadde noen betydning så tidlig. I hvert fall så lever ungen fortsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk alkohol da jeg var 4-5 uker på vei, viste det ikke før da! Var midt i julefeiringa :-) Går nok så bra så :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa til meg at dersom man drikker alk.FØR svang (eller i de 4-5 første ukene før man finner ut av noe) så er det ikke skadelig. Hadde det vært skadelig hadde ikke den lille overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk tre ganger før jeg visste at jeg var gravid! Tok en test onsdagen før siste lørdagen jeg drakk, men den var negativ.. Ble tequila og alle ting, så samvittigheten min var svart søndagskveld da prøven ble positiv!! Det er vanskelig, da en kanskje ikke bør drikke når en planlegger graviditet, men en kan ikke stoppe opp å leve heller, det kan jo ofte gå lang tid og det er jo ikke positivt å bare fokusere på det heller! I tillegg vil en kanskje holde det skjult for de rundt seg en periode, da blir avhold vanskelig om det blir i månedsvis!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg hadde ein del fyllekuler og röykte til og med hash ein del gonger før eg fann ut eg var gravid. Eg var berre 3 veker på veg då eg fann ut, so det var ikkje farleg siden mor og foster ikkje deler blod för seinare enn dette. Stoppa sjölvsagt alt med det sama då eg såg (til min forblöffelse)at testen var positiv og no har eg da topp og gler meg enormt til å verta mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, sleeeeeeeeeeeeem venninne. Neida. Jeg har også hørt begge varianter, men sånn er det alltid med skumle ting. Jeg velger å tro at naturen er smart nok til å unngå dette problemet. Det er jo tross alt svært mange barn som blir laget uten at man vet det før nesten 1mnd etterpå. Slår deg forresten, rakk akkurat å produsere før jeg dro på 14-dagers ferie, med masse pils og alt som hører til.

 

Hørte forresten om (her inne) at det var ei gravid i England som var bekymret for dette, og da hadde legen svart at de fleste engelske barn blir produsert i fylla, og ba henne å slappe av:). Tror vi har blant de "strengeste" forholdene her i Norge, om det er noen trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så sliten over all den overbekymringen som er ute og går...

Selvfølgelig får ikke ungen ADHD av et glass vin eller to...!!!

 

Det er MISBRUK som er skadelig for fosteret!!!

I andre land både i Danmark og i syd Europa så er det lov med både et og to glass vin...De føder da ikke mer barn med skader enn andre... Tenk dere litt om da!!!

*oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med anonym ovenfor.

 

Jeg hadde også mitt inntak av vin før jeg fant ut at jeg var gravid, men har forsøkt å ikke fokusere på det. Er rimelig sikker på at vår lille blomst ikke har tatt skade av de glassene med alkohol, og har ikke latt dette legge noen demper på gleden over barnet som vokser i magen min :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...